ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سهم زنان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش يک ششم مردان است

تنها در مورد خاص شهر تهران، از ۱۹۰ نيرويی که قرار است جذب آموزش و پرورش شوند، ۱۸۴ مرد و فقط شش زن حضور خواهند داشت.

طبق آزمون استخدامی آموزش و پرورش که قرار است ۲۷ شهريورماه برگزار شود، از سه هزار و ۷۰۳ نيرويی که قرار است در آزمون پذيرفته شوند سه هزار و ۷۳ تن مرد و ۶۳۰ تن زن خواهند بود.

بر اين اساس سهم آموزگاری زنان يک پنجم مردان است.

همچنين بر اساس مجوزی که وزارت آموزش و پرورش از سازمان مديريت و برنامه‌ريزی رياست‌جمهوری دريافت کرده، قرار است پنج هزار نفر در اين وزارتخانه استخدام شوند که حدود هزار و ۳۰۰ تن بدون حضور در اين آزمون و متعلق به سهميه خانواده شهدا و ايثارگران هستند.

تهران، بیشترین تبعیض در استخدام

تنها در مورد خاص شهر تهران، از ۱۹۰ نيرويی که قرار است جذب آموزش و پرورش شوند، ۱۸۴ مرد و فقط شش زن حضور خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس، در مقطع ابتدايی که زنان هم می‌توانند در مدارس پسرانه تدريس کنند از ۵۹۴ آموزگار ابتدايی که استخدام می‌شوند ۴۳۷ مرد و فقط ۱۵۷ نفر زن هستند.

يکی از دلايل عمده چنين تبعيضی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، اين مسئله است که زنان نمی‌توانند در مدارس راهنمايی و دبيرستان پسران تدريس کنند.

شهيندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده در کابينه رياست‌جمهوری چندی پيش درباره آزمون استخدام برای ۱۳ نهاد دولتی به خبرگزاری فارس گفت: «در اين آزمون تنها ۱۶ فرصت شغلی برای زنان در نظر گرفته شده که مطابق وعده‌های رئيس‌جمهوری نيست و ما اعتراضات خود را در اين خصوص مطرح کرده‌ايم.»

او ضمن تبعيض‌آميز خواندن اين آزمون ها ادامه داد: «از مجموع افرادی که به استخدام درخواهند آمد ۱۶ فرصت شغلی به زنان و بيش از ۲ هزار فرصت شغلی به مردان اختصاص دارد و ۵۰۰ شغل هم بدون ذکر جنسيت آمده است.»

اين خبر در حالی منتشر می‌شود که چندی پيش وزارت کار ايران نرخ بيکاری زنان را دو برابر مردان عنوان کرد. علاوه بر این زنان ايران در دانشگاه موفقيت چشمگيری داشته‌اند و تعداد زنان فارغ التحصيل رشد قابل توجهی داشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد

    آخه چرا همه چیزو سیاسی می کنید؟؟؟ اشتغال بانوان به خودی خود بد نیست اما عواقبی هم داره ، در مورد معلمان ، معلمان زن ، توانایی سکونت در مناطق روستایی دور افتاده رو ندارن و آموزش و پرورش نمیتونه اونا رو به مناطق روستایی دورافتاده که نیاز مبرم دارن بفرسته ، در مورد پزشکان هم وضع به همین منواله ، حتی بیشتر پزشکان زن ، خانه نشینی رو به کار در مناطق محروم ترجیح میدن . حالا حساب کنید برای یک پزشک نزدیک 7 سال ، دانشگاه سرمایه می کنه و نهایتا نمیتونه بازده مناسب رو داشته باشه در بیشتر ادارات از جمله کارهای شیفتی نظیر مشاغل بیمارستانی ، خانم ها به بهانه های مختلف ،از کار کردن در شیفت شب ، تا جایی که ممکنه سرباز میزنن ، مرخصی زایمان رو هم باید به همه اینا اضافه کرد ، ترک محل کار به مدت 9 ماه ، خسارت جبران ناپزیری رو به ادارات ما که دایما در حال تعلیل نیرو و کم کردن کارکنانشون هستند میزنه . اشتغال خانوم ها به خودی خود بد نیست اما کارفرما ، چه خصوصی و چه دولتی ، باید به بازده عمل خودش هم توجه داشته باشه ، عدم استخدام خانوم ها ، اصلا یک موضوع سیاسی نیست که سایت های مختلف دایما به اون حمله می کنند . کارایی یک خانوم به دلایل مذکور هیچ وقت نمیتونه به اندازه یک آقا باشه ، و این دلیل اصلی استخدام محدود اوناست .