ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض ۶۰۸ استاد دانشگاه به لاریجانی در مورد ممنوعیت رسانه‌ای خاتمی

صدها نفر از دانشگاهیان با ارسال نامه به رییس قوه قضاییه، ممنوعیت‌های تصویری و رسانه‌ای برای محمد خاتمی را خلاف قانون اساسی دانسته و خواهان پایان فوری این محدودیت‌ها شدند.

صدها نفر از استادان دانشگاه در ایران با ارسال نامه‌ای به رییس قوه قضاییه اعمال ممنوعیت‌های تصویری و رسانه‌ای برای محمد خاتمی، رییس جمهور اسبق ایران را، خلاف قانون اساسی دانسته و خواهان پایان بخشیدن به این محدودیت‌ها شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی «کلمه»، وب سایت نزدیک به میرحسین موسوی، ۶۰۸ استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی در ایران، ممنوعیت رسانه‌ای علیه خاتمی را «بدعتی نگران کننده، خلاف قانون اساسی و تهدیدی کم سابقه برای حقوق شهروندی» توصیف کردند.

امضا کنندگان این نامه که در میان آن‌ها شمار زیادی از اعضا جامعه پزشکی ایران نیز حضور دارند، چنین محدودیتی را «زیبنده نظامی که بر اساس جمهوریت و اسلام بنا شده» ندانسته و خواستار رفع هر چه سریع‌تر این محدودیت و «تکریم و احترام در خور شأن» افرادی همچون محمد خاتمی شده‌اند.

در میان امضا‌ کنندگان افرادی همچون رضا فرجی دانا، مصطفی معین، محمدرضا واعظ مهدوی، محمد صادق احمد آخوندی، فخرالدین دانش آشتیانی، محمدرضا ظفرقندی، غلامرضا ظریفیان، الهه کولائی، غلامرضا انصاری، علی شکوری راد، احمد شیرزاد، عبدلله رمضانزاده، محمدرضا سعیدی، فرشته بقائی و محمد جواد عابدینی نیز حضور دارند.

۲۷ بهمن ۱۳۹۳، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرده بود که انتشار اخبار و تصاویر خاتمی ممنوع است. او گفته بود: «در مورد کسانی که شورای عالی امنیت ملی در مورد آن‌ها تصمیم گرفته یا قوه قضاییه آن‌ها را به عنوان سران فتنه محسوب می‌کند، دستگاه قضا می‌تواند دستوراتی بدهد.»

با این‌حال محمدباقر نوبخت، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و عضو شورای امنیت ملی، پس از آن گفت که این شورا محمد خاتمی، رییس‌جمهور پیشین ایران را «ممنوع‌التصویر و ممنوع‌البیان» نکرده است و اژه‌ای حتما برای سخنان خود مستندات قانونی دارد. نوبخت همچنین تأکید کرده بود که به عنوان عضوی از شورای امنیت ملی به یاد ندارد چنین مصوبه‌ای علیه محمد خاتمی تصویب شده باشد.

در ادامه این جریان اما محسنی اژه‌ای تأکید کرد که دستور دادستان تهران در مورد ممنوعیت انتشار خبر و تصویر از محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران صادر کرد،ه همچنان به قوت خود باقی است و اگر رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها به مواردی که به آن‌ها تذکر داده می‌شود توجه نکنند حتماً با آن‌ها برخورد می‌شود.

به فاصله چند روز پس از اعلام خبر ممنوع بودن انتشار اخبار و تصاویر خاتمی، خواهر او درگذشت و رسانه‌ها با انتشار پیام‌های تسلیت شماری از مقامات از جمله پیام حسن روحانی، عملاً این ممنوعیت  را نادیده گرفتند و خبر و عکس محمد خاتمی را منتشر کردند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اما به جای ارسال پیام تسلیت به محمد خاتمی، این پیام را برای مادر او ارسال کرد.

در پی ممنوعیت انتشار تصویر و خبر از خاتمی، سایت‌های جماران، نزدیک به حسن خمینی و بهارنیوز، به دلیل انتشار اخباری در مورد خاتمی فیلتر شدند. سایت جماران اما پس از ساعاتی رفع فیلتر شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    همین خاتمی نبود که هشت سال گفت میگم میگم و هیچ کاری هم نکرد . هشت سال رفتن این ملایان وطن فروش را به تعویق انداخت و به رای دهندگان خود خیانت کرد و هیچ کار مثبتی انجام نداد . برای اینها نظام در درجه اول اولویت قرار دارد و مردم اصلآ هیچ ارزشی ندارند و همان بهتر که نحوست تصویرش را به رخ مردم نکشند .

  • hasani

    ریس جمهورهای قبلی شان مغضوب و فراری و نخست وزیر و ریس مجلسشان محصور شده اند تا کسی حرفی انتقادی از دیکتاتوری ولی فقیه نکند! وای بحال مردم عادی!

  • hamid

    اینکه سانسور آقای خاتمی محکوم حرفی‌ در آن نیست آزادی بیان حق هر انسان است، همانطور که حق تصمیمگیری برای خود و وطن حق هر انسان است! ولی‌ ایران ۳۴ سال است در سانسور غرق شده! زندانها پر از انسانهای بیگناهی است که فقط خواستار آزادی و احترام به حقوق انسان بوده اند! این اساتید آیا از یک رهبر جناح نظام که فعلا مورد مهر "رهبر" نیست! در مقابل جناح دیگر به صدا آمده‌اند یا از حقوق انسان و عدم احترام به آن معترضند؟ باشد که از حقوق انسان از هر جنسیت، قومیت، دین یا مرام دفاع کنیم! شاد باشید. حمید