ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بسته ابتکار برای ریزگردها، شکایت حقوق بشری‌ها به سازمان ملل

رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید دستگاه‌های پیش‌بینی و هشدار ریزگرد خریده می‌شود. سازمان‌های حقوق بشری از سازمان ملل خواسته‌اند به دولت ایران برای حل فوری مشکل فشار بیاورد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران به خوزستان رفته است تا اقدامات اجرایی دولت برای کاهش تاثیر ریزگردها را برای مردم این استان تشریح کند. فراکسیون محیط زیست مجلس نیز گفته است برخی نمایندگان به دلیل مسائل سیاسی و جناحی اعتبارات مقابله با ریزگردها را از بودجه سال ۱۳۹۴ حذف کردند.

در همین حال تعدای از سازمان‌های حقوق بشری ایرانی به گزارشگر ویژه سازمان ملل نامه داده و خواهان «وادار کردن دولت ایران» به برداشتن قدم‌هایی برای حل مشکل مردم خوزستان شده‌اند.

ابتکار: گرد و غبار مشکل ملی است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران روز سه شنبه ۲۸ بهمن در دانشگاه چمران اهواز اعلام کرد که دولت مصوباتی را برای کاهش ریزگرد و گرد و غبار در خوزستان تصویب کرده است.

به گفته معصومه ابتکار، دولت مقرر کرده است دستگاه‌های پیش‌بینی و سنجش آلودگی هوا خریداری و مراکز درمانی خوزستان نیز برای ارایه خدمات به مردم تجهیز شوند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، او همچنین تصریح کرد اعتباراتی برای دستگاه‌های اجرایی خوزستان برای مقابله با گرد وغبار در نظر گرفته شده است تا با محوریت استانداری خوزستان اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

با این حال او تاکید کرد هیچ‌کس و هیچ مسئولی نمی‌تواند بگوید مسئله ریزگردها و پدیده گرد و غبار بعد از چند ماه حل می‌شود. او گفت مردم باید بتوانند حرف خودشان را بزنند اما مواجهه با این موضوع باید علمی باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه دلیل اصلی بروز پدیده گرد و غبار در خوزستان،خشکسالی‌های اخیر است افزود:«کانون‌های فرسایش بادی در خوزستان ۲۷ درصد افزایش یافته که این مساله ناشی از خشکسالی و کاهش بارندگی است. همچنین بهره برداری، تخریب و برداشت‌ها در بسیاری از موارد به حدی رسیده که طبیعت قدرت خودپالایی خود را از دست داده و در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت که شرایط به شکل گذشته بازگردد.

به گفته ابتکار، زمانی که اولویت استفاده از آب مصارف آشامیدنی، کشاورزی و صنعت باشد، دیگر آبی برای طبیعت باقی نمی‌ماند و این مساله نیز ناشی از فقدان نگرش علمی است.

انتقاد از نگاه سیاسی نمایندگان مجلس به بودجه مهار ریزگردها

رییس فراکسیون محیط زیست در مجلس نیز از نگاه برخی دیگر از نمایندگان مجلس به بحران ریزگردها به شدت انتقاد کرده و گفته است به دلیل نگاه سیاسی آنان بودجه مقابله با ریزگردها به طور کامل از بودجه سال ۱۳۹۴ حذف شده است.

محمدرضا تابش روز سه شنبه اعلام کرد حذف برخی بودجه‌های مربوط به محیط زیست از سوی نمایندگان مخالف دولت تنها مربوط به بحث ریزگردها نیست و  بلکه در بحث پایش هوا، آموزش به عامه مردم و تالاب ها نیز اعتبارات پیش بینی شده که حدود ۶۰ میلیارد تومان بود، در کمیسیون بودجه مجلس حذف شده است.

به گفته تابش، این موضوع نشات گرفته از دید عده ای از نمایندگان مجلس است که قضیه محیط زیست را «سیاسی» کردند.

نامه سازمان‌های حقوق‌بشری به گزارشگران سازمان ملل

در همین حال تعدای از سازمان‌های حقوق بشری ایرانی در نامه‌ای به گزارشگران سازمان ملل متحد، ضمن هشدار نسبت به وضعیت مردم جنوب غرب ایران، از آن سازمان خواستند دولت ایران را «وادار به برداشتن‌ گام‌هایی» جهت حل این مشکل کند.

به گفته این سازمان‌ها که عمدتا در خارج از ایران فعال هستند، «تنها اقدامات واقعی و ملموسی که تاکنون دولت برای نجات جان مردم شهر بیش از یک میلیونی اهواز انجام داده است، تعطیل کردن مدارس و ادارات بوده است».

آن‌ها از سازمان ملل خواسته‌اند که دولت ایران را «وادار سازد» تا اقدامات موثر و ملموس برای پیشگیری از ورود صدمه به مردم و جبران صدمات به بار آمده انجام دهد و همچنین راهکارهای فوری و ویژه برای حمایت از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها از جمله کودکان، افراد بیمار و سالمندان به کار بندد. انجام یک تحقیق همه جانبه درباره مسئولان ایجاد این بحران و نیز مسئولانی که در انجام اقدامات موثر و به موقع قصور ورزیده‌اند و پاسخگو کردن هر دو آنها نیز از جمله خواسته‌های این سازمان‌هاست.

احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در وضعیت حقوق بشر در ایران، جان ناکس، کارشناس مستقل سازمان ملل درباره تعهدات حقوق بشری مربوط به برخورداری از محیط زیست امن و سالم، و همچنین داینیوس پوراس، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره حق برخورداری همگان از بالاترین استانداردهای ممکن الحصول در سلامت جسمی و روحی مخاطبان این نامه هستند.

تعدادی از سازمان‌های امضاکننده این نامه عبارتند از  انجمن پژوهشگران ایران، انجمن دفاع از حقوق بشری آذربایجانی‌ها در ایران  (اهراز)، انجمن حقوقدانان انساندوست، اینسایت ایران، عدالت برای ایران و همچنین مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.