ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع سکوت معلمان ناکام ماند، صدای اعتراض‌شان شنیده شد

علی مطهری نماینده مجلس ایران، با اشاره به تجمع روز چهارشنبه ۳۱ تیر ماه معلمان، حساسیت‌ زیادی نشان دادن نسبت به این نوع تجمع‌ها را غیر‌ضروری و نامعقول خواند.

تلاش‌های امروز (چهارشنبه، ۳۱ تیر ماه) معلمان برای برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل مجلس ایران گرچه کم و بیش ناکام ماند، اما به نظر می‌رسد صدای اعتراض آن‌ها به گوش نمایندگان مجلس رسیده و بعضی از آن‌ها را به واکنش واداشته است.

عکس تزیینی است

خبرها و گزارش‌ها از تهران حاکی از آن است که با منتشر شدن خبر تجمع معلمان، جو حاکم در مقابل مجلس امنیتی شد. منابع غیر‌دولتی از بازداشت ده‌ها نفر خبر داده‌اند.

محمد رضاخواه، عضو کانون صنفی معلمان، به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است: «قرار بود صبح امروز تجمع آرام همراه با سکوت مقابل مجلس داشته باشیم که از اولین ساعات برگزاری صحن علنی مجلس، معلمان به سمت محل برگزاری تجمع آمدند اما نیروی انتظامی مانع از برگزاری تجمع شد.»

گفته می‌شود نیروهای امنیتی با تجمع بیش از دو نفر برخورد ‌کرده‌اند و مانع از حضور افراد در محوطه مقابل مجلس شده‌اند.

دادخواه با اعلام این‌که از دو هفته پیش برای برگزاری این تجمع برنا‌مه‌ریزی شده بوده، گفته است: «در این تجمع فرهنگیان از نقاط مختلف کشور از جمله کردستان، کرمانشاه، همدان، اصفهان، گیلان، مازندران، مشهد به تهران آمده بودند.»

او خبر دستگیری برخی از معلمان در این تجمع را نیز تایید کرده است.

در مقابل اما علی مطهری، نماینده شهر تهران در مجلس، با اشاره به تجمع امروز، حساسیت‌ زیادی نشان دادن نسبت به این نوع تجمع‌ها را غیر‌ضروری و نامعقول دانسته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گزارش کرده است که علی مطهری، در حاشیه جلسه علنی روز چهارشنبه، ۳۱ تیر ماه مجلس، در جمع خبرنگاران گفته است: «به نظر من چندان ضروری و معقول نیست که حساسیت زیادی نسبت به این تجمع‌ها نشان دهیم. خصوصا درباره فرهنگیان. حداکثر این است که این‌ها می‌آیند و حرف‌شان را می‌زنند و می‌روند.»

مطهری گفته است که هر تجمعی مادامی که منجر به آشوب، بی‌نظمی و تخریب نشود باید آزاد باشد: «اصل ۲۷ قانون اساسی نیز می‌گوید راهپیمایی اگر مخل مبانی اسلام نباشد آزاد است و حتی نمی‌گوید که باید مجوز اخذ شود؛ البته بعدا در قوانین عادی گفته شده که باید مجوز گرفته شود.»

این نماینده مجلس حساسیت ایجاد کردن در مورد تجمع‌ها را باعث تشدید موضوع دانسته و با اشاره به بازداشت‌ها در تجمع امروز معلمان گفته است: «البته من از اتهامات اینها خبر ندارم اما اگر صرفا {تجمع} برای اظهار نظر باشد، {بازداشت} کار درستی نیست.»

او همچنین گفته که مجلس باید وارد این موضوعات شود اما متاسفانه کمتر وارد می‌شود: «فضای مقابل مجلس برای برگزاری تجمعات کم شده است. باید این موضوع را پیگیری کنیم که آیا بنا بر این است که این وضعیت ادامه داشته باشد یا به خاطر تعمیراتی است که انجام می‌شد. در حال حاضر جای تجمع‌ها مشخص نیست اما حتما باید جایی برای تجمع پیش‌بینی شود؛ زیرا در مقابل همه مجالس دنیا فضای مناسبی برای تجمع وجود دارد.»

صدای معلمان به صحن علنی رسید

به دنبال تجمع ناکام معلمان در مقابل مجلس، محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رییس مجلس ایران هم در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۳۱ تیر ماه) از وزیر کشور خواست که موضوع را پیگیری کند و «مطالبات آموزگارانی را که امروز در کنار مجلس حضور داشتند، مورد بررسی قرار دهند.»

ابوترابی‌فرد گفت: «برای مسائل مهم فرهنگیان کشور، کمیته مشترکی توسط مجلس و دولت با حضور وزیر آموزش و پرورش، مدیران ارشد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و نمایندگان منتخب دو کمیسیون آموزش و برنامه و بودجه تشکیل شده که به طور منظم در هفته، مسائل مربوط به این قشر را پیگیری می‌کند.»

عکس تزیینی است

به نظر می‌رسد این پیگیری‌ها تا به حال نتوانسته است پاسخگوی مطالبات صنفی معلمان باشد که سابقه‌ای طولانی هم دارد.

عمده‌ترین خواسته‌های معلمان معترض، «بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی و رسیدن به وضعیت برابر با کارمندان دیگر ارگان‌های دولتی» است.

گزارش‌های بیشتر درباره اعتراض‌های معلمان را در اینجا ببینید: اعتراض معلمان

محمد حبیبی، فعال صنفی معلمان در ایران، پیش از این در این‌باره به رادیو زمانه گفته است: «برخورداری از امکانات درمانی مناسب و افزایش امکانات مدارس هم از خواسته‌های معلمان است.»

این فعال صنفی بخشی از اعتراض‌ها را هم متوجه وضعیت معلمان حق‌التدریسی و غیررسمی می‌داند. به گفته حبیبی، دولت روحانی در ابتدای کار خود در مصوبه‌ای، دستگاه‌های دولتی را از استخدام نیروهای جدید منع کرده و امیدهای حق‌التدریسی‌ها و غیررسمی‌ها را بر باد داده است.

روز سه‌شنبه، ۳۰ تیر ماه اما معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیر آموزش و پرورش از «اعلام آگهی استخدام پنج هزار نیرو در آموزش و پرورش در آینده‌ای نزدیک» خبر داده است. خبری که ممکن است در پاسخ به اعتراضات گسترده معلمان در طول ماه‌های گذشته باشد.

البته سید محمد بطحایی گفته است که «هزار و ۲۵۰ نفر از این افراد بر اساس قانون از میان ایثارگران خواهند بود.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با انتشار این خبر در روز چهارشنبه ۳۱ تیر ماه، هم‌چنین از قول سید محمد بطحایی نوشته است که «امیدواریم با کمک همکاران در استان‌ها، بیمه تکمیلی فرهنگیان را با هزینه‌های پزشکی بهتر نسبت به سال ۹۳ داشته باشیم.»

این احتمال وجود دارد که مجموعه این وعده‌ها در پاسخ و واکنش به اعتراض‌های معلمان در طول ماه‌های گذشته، مطرح شده باشد.

دامنه‌دار شدن تجمع‌هایی که معلمان از اواخر سال پیش (۹۳) تا به حال برگزار کرده‌اند، نشان می‌دهد که اعتراض‌های صنفی آن‌ها شکلی جدی‌تر به خود گرفته است.

اواخر دی ماه سال ۹۳، شش هزار معلم با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به رییس مجلس، اعلام کردند که به جای تعریف و تمجید، حقوق عادلانه می‌خواهند. نهادهای حکومتی (نه مجلس و نه دولت) هیچ واکنشی به این نامه نشان ندادند.

به فاصله یک هفته پس از این نامه، در روزهای آخر دی و اول بهمن ۹۳، معلمان در شهرهای مختلف از جمله شیراز، شاهرود، بانه، سقز، مریوان، رباط کریم، شهر قدس، کرج و شهریار اعتصاب و تحصن کردند. در پی این اعتصاب‌ها، تعدادی از معلمان معترض به حراست اداره کل آموزش و پرورش استان‌های محل خدمت‌شان احضار شدند.

بی‌پاسخ ماندن این اعتراض‌ها از جانب نهادهای مسئول، به اعتصاب و تحصن گسترده‌تر یک‌شنبه سوم اسفند در شهرهای مختلف ایران منجر شد. معلمان این بار در استان‌های مختلف از جمله کرمانشاه، فارس، خراسان، تهران، کهکیلویه‌و‌بویراحمد، کردستان، گیلان، البرز، قزوین، بوشهر و اصفهان از حضور در کلاس‌های درس خودداری کردند و‌ در برخی شهرها، در مقابل ادارات آموزش و پرورش تحصن کردند.

این اعتراض‌ها در سال جاری هم ادامه پیدا کرده‌اند و به نظر می‌رسد تشکیل شدن کمیته مشترک توسط مجلس و دولت، با حضور وزیر آموزش و پرورش، مدیران ارشد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و نمایندگان منتخب دو کمیسیون آموزش و برنامه و بودجه، که امروز توسط نایب رییس مجلس ایران، در صحن علنی مطرح شده است، محصول همین اعتراض‌ها باشد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Aram

    چرا  هیچ وقت در خبرهاتون از تحصن معلمان در کرمان چیزی نمینویسید...آیا دور بودن فاصله از مرکز در دوره و زمانه ی کنونی هم باید باعث تبعیض در خبررسانی و درنتیجه تضعیف روحیه ی این افراد باشه؟!!!

  • زهرا

    باسلام وخسته نباشین میخواستم سوال کنم که چرا اینطوری تیتر میزنین چرا اعتراضات معلمین رو اینگونه جلوه میدین کلی خبراومده ازدستیگری ولی شما فقط همینو نوشتی با احتیاط