ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«ایرانیان همیشه درگیر سیاست‌اند» - گفت‌و‌گو با عمار ملکی

از مجموعه «ایرانیان هلند»

عمار ملکی، متولد سال ۱۳۵۷ در تهران، حدود هفت سال است در هلند زندگی و تحصیل می‌کند. حوزه پژوهش او تأثیر تفاوت‌های فرهنگی در پیدایش و انتخاب مدل‌های دموکراسی است.

عمار ملکی

عمار ملکی، متولد سال ۱۳۵۷ در تهران، حدود هفت سال است در هلند زندگی و تحصیل می‌کند. حوزه پژوهش او تأثیر تفاوت‌های فرهنگی در پیدایش و انتخاب مدل‌های دموکراسی است.

با عمار ملکی درباره تفاوت‌های فرهنگی ایران و هلند گفت‌و‌گو کرده‌ایم. او می‌گوید: «در ایران توجه مردم به سیاست یک اجبار است. حکومت در تمامی عرصه‌ها نقش تعیین کننده و کنترل کننده دارد. در تمامی زندگی روزمره، سبک پوشش و سبک زندگی فردی مردم، دُم حکومت هست و پای مردم به ناچار روی آن قرار می‌گیرد. به همین دلیل ایرانیان همیشه به ناچار درگیر سیاست هستند. اما در هلند سکولار که نهاد سیاست از دیگر نهادها جداست، کسی وارد حوزه سیاست می‌شود که علاقه خاص به بحث سیاستگذاری یا علم سیاست دارد.»

او می‌گوید که جامعه جمع‌گرای ایران و جامعه فردگرای هلند، دست‌کم در هشت شاخص فرهنگی در دو قطب متضاد قرار دارند.

عمار ملکی در ایران تا مقطع کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک تحصیل کرده و سال‌ها در صنایع خودروسازی به کار و تحقیق مشغول بوده است. خانواده‌ او هم دانشگاهی و سیاسی‌اند. پدرش، محمد ملکی، نخستین رییس دانشگاه تهران پس از انقلاب بود که اکنون از منتقدان جدی حکومت است.

دغدغه‌های اجتماعی و مدنی، عمار را به تحصیل در علوم اجتماعی علاقه‌مند ساخت. او در سال ۱۳۸۷ برای ادامه تحصیل به هلند آمد و در رشته سیاستگذاری عمومی از دانشگاه دلفت، مدرک کارشناسی ارشد گرفت. سپس تحصیلات خود را در علوم سیاسی و مطالعات میان فرهنگی تا مقطع دکترا در دانشگاه تیلبورگ ادامه داد.

عمار به موضوع مبارزات مدنی هم علاقه‌مند است و کتاب «از نافرمانی مدنی تا بدفرمانی مدنی» حاصل پژوهش او در این زمینه است. از او نوشته‌ها و مقاله‌های متعددی در رسانه‌های فارسی زبان منتشر شده است. مقالات انگلیسی او نیز در ژورنال‌های بین‌المللی به چاپ رسیده‌اند.

صحبت‌های عمار ملکی را از اینجا بشنوید:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حنیف

    جالبه که ایشون زبان کشور میزبان رو نمی دونه و در واقع اصلا نتونسته ارتباط مستقیمی با جامعه بگیره و اینقدر اعتماد به نفس داره که می گه جامعه رو شناخته!!! به نظر من چند سال دیگه که ایشون زبان جامعه هلند رو یاد گرفت و با جامعه از نزدیک و بدون واسطه رابطه برقرار کرد و از دانشگاه خارج شد و به کار و صنعت و زندگی عادی کشور هلند وارد شد اگه به برداشت امروزش از جامعه هلند بسیار نقد خواهد داشت و این اعتماد به نفس امروزش رو بی دلیل و بی جهت خواهد یافت.

  • قنبر

    زندگی ما ایرانی ها را فارسهای متوهم خراب کرده اند این مردم متوهم هنوز در 2500 سال پیش زندگی میکنند وهنوز در زمان فردوسی بلوف زن وپوچگو زندگی میکنند اینا هستند که حکومت ، مردم وکشور را نابود ساخته اند آخر چطور میشود که یک ایرانی جماعت برود وبا هزار فرسنگ آن طرف تر با آلمانی هم نژاد شود به خدا کی این حرفا را باور میکند جز خودشان .. از ماست که بر ماست از ماست که برماست ... وقتی در داخل به جز رژیم منحوس خودمان به همدیگر رحم نمیکنیم و خودمان آواز نژاد پرستی بدون هیچ دلیلی در داخل خاک خودمان داریم وقتی بهترین هم وطنان خودمان را رها کرده وخودمان را به بیگانگان میچسبانیم بعد باید چه انتظاری از حکومت داشته باشیم /// اگر کسی به خودش احترام بگذارد همه بهش احترام میگذارند اندر حکایت ما واقعیت های درناکی وجود دارد که ما اقوام ایرانی آن را با پوست واستخوان حس میکنیم ....

  • امیر

    بسیار نامطلع و خام. در همه جای دنیا مردم در مورد سیاست فکر میکنند و دایم در حال گفتگوهستند. بخصوص در کشوری مانند هلند که دموکراتیک است. اساس دموکراسی نقش فعال افراد جامعه است. و برعکس این جامعه ایران است که فردگراست و آهنگ جمعی ندارد نه جامعه‌ هلند و همانند آن. باید گفت در جامعه هلند آزادی‌های فردی وجود دارد که نتیجه نقش فعال اکثریت جامعه است و اگر مردم به سیاست (زندگی) فکر نمیكردند و منفعل بودند به این حقوق دست نمی یافتند. از رادیو زمانه انتظار میرود که مصاحبه های آموزنده منتشر نماید.

  • Behrouz

    «ایرانیان همیشه درگیر سیاست‌اند» و ایرانیان سفارتخانه ها را اشغال میکنند، شب و روز برای دیگران آرزوی مرگ کرده، خواهان نابودی یکی ازپیشرفته ترین کشورهای جهان هستند، زنان را بخاطر نمایان بودن تارموئی کتک زده و خون از سر و روی آنان روان میکنند ، کرد ها و بلوچ ها را قتل و عام کرده و وقتی به غرب می آیند فیس و افاده را هم با خود آورده و از خمینی، خمینی تر و از استالین، استالین تر هستند. از خمینی ها و استالین های وطنی نباید انتظاری داشت ولی مشکل کسانی هستند که خودرا "سکولار" مینامند ولی دست کمی از خمینی ها و استالین های وطنی ندارند.