ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

داعش در حال نابودی شهر باستانی نمرود است

در پی انتشار ویدئوی ویران‌سازی آثار باستانی آشوری در استان نینوا، «دولت اسلامی» (داعش) عملیات نابودی آثار باستانی در شمال عراق را این بار در نمرود، پایتخت تاریخی آشوریان به پیش می‌برد.

عملیات نابودی آثار باستانی در شمال عراق توسط «دولت اسلامی» (داعش) ادامه دارد. این بار در پی انتشار ویدئویی که در پایان ماه فوریه منتشر شد، ویران‌سازی آثار باستانی آشوری در نمرود آغاز شده است.

وزارت جهانگردی و آثار تاریخی عراق در صفحه فیس‌بوک خود این خبر را منتشر کرده و گفته است نیروهای داعش با «ماشین‌آلات سنگین نظامی» دست به نابودی نمرود زده‌اند.

همچنین کامیون‌هایی دیده شده که ممکن است برای حمل آثار هنری از آن‌ها استفاده شده باشد.

پایتخت تاریخی آشوریان

نمرود ویرانه‌های مهم باقی‌مانده از شهر تاریخی آشوریان است که در ۴۰ کیلومتری جنوب شهر موصل قرار دارد. موصل اکنون در دست نیروهای داعش است.

نمرود در سال ۱۲۷۰ پیش از میلاد مسیح ساخته شد و برای مدت‌ها پایتخت آشوریان بود. این شهر نام خود را از پادشاهی به نام نمرود که نامش در تنخ، کتاب مقدس یهودیان، انجیل و قرآن آمده، گرفته است. در کاوش‌ها و حفاری‌های قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی خرابه‌های قلعه، معابد، کتیبه‌ها و نقوش برجسته این شهر کشف شد.

یک مقام محلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گزارش وزارت جهانگردی و آثار تاریخی عراق را تأیید کرد. هنوز روشن نیست که نابودسازی این آثار باستانی تا چه میزان بوده است.

در پایان ماه فوریه داعش ویدئویی را منتشر کرد که در آن نابودی آثار باستانی آشوری استان نینوا نشان داده می‌شد. در میان آن‌ها تندیسی با قدمت بیش از ۲۶۰۰ سال نیز دیده می‌شد. در این فیلم پنج دقیقه‌ای جهادگرایان برای به نمایش گذاشتن بت‌شکنی مطابق «سیره» پیامبر اسلام آثار موزه موصل را با پتک تخریب می‌کنند.

در این ویدئو یکی از اعضای «دولت اسلامی» این آثار را در خدمت «شرک» می‌خواند و می‌گوید محمد، پیامبر اسلام نیز وقتی به مکه رسید بت‌ها را نابود کرد.

نیروهای داعش مظنون به فروش یافته‌های باستان‌شناسی از حفاری‌ها و موزه‌ها برای تأمین مالی خود هستند.

وزارت گردشگری و حفاظت از میراث تاریخی عراق می‌گوید داعش بیش از ۴۳۷۰ موقعیت تاریخی در پنج استان این کشور را تخریب کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • شهپر

    بله خوب وقتی تمام بقایای تمدن های کهن شرق نابود بشه، هویت و غرور انسانی اونها هم همراهش نابود میشه، گردنشونو کج میکنن