ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هاشمی رفسنجانی: مذاکرات هسته‌ای دشوارتر از مذاکرات با صدام است

اکبر هاشمی رفسنجانی کار هیأت ایرانی در مذاکرات هسته‌ای را «بسيار سخت و پيچيده» دانسته و گفته است که این هیأت نباید از داخل دچار «فشار و تنش‌های سياسی» شود.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفته است که «شرایط دشوار» هیأت ایرانی در مذاکرات هسته‌ای را درک می‌کند. او مذاکرات هسته‌ای را سخت‌تر از مذاکرات با صدام حسین توصیف کرده است.

هاشمی رفسنجانی در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، بار دیگر نگرانی غرب در مورد ساخت سلاح هسته‌ای توسط ايران را «بی‌جا و دور از عقل» خوانده و از هیأت مذاکره‌کننده ایرانی قدردانی کرده است.

او گفته است: «کار آن‌ها بسيار سخت و پيچيده است و من شرايط دشوار آن‌ها را درک می‌کنم چرا که در زمان مذاکره با صدام و پذيرش قطعنامه چنين شرايطی را البته نه به سختی شرايط حاضر تجربه کرده‌ام.»

ایران در تیرماه ۱۳۶۷ قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت را برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق، پس از گذشت یک سال از صدور آن در سازمان ملل پذیرفت و جنگ هشت ساله ایران و عراق به پایان رسید. آیت‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران در ۲۹ تیر ۱۳۶۷ پیامی درباره پذیرش قطعنامه منتشر کرد که به «نوشیدن جام زهر» معروف شد.

هاشمی رفسنجانی از تندروهای داخل کشور انتقاد کرده و گفته است که آن‌ها دلایل سیاسی برای اعمال خود ندارند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفته است: «اعضای اين تيم (هیأت ایرانی در مذاکرات هسته‌ای) حداقل نبايد از داخل دچار فشار و تنش‌های سياسی شوند، بلکه بايد توسط مردم به‌ويژه در سال جديد، حمايت و دلگرم شوند.»

او از آن‌چه کارشکنی‌های کشورهای غربی نامیده نیز انتقاد کرده و تحریم‌های این کشورها علیه ایران را «بدترين نوع تحريم‌ها» دانسته و گفته است که مردم «با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند.»

مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای گروه ۱+۵ که شامل بریتانیا، فرانسه، روسیه، آمریکا، چین و آلمان است تا روز ۳۰ مارس/ ۱۱ فروردین ۹۴ تمدید شده است. هدف این مذاکرات، پایان دادن به بن‌بست هسته‌ای ۱۲ ساله ایران با غرب و کاهش خطر بروز جنگ در خاورمیانه است.

صبح روز دوشنبه ۳۰ مارس/ ۱۰ فروردين در ادامه مذاکرات هسته‌ای در لوزان سوئیس، نشست وزيران خارجه ايران و کشورهای ۱+۵ برای بررسی آخرين ديدگاه‌ها به‌منظور یافتن راه حل، پس از حدود یک و ساعت و نیم به پایان رسید.

در اين دور از مذاکرات سندی امضا نخواهد شد و اگر دو طرف بتوانند به تفاهم دست یابند، مذاکرات برای سه ماه آينده بر روی نگارش متن توافق نهايی خواهد بود.

روزنامه نیویورک ‌تایمز روز دوشنبه نوشت که ایران پذیرفته بود بخش زیادی از ذخایر اورانیوم خود را که ممکن است برای ساخت سلاح اتمی استفاده شود به روسیه منتقل کند اما اکنون اعلام کرده که حاضر به از دست دادن ذخایر اورانیوم خود که میلیاردها دلار برای آن هزینه کرده، نیست.

یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا در توییتر خود این خبر نیویورک تایمز را رد کرده و نوشته است که بر سر موضوع ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران، هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hamid

    آقای هاشمی رفسنجانی کاشکی‌ شما قبل از پایان زندگیتان حقایق را به مردم از اجرای کودتای خزنده تا امروز و خیانتها که برای "حفظ" نظام" انجام شده را بگویید! اما قبل از آن چند نکته در مورد صحبت شما در اینجا! صدام بعد از چند ماه از آغاز حمله خود به ایران، شکست را پزیرفت و پیشنهاد صلح داد! چون می‌خواستید از جنگ برای محکم سازی استبداد خود استفاده کنید! پاسخ شما این شد که صلح را نپزیرفتید با اینکه کشورهای خلیج فارس قبول کرده بودند خسارت را بپردازند و جمعاً ۹۰۰۰ زخمی و کشته بیشتر نبود! و با شعار جنگ یک نعمت است! صدام باید برود! راه قدس از کربلا ردّ میشود! مانع صلح با پیروزی ایران شدید تا ۸ سال بعد خمینی با نوشیدن جام زهر بدون گرفتن هیچ خسارت با بیش از یک ملیون کشته و زخمی "صلح" را پزیرفت!! در مورد بحران اتمی‌ هم تمامی پیشنهادها که به نفع ایران بود را نپزیرفتید و امروز دارید یک تسلیم نامه امضا می‌کنید! تنها فرق بین این دو خیانت این است که علی‌ خامنه ای، خمینی نیست و نمی‌خواهد جام زهر را راحت بنوشد!! شاد باشید. حمید