ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازداشت فعالان حقوق زنان در تهران

زهرا خندان (عکس)، روزنامه‌نگار و فعال سابق دانشجویی دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی‌تکنیک تهران) و سها مرتضایی، دیگر فعال دانشجویی، از جمله این بازداشت‌شدگان هستند.

اطلاعات سپاه پاسداران روز دوشنبه ۲۹ دی‌ماه، تعدادی از فعالان حقوق زنان را در تهران بازداشت و گروهی دیگر را احضار یا تهدید کرد.

زهرا خندان، روزنامه‌نگار و فعال دانشجویی از بازداشت‌شدگان است.

به‌ گزارش هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زهرا خندان، روزنامه‌نگار و فعال سابق دانشجویی دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی‌تکنیک تهران) و سها مرتضاییU دیگر فعال دانشجویی از جمله این بازداشت‌شدگان هستند. آن‌ها در منازل مسکونی خود در تهران بازداشت شده‌اند.

زهرا خندان سابقه کار در خبرگزاری کار ايران (ايلنا) و روزنامه اعتماد را دارد و هنوز از محل نگهداری او خبری در دست نيست.

مأموران امنيتی در تماس تلفنی با پدر اين روزنامه‌نگار، خانواده وی را از بازداشت فرزندشان مطلع کرده‌اند.

سها مرتضایی، فعال دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است که سابقه یک ترم محرومیت از تحصیل در این دانشگاه را نیز دارد.

این گزارش از بازداشت‌های احتمالی افراد دیگری از مجموعه فعالان زنان در روز دوشنبه خبر داده است که هنوز اطلاع کافی در مورد آن‌ها در دست نیست.

گفته می‌شود این برخورد‌ها برای جلوگیری از برگزاری برنامه‌های اعتراضی فعالان این حوزه در ارتباط با اسیدپاشی‌های اخیر است و به طور مشخص کسانی که در برپایی اعتراضات چند ماه اخیر به اسید پاشی‌های اصفهان نقش داشتند، تحت فشار قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که نزدیک به چهار ماه از اسیدپاشی‌های اصفهان گذشته است و هنوز کسی در ارتباط با این پرونده دستگیر نشده است.

پیش از این مهدیه گلرو، از فعالان زن که در تجمع اعتراضی به اسیدپاشی‌ها در مقابل مجلس حضور داشت، بازداشت شده بود.

اسیدپاشی در اصفهان تقریباً هم‌زمان با بررسی طرح حمایت از «آمران به معروف و ناهیان از منکر» در مجلس ایران و افزایش انتقادات مقام‌های حکومتی و مذهبی از «بی‌حجابی» در ایران بود. از این رو دست‌کم بخشی از افکار عمومی بر این باور است که این اسیدپاشی با هدف مقابله با «بدحجابی» انجام شده. موضوعی که البته مسئولان جمهوری اسلامی آن را تأیید نمی‌کنند و مرتبط دانستن اسیدپاشی‌ها به امر به معروف و نهی از منکر را «توطئه ضد انقلاب» می‌دانند.

نتایج بررسی‌ها درباره اسیدپاشی‌های اصفهان، زنجیره‌ای و سریالی‌بودن این حوادث را تأیید کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرمان شهر | Armanshahr| بنیاد آرمان شهر | هفت‌روز نامه حقوق بشری زنان ـ شماره ۸۰

    […] بازداشت فعالان حقوق زنان در تهران رادیو زمانه۲۰ ژانویه ۲۰۱۴ به‌ گزارش هرانا، تارنمای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زهرا خندان، روزنامه‌نگار و فعال سابق دانشجویی دانشگاه صنعتی امیر کبیر (پلی‌تکنیک تهران) و سها مرتضایی دیگر فعال دانشجویی از جمله این بازداشت‌شدگان هستند. آن‌ها در منازل مسکونی خود در تهران بازداشت شده‌اند. زهرا خندان سابقه کار در خبرگزاری کار ایران (ایلنا) و روزنامه اعتماد را دارد و هنوز از محل نگهداری او خبری در دست نیست. مأموران امنیتی در تماس تلفنی با پدر این روزنامه‌نگار، خانواده وی را از بازداشت فرزندشان مطلع کرده‌اند. […]

  • دوهفته‌نامه نبض، ۳ بهمن ۱۳۹۳‎‎

    […] همان‌روز، گروهی دیگر از کنشگران حقوق زن در خانه‌شان در تهران بازداشت شدند. زهرا خندان و سها […]

  • nader

    ...دو: امروز آقای پیمان عارف برای من نوشت: برای ادامه ی تحصیل از کشور خارج شدمپیمان عارف یکی از هزاران نخبه ی سرزمین ما است که به بغض دستگاه های امنیتی گرفتار شد و ناگزیر از کشور دل کند و رفت که نخبگی اش را نثار کسانی کند که قدرش را می دانند. خروج پیمان عارف از کشور برای دستگاه امنیتی ما نیز مطلوب است. ملایانِ حاکم بر ایران مشتاق این اند که همه ی معترضان به دزدی ملایان حاکم از کشور خارج شوند و کشور را دربست بدانان بسپرند. گلی به گوشه ی جمال نایب امام زمان. پیمان عارف بارها بخاطر فهمش به زندان برده شد. این اواخر، روزی که از زندان اوین بیرون می آمد، دراز به دراز خواباندنش و هفتاد و چهار ضربه شلاقش زدند تا به وی بفهمانند: کاری به کار دزدیِ ملایان نداشته باش... نوری زاد

  • faryad

    بازگشت به دوران سعید امامی توبه برای بازگشت ....نشانه‌های ابتدایی بازگشت به زمان ماضی، از دوران ریاست‌جمهوری هاشمی‌رفسنجانی و فضای امنیتی‌اش تا هشت سال احمدی‌نژاد زیر سایه‌ی نظامی‌ها و سپاهی‌ها، توسط دولت حسن روحانی رونمایی شد. حسین نوش‌آبادی، معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ی شرق گفت: "راه بازگشت به عرصه هنر برای شجریان و امثال وی باز است به شرطی که متعهدانه به هنر ایرانی‌ـ‌‌اسلامی خدمت کند و به چارچوب‌های نظام متعهد باشد." دعوت به توبه با خواسته‌ای معلوم. معاون پارلمانی ارشاد وقتی ازشجریان می‌خواهد "شجاعانه از گذشته‌ی خود فاصله بگیرد" و " به چارچوب نظام" بازگردد، منظوری جز توبه‌ی معروف از فتنه‌ی مطرود ندارد. بدون این‌که توضیحی بدهد چرا رئیس دولت، در تبلیغات انتخاباتی‌اش، از همان شخصیت بدون توبه، استفاده کرد؟ حالا هم‌صدا با رسانه‌های تندرو- تیتر چند سال پیش روزنامه‌ی کیهان: "شجریان باید عذرخواهی بکند!"- همان حرف‌ها را تکرار می‌کند. این درخواست ظاهرا دوستانه، اما خیلی زود و به شکلی دیگر، روی هنرمندان عرصه‌ی موسیقی، سایه انداخت. مجید درخشانی-آهنگ‌ساز- زمانی که قصد داشت برای سفری به دوبی از ایران خارج بشود، متوجه شد که ممنوع‌الخروج است، باید پاسپورتش را تحویل بدهد و بعد برای ادای توضیحات به نهادهای اطلاعاتی مراجعه کند. خبر که منتشر شد، در ادامه‌اش، پرده بیش‌تر بالا رفت تا معلوم بشود گروه موسیقی درخشانی- "ماه بانو"- به دلیل استفاده از آوازخوانان زن در کنسرت‌های اروپایی‌شان، چند بار توسط نیروهای امنیتی احضار و بازجویی شده‌اند.... حامد احمدی