ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مهدی خزعلی: «احمد جنتی خروس ما را سر برید، علی جنتی انتشارات ما را»

محمد تنگستانی - حراست ارشاد اسلامی به غرفه نشر حیان در نمایشگاه کتاب تهران یورش برد. مدیر نشر حیان در اعتراض به این اقدام فراقانونی اعتصاب غذای خشک کرده. با او گفت‌و گو کرده‌ایم.

مأموران حراست وزارت ارشاد اسلامی به غرفه نشر حیان در نمایشگاه کتاب تهران هجوم بردند و آن را برچیدند. محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران کشور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) ادعا کرده است که به دلیل کم‌کاری نشر حیان در سال‌های گذشته و برای رعایت «عدالت صنفی» حراست انتشار غرفه نشر حیان را از صحن نمایشگاه برچیده است.

مهدی خزعلی و دو جنتی

مهدی خزعلی، مدیر نشر حیان اما می‌گوید علی جنتی (وزیر ارشاد اسلامی) از روی خصومت شخصی، به حراست ارشاد دستور داده به غرفه نشر حیان حمله کند.

مهدی خرعلی، مدیر انتشارات حیان و بنیان‌گذار مؤسسه فرهنگی انتشاراتی اباصالح در اعتراض به اقدام فراقانونی وزیر ارشاد اسلامی در محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اعتصاب غذای خشک کرده است. محمد نوری‌زاد، فیلمساز و روزنامه‌نگار ایرانی هم در محل حضور پیدا کرده است.

با مهدی خزعلی گفت‌و‌گویی انجام داده‌ام:

علت اینکه غرفه «حیان» در نمایشگاه کتاب تهران را توقیف کردند چه بود؟

از سال ۸۸ اجازه شرکت در نمایشگاه را به ما ندادند فقط به‌خاطر اینکه تحمل حضور بنده را در نمایشگاه نداشتند. در سال ۸۸ نیروی اطلاعاتی‌ای که مشاور فرهنگی ارشاد بود گفت اگر غرفه را راه بیندازی با لیفتراک وارد غرفه‌ات خواهم شد که در جوابش گفتم صدام با تانک آمد و ما بسیجی‌ها جا خالی نکردیم و ماندیم خاکریز را حفظ کردیم. نهایتاً سال‌ها به ما غرفه ندادند و امسال هم برای غرفه در کامپیو‌تر ثبت نام کردیم، غرفه را دادند و بحث‌های مفصلی مطرح شد، حتی ما به متراژ اعتراض کردیم و متراژ ما را اضافه کردند و بعد از نامه‌ای که نوشتم متراژ غرفه دو برابر شد و تحویل دادند و ما غرفه را چیدیم. دو روز هم از نمایشگاه گذشت و روز سوم غرفه را برچیدند.

تا الان که با شما صحبت می‌کنم هیچ نامه‌ای به ما نداند، هیچ اخطاری ندادند و هیچ دلیل مکتوبی دست ما نیست. حکم بدهید تا بتوانیم اعتراض و شکایت کنیم. در طول این شش سال یک نامه مکتوب از ارشاد نرسیده اما علت فقط همین است که می‌خواستند لجبازی کنند: لجبازی شخص آقای «علی جنتی». من بیشتر مسائل را شخصی می‌بینم. کاری که ایشان کرد شخصی بوده، به‌دلیل اینکه [محمود] علوی، وزیر اطلاعات گفته [وزیر ارشاد] اول از ما خواست [غرفه حیان را برچینیم] اما گفتیم مسأله امنیتی نیست و دخالت نمی‌کنیم. این بود که خود آقای جنتی به حراست وزارت ارشاد دستور داده و در ‌‌نهایت صبح بدون اخطار قبلی حمله کردند. قریب ۲۰ نفر نیرو آمده بود و پلیس همراه‌شان بود که البته پلیس در درگیری‌ها دخالت نداشت. نیروهای حراست بودند و لباس شخصی‌هایی که به هر حال امنیتی برخورد می‌کردند. به وضع بسیار بدی اثاثیه غرفه را به تاراج بردند که اکنون اثاثیه در ستاد است. کتابخانه‌ها و کتاب‌ها را به تاراج بردند. بنر غرفه که در سردر بود و با آیه و قرآن بود را کندند و زیرپا انداختند و به قرآن اهانت کردند. در همه این موارد که عرض می‌کنم هیچ چیز قانونی، هیچ حکم قانونی وجود ندارد. حراست هم از من حلالیت طلبید و گفتند ما مأمور دولت هستیم و به ما دستور دادند. عذرخواهی و حلالیت‌طلبی کردند که دل‌های ما با شماست اما چه‌کار کنیم که نانمان دست این‌هاست. اکثر آنهایی که حمله کرده بودند از ما حلالیت طلبیندند اما شکایت به قوت خود باقی‌ست و کلانتری ۱۰۴، کلانتری ۱۴۸ و نیروی انتطامی قول داده پیگیر این ضرب و شتم و بستن غیر قانونی [نشر حیان] باشد. هرچند که ما به این پیگیری‌ها امید نداریم.

■ دولت برگزاری نمایشگاه را به اتحادیه ناشران واگذار کرده که یک نهاد صنفی‌ست. آیا رویکردهای امنیتی و تبعیض همچنان وجود دارد؟

در واقع هماهنگی‌ها به عهده اتحادیه ناشران گذاشته شده. اعمال مدیریت و قدرت متأسفانه همیشه از طرف دولت بوده و به ناشران استقلال ندادند. سال‌های قبل هم اعلام می‌کردند این ناشر نباشد و وقتی انجمن ناشران می‌گفت حکم کتبی بدهید، نامه مکتوبی هم ندادند. وقتی جلوی چاپ کتاب‌های بنده و چاپ کتاب‌های حیان و چاپ کتاب‌های اباصالح را گرفتند، در طول شش سال گذشته هیچ نامه مکتوبی در طو ندادند.

■ اتحادیه ناشران می‌گوید به این دلیل که کتاب کافی منتشر نکرده‌اید غرفه حیان را برچیدند.

آقای [محمود] آموزگار که مسئول نمایشگاه است دروغ گفته که حیان از سال ۹۰ تا الان ۳۵ عنوان کتاب ندارد. حیان ناشر بر‌تر پزشکی بوده، ناشر اول کشور بوده و ناشری بوده که در هر ۱۲ساعت کاری یک کتاب تولید کرده. شما اجازه ورود کتاب و ارائه وصول را نمی‌دهید. ۱۵ روز فروردین امسال ما مجوز ۵۰ جلد کتاب را گرفتیم. حیان پرکار‌ترین ناشر است در صورتی که شما کامپیوترتان را نبندید. اول راه را می‌بندید بعد می‌گویید کتاب ندارید؟ ملاک شما کامپیو‌تر خودتان است و ما نمی‌توانیم جلو تخلفات ارشاد را بگیریم. من می‌خواهم بگویم این قضایا مصداق قصه «خروس شهید» است که همه مردم شنیده‌اند. پدر جلو پسر، خروس همسایه را کشت. این پسر هم جا پای پدر گذاشته و غرفه ما را به تاراج برده. این قصه‌ای که می‌گوید گرگ‌زاده عاقبت گرگ شود، ما در قصه احمد جنتی و علی جنتی دیدیم که اول پدر خروس ما را سر برید و پسر نمایشگاه زا به یغما برد. من شکایت دارم و خسارتی که بر حجار و اباصالح وارد شده را از طریق مراجع ذیصلاح داخلی و بین‌المللی پیگیری خواهم کرد.

■ فضای کلی نمایشگاه را در این چند روز چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عرض کنم خدمتتان که رخوتی در کل نمایشگاه هست. واقعاً نمایشگاه کتاب نیست. این‌ها همیشه بودند و این قصه خیلی سال است که ادامه دارد. علت اصلی هم این است که مردم به علت بحران اقتصادی اولین چیزی که از سبد کالایشان حذف می‌شود کتاب است و در آخر لقمه نان و پنیر شبشان است. در اعتراض به تخلفات این‌ها و هجمه و ضرب و شتمی که کردند از امروز من اعتصاب غذای خشک را در غرفه اباصالح انجام دادم و آقای نوریزاد هم اکنون تشریف آوردند و دوستان دیگری هم تشریف می‌آورند. من از امروز روزشمار را اینجا خواهم زد و اعتصاب غذای خشک را خواهم داشت تا اینکه آقای جنتی پاسخگو باشد. از مجلس و آقای مطهری انتظار دارم که این سؤال را از بقیه بکنند که اینکه با باتوم حمله کنند به یک غرفه و قرآن را زیر پا بیندازند در کجا تصویب شده و کدام اخطار یا ابلاغیه یا نامه را به ما داده‌اند و با کدام حکم قضایی غرفه‌ای که در اختیار ما بود را تصرف کردند. در واقع تصرف عدوانی و فروش مال را انجام دادند. این‌ها همه مسائلی است که آقای جنتی باید پاسخگو باشند و مسئولش هم شخص آقای جنتی بودند و متأسفانه ایشان از این رفتار‌ها زیاد دارند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی اکبر ابراهیمی

    با اعتصاب غذای ایشان مخالفم. لطفا به سرعت پایان یابد. سپاس.

  • لطیف

    سلام. آقای محمد تنگستانی. خزعلی و باباش یکی مثل جنتی و باباش، بنابراین لطف کنید ،تربیون دست خزعلی ندهید، این جماعت به قدر کفایت واسه چرت و پرت گفتن تریبون دارند!

  • nader

    .... دلیل کم‌کاری !!!!! نشر حیان در سال‌های گذشته و برای رعایت «عدالت صنفی» حراست انتشار غرفه نشر حیان را از صحن نمایشگاه برچیده است.!!!!