ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سبسی با بیش از ۵۵ درصد آرا رئیس‌ جمهوری تونس شد

باجی قائد سبسی، نماینده حزب «ندای تونس»، متشکل از سکولارهای این کشور با ۵۵/۶۸ درصد آرا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس پیروز شد.

کمیسیون انتخابات تونس اعلام کرد که باجی قائد سبسی، نماینده حزب «ندای تونس»، نیروی سکولار این کشور موفق شد که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۵۵/۶۸ درصد آرا را به خود اختصاص دهد و بدین ترتیب رئیس جمهوری تونس شود.

باجی قائد سبسی، رئیس جمهوری جدید تونس

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، شفیق صرصار، رئیس کمیسیون انتخابات تونس گفت، باجی قائد سبسی توانست یک میلیون و ۷۰۰ هزار رأی را به‌دست آورد. رقیب او منصف مرزوقی یک میلیون ۳۰۰ هزار رأی کسب کرد و ۴۴/۳۲ درصدر آرا را به‌دست آورد. مرزوقی سه سال اخیر رئیس دولت تونس بود.

میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس ۶۰/۱ درصد بود.

کارزار انتخاباتی باجی قائد سبسی دقایقی پس از بسته شدن حوزه‌های رأی‌گیری در روز یکشنبه ۲۱ دسامبر / ۳۰ آذرماه پیروزی خود را اعلام کرده بود اما طرفداران مرزوقی این پیروزی را قبول نداشتند و از رقابت تنگاتنگ دو کاندیدا خبر دادند.

در رقابت‌های انتخاباتی، طرفداران مرزوقی، سبسی را نماینده دیکتاتوری حکومت زین‌العابدین بن علی می‌خواندند در حالی که طرفداران سبسی معتقد بودند که قدرت سه ساله مرزوقی در ریاست دولت راه را به رادیکال شدن و مانور اسلامگرایان در سکولارترین کشور عربی گشود.

پس از پیروزی حزب «ندای تونس» در انتخابات پارلمانی ۲۶ اکتبر با ۸۶ کرسی از ۲۱۷ کرسی مجمع نمایندگان مردم؛ این دومین پیروزی بزرگ این حزب است.

طرفداران باجی قائد سبسی در خیابان‌های تونس

اکنون سبسی باید هر چه سریع‌تر برای تشکیل دولت، ائتلاف پایداری تشکیل دهد تا بتواند در غیاب اکثریت مطلق پارلمان نظر بیشتر نمایندگان را جلب کند.

او باید این ائتلاف را با اسلامگرایان «النهضه» که ۶۹ کرسی پارلمان را در اختیار دارند و دومین حزب بزرگ تونس محسوب می‌شوند تشکیل دهد. «النهضه» در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدایی معرفی نکرد.

باجی قائد سبسی نخستین رئیس جمهوری تونس است که از زمان استقلال این کشور در سال ۱۹۵۶ تاکنون به‌شکل آزاد انتخاب شده است. نخستین رئیس جمهوری تونس حبیب بورقیبه، پدر جنبش استقلال‌طلبی این کشور بود که پس از آن زین‌العابدین بن علی روی کار آمد و تا انقلاب «یاسمین» ۲۰۱۱ بر مسند قدرت ماند. در این سال در پی اعتراضات مردمی حکومت بن علی سرنگون شد. در دوران بن علی تمامی انتخابات مظنون به تقلب بودند.

پس از انقلاب ۲۰۱۱، بر اساس یک توافق سیاسی با اسلامگرایان «النهضه» منصف مرزوقی توسط مجلس مؤسسان به‌عنوان رئیس دولت انتخاب شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    تنها کشوریکه حرکت مردم  بعنوان بهار عربی - علیه دیکتاتوری سنتی بثمر رسید.