ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دوسیه

فرخنده، "بانوی آتش‌نشین"

کابل، ۲۸ اسفند ۱۳۹۳: مردان خشمگین زنی را زدند، کشتند و جسدش را سوزاندند. چرا؟ مجموعه‌ای از مطالب در این باره.

کابل، ۲۸ اسفند ۱۳۹۳: مردان خشمگین زنی را زدند، کشتند، و جسدش را سوزاندند. می‌پنداشتند دارند صواب دینی می‌برند، چون ملایی بانگ برآورده بود که آن زن قرآن سوزانده است.

فرخنده
فاجعه ترجیح شرع بر قانون همین تازگی در افغانستان رخ داد. عده ای برای اجرای شریعت فرخنده را به فجیع ترین شکل ممکن به قتل رساندند. پاسبابان هم از ترس اسلام از او دفاع نکردند و "قانون" را زیر پا گذاشتند.

مجموعه‌ای از مطالب درباره "فرخنده"

شهزاده سمرقندی − آریانا سعید، از خوانندگان سبک موسیقی پاپ، زاده کابل است و حالا در لندن اقامت دارد. او با این که از کودکی افغانستان را ترک کرده اما می‌گوید همیشه با عشق به افغانستان و مردم آن فعالیت کرده است.

محمود صباحی − من هنوز هم به این زن می‌اندیشم، به فرخنده. نمی‌توانم فراموش‌اش کنم؛ و نمی‌خواهم فراموش‌اش کنم. خاطره او را در قلبم پناه داده‌ام و این یادداشت هم، اظهارِ عشقی است به او.

شهزاده سمرقندی − سیمین حسن‌زاده، معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، از افرادی بود که کشته شدن فرخنده به دست اوباش در خیابان‌های کابل را مثبت تلقی کرد و با موجی از اعتراض‌های مردمی رو‌به‌رو شد.

زلمی کاوه − چگونه می‌توان «زوال کرامت انسانی» را جدا از ارزش‌ها‌ی حاکم، احکام دینی و شرایط مادی آن قابل بررسی دانست؟

یاسا حکیمی - واقعیت این است که انگیزه دینی جرقه اصلی را در رویداد فرخنده زد. هرچند ممکن است خشونت اعمال شده، ماهیت دینی هم نداشته باشد.

شهزاده سمرقندی − گفت‌وگو با بکتاش روش از فعالان اجتماعی در کابل که در ۲۴ ماه مارس، در سومین شب کشته شدن فرخنده در صفحه فیس‌بوک خود ویدیویی منتشر کرد از راهپیمایی غیرمنتظره‌ای در محل قتل.

شهزاده سمرقندی − جسد فرخنده، زنی که به اتهام آتش زدن قرآن در کابل سوزانده شد، دوم فروردین در ازدحام مردمی که پلاکاردهایی با مضامین مرتبط با عدالت در دست داشتند، به خاک سپرده شد.‎‌

گرفتن زیر تابوت در عرف افغانستان کاری «مردانه» است اما زنان کنشگری که در مراسم تشییع پیکر فرخنده شرکت کردند، اجازه ندادند مردان زیر تابوتش را بگیرند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.