ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوباما: ایران باید تصمیم‌ بگیرد

یک روز پس از ابراز تفاهم خامنه‌ای با «توافق خوب»، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد مذاکرات هسته‌ای به اراده سیاسی رهبران ایران بستگی دارد و دیگر موضوعی فنی نیست.

یک روز پس از ابراز تفاهم خامنه‌ای با «توافق خوب»، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد مذاکرات هسته‌ای به اراده سیاسی رهبران ایران بستگی دارد و دیگر موضوعی فنی نیست.

باراک اوباما دوشنبه ۲۰ بهمن (۹ فوریه) خواهان تصمیم‌گیری شفاف ایران در روند مذاکرات اتمی شد و گفت نتیجه‌بخش بودن ادامه مذاکرات با ایران در چارچوب اصولی پیشنهادهای قدرت‌های جهانی میسر است.

رئیس جمهور آمریکا افزود گفت‌وگوها با ایران به مرحله‌ای رسیده که این کشور باید انصراف از تولید سلاح اتمی را اعلام کند: «چنانچه ایران تضمین کند که سلاح اتمی تولید نمی‌کند، آمریکا و دیگر کشورهای غربی هم قبول می‌کنند که ایران فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را انجام دهد.»

اوباما این نظرات را پس از دیدار با صدراعظم آلمان در واشنگتن و در کنفرانس خبری مشترک با آنگلا مرکل عنوان کرد.

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که افزایش تحریم‌ها علیه ایران را در مرحله کنونی مذاکرات منطقی نمی‌داند: «تشدید تحریم‌ها می‌توانند روند مذاکرات کنونی را دشوار کنند.» او پیش‌تر در واکنش به تلاش گروهی از سناتورهای آمریکایی تاکید کرده بود که در صورت تهیه لایحه‌ای برای تشدید تحریم‌های ایران، این تصمیم را وتو می‌کند.

اوباما از مرزبندی دیدگاه‌هایش با بنیامین‌ نتانیاهو در مورد برنامه اتمی ایران نیز یاد کرد و افزایش تحریم‌ها در مرحله کنونی گفت‌وگوها را غیرمنطقی خواند. نتانیاهو در نشست کابینه اسرائیل در ۸ فوریه گفته بود: «قدرت‌های جهانی و ایران به سمت توافقی می‌روند که به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را می‌دهد.»

سخنان رئیس جمهور آمریکا یک روز پس از اظهارات رهبر ایران در باره توافق خوب و بد بیان شده‌اند. خامنه‌ای روز یکشنبه ۱۹ بهمن گفت: «بنده با توافقی که بتواند انجام شود موافقم، البته با توافق بد موافق نیستم.»

خامنه‌ای خواستار آن شده بود که «اگر توافق می‌کنند، جزییات و کلیات را در یک جلسه واحد تمام کرده و امضاء کنند.»

هم‌زمان با حرف‌های خامنه‌ای در تهران، وزیر خارجه ایران دیداری نامنتظر با همتای آمریکایی خود در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ داشت. جزییات این ملاقات یک ساعت و نیمه منتشر نشد، اما وزیر خارجه ایران تاکید کرد که برداشته شدن یکباره تحریم‌ها امری ضروری است.

جان کری، وزیر خارجه ‌امریکا نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت: «مذاکرات با ایران تمدید نخواهد شد مگر این‌که چارچوب کلی این مذاکرات مشخص شود.»

مهلت تعیین شده برای توافق سیاسی در نخستین مرحله از توافق جامع، در ماه مارس پایان می‌یابد. آخرین زمان دستیابی به توافق جامع ۳۱ ژوئن ۲۰۱۵ اعلام شده است.

از نگاه ناظران، موضع‌گیری‌های صریح و نامنتظر طرفین ظرف ۲۴ ساعت، پیام‌ها و نشانه‌هایی از ورود مذاکرات اتمی به یک مسیر جدید تلقی شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    خامنه ای : «ایران برای رسیدن به توافق، توسعه ماشین‌های غنی‌سازی، تولید اورانیوم ۲۰ درصد، کارخانه اراک و فردو را فعلاً متوقف کرده، بنابراین طرف ایرانی منطقی عمل کرده؛ اما طرف مقابل باج‌خواهی می‌کند.!!» مذاکره‌کنندگان ما تلاش می‌کنند که حربه تحریم را از دست دشمن بگیرند، اگر توانستند که چه بهتر؛ اگر نتوانستند همه بدانند راه‌های فراوانی درک شور هست که این حربه را کُند می‌کند.»... منظور وی ادامه بمب سازی حکومت اسلامی و لغو کامل تحریمهاست ! برادر اوباما مشاورانت خط عوضی بهت میدهند...

  • hasani

    جام زهر یا تحریم بیشتر.  فریب و دروغ کافی است .