ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگیری جمعی از کاربران فیس‌بوک در ایران

سپاه پاسداران بازداشت شدگان را «مهم‌ترین عناصر شبکه‌های فعال در اینترنت» معرفی کرده است. این افراد در پروژه‌ای به نام «عنکبوت»، شناسایی و بازداشت شده‌اند.

عده‌ای از کاربران شبکه اجتماعی فیس‌بوک به اتهام «ترویج فساد» و «استحاله سبک زندگی ایرانی» بازداشت شده‌اند. درباره تعداد، هویت و محل نگهداری این بازداشت‌شدگان خبری منتشر نشده است.

هدف از اجرای پروژه عنکبوت ناامن‌سازی شبکه‌های اجتماعی غربی برای تولیدکنندگان محتوای غیراخلاقی عنوان شده

خبرگزاری مهر، با انتشار این خبر در تاریخ یازدهم بهمن‌ماه، بازداشت شدگان را «مهم‌ترین عناصر شبکه‌های فعال در اینترنت» معرفی کرده است. این خبرگزاری گفته است که این افراد در پروژه‌ای به نام «عنکبوت»، شناسایی و بازداشت شده‌اند.

هدف از اجرای پروژه عنکبوت، «ناامن‌سازی شبکه‌های اجتماعی غربی برای تولیدکنندگان محتوای غیراخلاقی، مبتذل و مستهجن عنوان شده است.»

مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سپاه پاسداران ایران، در مورد این بازداشت‌ها بیانیه‌ای صادر کرده است و به این ترتیب مسئولیت بازداشت این افراد را پذیرفته است.

در متن این بیانیه آمده است که «با تلاش‌های مجاهدانه پاسداران حریم امنیت میهن سرفرازمان، بخشی از مهم‌ترین عناصر و شبکه‌های فعال در اینترنت که مأموریت ترویج فساد و استحاله سبک زندگی ایرانی - اسلامی و هدف قرار دادن نهاد مقدس خانواده در سطح کشور را در دستور کار داشتند، شناسایی و تعدادی از آن‌ها دستگیر شدند.»

این اولین بار نیست که کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران با چنین اتهاماتی بازداشت می‌شوند. بر اساس خبرهای منتشر شده در روزهای گذشته، هشت فعال فیس‌بوکی در مجموع به ۱۳۳ سال زندان محکوم شده‌اند.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی در ایران با محدودیت‌های بسیاری مواجه است و وزارت اطلاعات و دیگر نهادهای اطلاعاتی موازی، گاه و بی‌گاه به بهانه‌های مختلف، فرد یا افرادی را به بهانه فعالیت‌هایشان و آن‌چه که «ارتباط با بیگانگان» خوانده می‌شود، بازداشت و روانه زندان می‌کنند.

در بیانیه سپاه پاسداران در مورد بازداشت‌شدگان اخیر نیز آمده که «این شبکه (بازداشت‌شدگان)، عموماً در جریان‌های رسانه‌ای که بیگانگان هدایت آن را به عهده داشتند، مورد سوء استفاده دستگاه رسانه‌ای ضد انقلاب قرار می‌گرفته است.»

تلاش برای ترویج فرهنگ اباحه‌گری، سست کردن و نفی نهاد خانواده، تمسخر اعتقادات و ارزش‌های دینی و ترویج روابط خارج از قواعد اخلاقی از دیگر اتهامات افراد بازداشت شده است.

سپاه پاسداران مدعی شده است که این افراد با انتشار تصاویر خصوصی دختران جوان، باعث شکل‌گیری اختلافات بسیار در خانواده‌ها و احیاناً از هم پاشیدگی آن‌ها شده‌اند.

در این اطلاعیه همچنین آمده است: «سوء‍‌استفاده از نوجوانان و جوانان اعم از دختر و پسر و تولید و توزیع مطالب غیر‌اخلاقی و ضد دینی در قالب مطالب زرد و عامه‌پسند در شبکه اجتماعی فیس‌بوک، برخی دیگر از فعالیت‌های این شبکه بوده است. دیگر آن‌که اغفال زنان و دختران عضو فیس‌بوک، زمینه کسب درآمد نامشروع و تأمین معاش اعضای این شبکه را فراهم کرده بود.»

سپاه پاسداران اطلاعات بیشتری درباره نحوه و چگونگی انجام این امور توسط افراد بازداشت شده منتشر نکرده است اما وعده داده که مهم‌ترین فعالیت‌ها و اعتراف‌های متهمان را در اطلاعیه‌های بعدی خود به اطلاع مردم خواهد رساند.

نحوه برخورد با متهمان در ایران و اعتراف‌گیری و پخش این اعتراف‌ها از رسانه‌های جمعی، همواره با اعتراض نهادهای حقوق بشری همراه بوده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    همانخبر  با نام عملیاتی دیگر به اقتباس از فیلم امپراتوری میمونها در عملیات «میمون» تعدادی از بوزینه ها به خانه های عده ای از مردم که گناهشان تنفس از مجرای بسیار تنگ اینترنت فیسبوک بود ریختن و عده ایی انسان را دستگیر کردند.