ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز مذاکرات تعیین‌کننده؛ «ايران از تعهدات پيشين عقب‌نشينی کرد»

برای نخستين بار همه طرف‌های مذاکرات هسته‌ای در بالاترين سطح با هم دور يک ميز نشستند. نيويورک ‌تايمز از تصمیم ایران برای حفظ ذخایر اورانیوم‌اش خبر داد و آن را «تعجب‌‌برانگیز» خواند.

روزنامه نيويورک ‌تايمز خبر داده که ايران بر خلاف تعهدات پيشين که پذيرفته بود ذخاير اورانيوم خود را به خارج از کشور ارسال کند، عقب‌نشينی کرده و حاضر نيست اين ذخاير را از کشور خارج کند. این خبر در حالی منتشر شده که مذاکرات تعیین‌کننده هسته‌ای امروز با حضور طرفین در سوئیس آغاز شده است.

نشست وزيران خارجه ۱+۵ و ايران در هتل «بو ريواژ» لوزان سوئيس آغاز شد

بر پايه گزارش اين روزنامه، ايران پذيرفته بود که بخش زيادی از ذخاير اورانيوم خود را که ممکن است برای ساخت سلاح اتمی استفاده شود به روسيه منتقل کند اما عباس عراقچی، معاون وزير خارجه ايران روز يکشنبه ۲۹ مارس / ۹ فروردين در جمع خبرنگاران گفت تهران حاضر به از دست دادن ذخاير اورانيوم خود که ميلياردها دلار برای آن هزينه کرده، نيست.

ميزان ذخاير اورانيوم ايران افزون بر ۲۰۰ کيلوگرم برآورده می‌شود.

نيويورک تايمز می‌نويسد اين تصميم «تعجب‌برانگيز» ايران می‌تواند مانع بالقوه بزرگی برای بالا بردن احتمال بروز بحران در مذاکرات هسته‌ای باشد که هم‌اکنون در لوزان سوئيس در جريان است.

مذاکرات هسته‌ای ايران با گروه کشورهای ۱+۵ که شامل بريتانيا، فرانسه، روسيه، آمريکا، چين و آلمان است تا روز ۳۰ مارس / ۱۱ فروردين ۹۴ تمديد شده است. هدف اين مذاکرات، پايان دادن به بن‌بست هسته‌ای ۱۲ ساله ايران با غرب و کاهش خطر بروزبه جنگ در خاورميانه است.

روز گذشته نيز فرانک والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه آلمان گفته بود که ممکن است در آستانه پايان مهلت مذاکرات «شاهد مرحله بحرانی ديگری باشيم.»

نیویورک تایمز آبان‌ماه سال گذشته خبر داده بود که ايران به‌طور موقت با انتقال بخش زيادی از ذخاير اورانيوم خود به روسيه در صورت توافق هسته‌ای موافقت کرده است. مطابق اين توافق، قرار بود روسيه اورانيوم ايران را به ميله‌های سوختی مخصوص برای استفاده در نيروگاه هسته‌‌ای بوشهر که تنها راکتور تجاری ايران قلمداد می‌شود، تبديل کند.

پس از تبديل اورانيوم به ميله‌های سوختی نمی‌توان از آن برای ساخت سلاح اتمی استفاده کرد. اين اقدام می‌تواند بخش اعظمی از نگرانی‌های غرب درباره ذخاير اورانيوم ايران را کاهش دهد.

آغاز نشست وزيران خارجه ۱+۵ و ايران در لوزان

نشست وزيران خارجه ۱+۵ و ايران از ساعتی پيش در هتل «بو ريواژ» لوزان سوئيس آغاز شده است.

در اين نشست افزون بر وزير خارجه ايران، وزيران خارجه آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين و آلمان و فدريکا موگرينی، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا دور يک ميز نشسته‌اند.

اين نخستين بار است که همه طرف‌های مذاکرات هسته‌ای در بالاترين سطح با هم دور يک ميز می‌نشينند. وزيران خارجه آمريکا، فرانسه و آلمان قرار بود پيش از پايان مهلت مذاکرات، لوزان را ترک کنند اما همه آن‌ها سفرهای خود را لغو کرده‌اند تا مذاکرات در بالاترين سطح همچنان ادامه پيدا کند.

هم‌زمان با آغاز نشست «مهم و تعيين‌کننده» امروز در لوزان، علی‌اکبر ولايتی، مشاور بين‌الملل رهبر جمهوری اسلامی گفته که «توافق بايد متوازن باشد. يعنی اين‌طور نباشد که ما فعاليت‌هايمان را متوقف کنيم و برداشتن تحريم‌ها موکول شود به چند سال نظارت و ارزيابی آن‌ها.»

به‌گفته ولايتی، همان‌طور که ايران در اين طرف به تعهداتش عمل می‌کند، آن‌ها (غربی‌ها) هم بايد به‌صورت هم‌ز‌مان به تعهداتشان عمل کنند.

مذاکرات هسته‌ای ايران و غرب از آذرماه ۱۳۹۲ به‌طور جدی‌تر دنبال می‌شود و طرفين تلاش می‌کنند تا به توافق دست پيدا کنند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سرباز ایران

    الان از نظر شما مشکل فرانسه نیست که گفته ایران باید همه فعالیتهای هسته ای رو تعلیق کنه؟؟؟ چرا به خاطر دشمنی با حکومت ایران سعی در تحریف واقعیات دارید. الان کی داره زور میگه؟؟؟ المیادین نوشته تعلیق تحریمها بین ۴ تا ۶ سال طول میکشه، اگه اینجوریه که اصلا مذاکره برای چیه؟؟؟ بالاخره پول مفت اسرائیلیها به فرانسویها ساخته که هر بار باید یک امایی تو مذاکرات بیارن.