ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ماموریت غیرممکن قاسم سلیمانی

احسان مهرابی- اولین فرمانده جنگ است که عکسش در زمان زنده بودن روی تمبر می‌رود. پیام اسطوره‌سازی از او شاید این باشد که کار سپاه تنها بازداشت منتقدان یا دخالت در اقتصاد و انتخابات نیست.

از بین فرماندهان جنگ ایران و عراق، اولین فرماندهی است که در زمان زنده بودن عکسش بر روی تمبر رفته. نمادی از سردارانی که مانند فیلم «موج مرده» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، همچنان دوست دارند به ناو آمریکایی مشت بکوبند. سردارانی که هنوز حس و حال جنگ دارند اما سال‌هاست، فضای سیاسی و اجتماعی ایران پذیرای حس و حال‌شان نیست.

درگیری‌ها در سوریه و عراق، فرصتی شده تا سردارانی چون قاسم سلیمانی که به تعبیر رایج خودشان می گویند «در باغ شهادت باز باز است» به جنگی نیابتی بروند. قاسم سلیمانی، از معدود فرماندهان جنگ ایران و عراق است که هنوز در فضای جنگ مانده و به عرصه های دیگری چون سیاست و اقتصاد کوچ نکرده است.

تبلیغات گسترده چند سال گذشته، او را به مشهورترین فرمانده سپاه پاسداران ایران در داخل و خارج از کشور تبدیل کرده است. این اسطوره‌سازی از شخصیت او که رسانه ها، وبلاگ‌ها و صفحات مجازی نزدیک به سپاه پاسداران به آن دامن می‌زنند، تلاشی است برای برجسته کردن تصویر قدیمی فرماندهان جنگ ایران و عراق.

اما این تصویر سال‌ها است در میان دیگر تصاویر عملکرد سپاه پاسداران مانند بازداشتگاه ۲ الف، فعالیت‌های اقتصادی و دخالت در سیاست و انتخابات محو شده است. سال‌ها است که محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه و سردارانی چون محمد باقر قالیباف به نمادی کمدی از شرکت در انتخابات تبدیل شده‌اند و  نام‌شان پس از هر انتخاباتی در هر کجای دنیا، در پیامک‌های ایرانی به شوخی به عنوان کاندیدا منتشر می‌شود.

سال‌ها است که نام قرارگاه خاتم‌الانبیا به عنوان مظهر رانت‌طلبی سرداران سپاه مطرح است و نام رستم قاسمی، فرمانده سابق آن و وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد به عنوان یکی از افراد تائیدکننده چهره‌هایی چون بابک زنجانی. این‌ها تازه خبرهای رسمی در رسانه های ایران است و دامنه شایعه‌ها، به دخالت فرماندهان سپاه در قاچاق هم می‌رسد.

در این اوضاع و احوال قاسم سلیمانی می‌تواند نمادی باشد از سردارانی که هنوز با خاطرات و روحیات روزهای جنگ باقی مانده‌اند، خبری درباره فعالیت‌های اقتصادی‌شان منتشر نشده، در سیاست به تندروی مشهور نیستند و در میان گروه‌های سیاسی درون حاکمیت چندان مخالفی ندارند. این تصویر در بخش‌هایی از جامعه ایران می‌تواند یادآور فرماندهان ماندگار جنگ ایران و عراق باشد. فرماندهانی چون حسین خرازی، ابراهیم همت، مهدی باکری و احمد کاظمی.

اسطوره‌سازی از شخصیت قاسم سلیمانی از دیدگاه سپاه پاسداران می‌تواند این پیام را منتقل کند که دستاورد این روزهای سپاه فقط بازداشت منتقدان، سهم‌خواهی از اقتصاد و دخالت در انتخابات نیست، بلکه سپاه همچنان تامین کننده امنیت ایران است.

«مشت زدن به ناوهای آمریکایی با ما»

اسطوره‌سازی از نقش سپاه قدس در سوریه و عراق تنها به کار سیاست داخلی نمی‌آید، بلکه در سیاست خارجی هم به جمهوری اسلامی این امکان را می‌دهد تا در مقابل قدرت‌های غربی ادعای قدرت منطقه‌ای بودن و یا قدرت جهانی بودن داشته باشد و هنگام چانه‌زنی با آنها بگوید، امنیت ایران، امنیت منطقه است و با به هم زدن آن، امنیت منطقه به هم خواهد خورد. دقیقا مانند صحنه‌ای از فیلم موج مرده که سردار سپاه پاسداران می‌گوید«مشت زدن به ناوهای امریکایی با ما،نشستن سر میز مذاکره با شما.»

با وجود تبلیغات شدید سپاه پاسداران علیه آمریکا، این روزها نیروهای این نهاد بسیار علاقه دارند نقشی شبیه نیروهای نظامی آمریکا داشته باشند. نیروهای سپاه قدس به بخشی از آرزوی خود رسیده‌اند و در تبلیغات ادعا می‌کنند برای مبارزه با « تروریست‌ها » به دیگر کشورها می‌روند؛ هر چند که برد حضورشان هنوز به کشورهای همسایه ایران محدود است.

فرماندهان سپاه که سال‌ها در تبلیغات جمهوری اسلامی مردان « عرصه جهاد و شهادت» معرفی می‌شدند، این روزها ابایی ندارند که نام «مستشار نظامی» برای‌شان به کار رود. عنوانی که در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی، با هدف تحقیر حکومت شاه در مورد کارشناسان نظامی آمریکا در ایران استفاده می شد.

جمهوری اسلامی این روزها دیگر نه تنها از نشان دادن دخالت خود در سوریه ابایی ندارد؛ بلکه به اصطلاح رایج، پیاز داغش را هم زیاد می‌کند، تا آن جا که یحیی رحیم صفوی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، از هماهنگی کامل ایران و روسیه در سوریه می‌گوید و سخنگوی وزارت خارجه به صراحت از عملیات نظامی روسیه برای حفظ بشار اسد حمایت می‌کند.

سردار تنها و رویای صدور انقلاب

اسطوره سازی از قاسم سلیمانی، برای فرماندهان سپاه پاسداران یادآوری دوباره فلسفه کلمه «انقلاب اسلامی» در پایان نام سپاه و عباراتی چون «صدور انقلاب» است.

فرماندهان سپاه بارها تاکید کرده‌اند که فلسفه وجود کلمه « انقلاب اسلامی» درپایان نام سپاه پاسداران، محدود نبودن این نهاد به داخل مرزهای ایران است.

تصاویر قاسم سلیمانی با فرماندهان حزب‌الله لبنان و یا جهاد مغنیه، فرزند عماد مغنیه، یادآور روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی ایران و حضور سپاه پاسداران در لبنان است. با این تصاویر رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران بار دیگر تبلیغ می‌کنند که صدور انقلاب یک رویا نیست.

اتفاقات یمن و بحرین نیز سپاه پاسداران را به خود غره کرده، تا آن جا که محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه بگوید که پیشرفت انقلاب اسلامی در خارج از ایران بیشتر از داخل بوده است.

با وجود این اسطوره سازی‌ها اما، قاسم سلیمانی در میان سرداران سپاه تنها است. فرماندهان سپاه پاسداران و رسانه‌های نزدیک به این نهاد هرچند ناگفته و نانوشته، ماموریت بازسازی وجهه این نهاد را به قاسم سلیمانی سپرده‌اند اما حاضر نیستند از دیگر فعالیت‌های سپاه در اقتصاد و سیاست دست بردارند. آنها حضور سپاه در این عرصه‌ها را جزء وظایف ذاتی آن می‌دانند،هر چند صدای چهره‌های اصولگرا را هم در بیاورد.

با این اوصاف فرماندهان سپاه ماموریت غیرممکنی را به قاسم سلیمانی سپرده‌اند و او را در اجرای این ماموریت تنها گذاشته‌اند، چرا که هر چه اسطوره‌سازان از قاسم سلیمانی رشته کنند، با دیگر اقدامات سپاه پنبه خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بابک

    مردم فراموشکاری هستیم! تا آنجا که بیاد دارم، زمان جنگ حزب الهی ها از جمله پاسداران و بسیجی ها می گفتند ما از خاک و کشور و ملت دفاع نمی کنیم ما برای مکتبمان می جنگیم. شعار جنگ جنگ تا پیروزی پس از سخنرانی نابخردانه آقای خمینی تبدیل شد به شعار بیخردانه جنگ جنگ تا رفع فتنه از عالم ! کی سخن از دفاع از کشور بود؟ آقای رجایی می گفت که ما برای مشتی خاک نمی جنگیم ، ما برای مکتبمان می جنگیم ! در حالی این حرف را میزد که نخست وزیر بود و بخشی از کشور در اشغال دشمن و بمبها و موشکهای دشمن خانه ها را بر سر مردم بی دفاع ویران میکرد. حزب الهی ها از پاسدار و بسیجی ضد کسانی بودند که حرف از ملت وکشور و دفاع از ایران میزدند. کدام سردار سپاه کشوردوست بود و حرف دفاع از ملت را میزد؟ اسلام را بجای ملت گذاشته بودند و همه اش حرف از دفاع برای مکتب واسلام بود! امثال سلیمانی و همت و دیگر پاسدارن همانهایی بودند که در دهه 60 آن همه جنایت علیه ملت کردند. تغییر مسیر انقلاب ، سرکوب مردم و بوجود آمدن این استبداد سیاه با پشتیبانی حزب الهی ها و سپاه و بسیج این سرداران بود. بهشتی و خامنه ای و رفسنجانی و آیت و ... با رهبری خمینی و پشتیبانی همین پاسداران و سرداران و بسیجی ها این استبداد سیاه ضد انسانی و ضرد ایرانی را برپا داشتند و این مردم را به این روز تیره تر از شب انداخته اند. امروز اگر سلیمانی وارد سیاست نیست به این علت است که ماموریتش چیز دیگری است نه اینکه نمی خواهد. ماموریتش که تمام شود او هم وارد سیاست میشود. خاطر جمع باشید اکنون هم مانند بیشتر این مردم بلازده وضع مالیش بد نیست، وضع خیلی خوبی دارد. نیازی به یارانه ندارد و توی صف دریافت سبد کالا زنش کتک نمی خورد. پیش زن و فرزندانش سرافکنده نیست. ماموریتش اجرای دستورهای خامنه ای در منطقه است. پول مردم گرسنه ایران بوسیله سلیمانی و امثال سلیمانی صرف نگهداری و دفاع از حکومت بعثی ضد ایرانی سوریه میشود ، حکومتی که عضو کفرانس 6 + 2 در خلیج فارس است تا بخش دیگری از ایران (سه جزیره در خلیج فارس) چدا شود و به امارات عربی داده شود ، خلیج فارس نام عربی بگیرد و خوزستان از ایران جدا گردد. خطرناکترین دشمن ایران در این 200 سال حکومتهای روسیه بودند و هستند. امروز سلیمانی تلاش میکند ولی از نتایجش استوار کردن جا پای حکومت جنایتکار روسیه در منطقه است ، کاری که خامنه ای برای به نتیجه رسیدنش از کیسه مردم ایران هزینه میکند تا بخیال خود حکومتش را بیمه کند و نفوذش را در منطقه گسترش دهد. غافل ازاین که در زمان خود سران روسیه او را رها میکنند و دنبال منافع خود میروند. نقشه سران روسیه رسیدن به خلیج فارس است. آدرس دشمن را جای دیگری میدهند و تبلیغ میکنند. مطمئن باشید اگر خامنه ای دستور دهد سلیمانی و امثال او با تانک روی مردم ایران می آیند و مردم را قتل عام می کنند. سپاه پاسداران برای پاسداری از حکومت در برابر مردم و ارتش بوجود آمد. اگر در جنگ با صدام بودند برای ایران و ایرانی نبود، همانطور که خودشان در آن زمان شعار میدادند برای دفاع از مکتب و نظام مقدس بود. امروز هم بگفته خمینی اوجب واجبات حفظ نظام است»، کشور و مردم ایران که از نظر آقایان هیچ ، حفظ نظام حتی از حفظ اسلام و تشیع هم واجب تر است. غارت کشور هم که دیگر مثل روز روشن و همه دان است. خود را گول نزنیم و خوشخیال نباشیم.

  • saeed

    قاسم سلیمانی مظهر بنیاد گرائی شیعه در جنگ با بنیاد گرائی اهل سنت است.

  • Bahram

    این حاج قاسم از آنها ایست که هنوز پس از سالها خاتمه جنگ در حال جنگ است،حال در ایران نه در عراق سوریه لبنان و یمن.این طرف عنصر خطر ناکیست که مو به مو آرزوهای رهبرش آن خامنه‌ای که مملکت را به این روز انداخته را عملی میکند که میلیارد‌ها دلار ثروت مردم بیکار و گرسنه ایران را در این کشور‌ها به حدر می‌دهد و آینده‌ خطر ناکی برای مردم و مملکتمان است.دفاع از این مردک جنگ طلب دیوانگیست.

  • افشین

    آقای شاهد ...من به عنوان یک انسان از خشونت ، ترور و استبداد متنفرم و پیشتر و بیشتر از همه جا در کشور خودم ولی وقتی در مقام نقد و قضاوت می نشینیم باید جانب انصاف را نگه داریم . یکی از دلایل محبوبیت سلیمانی آلوده نشدنش به ناپاکی‌های رایج در سپاهیان عالیرتبه است . دیگر اینکه حکومت بشار اسد ادامه و وارث حافظ اسد است که فقط در یک مورد چهل هزار نفر را در حماة در سال ۱۹۸۲ میلادی قتل عام کرد . این خشونت را سلیمانی برای سوری‌ها به ارمغان نبرده ، چیزیست که اسباب سروری و رعب و وحشت افکنی دولت سوریه بوده ، اتفاقا از وقتی سایمانی به آنجا رفت جلوی این نوع از خشونت کور علیه مردم را گرفت ...البته این بدان معنی نیست که کسی در اثر بمباران دولتی‌ها از غیر نظامیان کشته نمیشود ، ولی به هر حال از آن خشونت و فجایع قبل هم در حوزه‌ی نفوذ بشار کمتر اثری به جا مانده . دیگر اینکه داعش محصول برنامه ریزی آمریکا و اسراییل و تدارکات ترکیه و اردن و سرمایه گذاری عربستان است تولد داعش کار آمریکاییها و هم‌پیمانانشان است ...البته چشمم را هم به روی این واقعیت نمی‌بندم که اگر ریشه یابی کنیم تفکر داعش و القاعده به نوعی وامدار فکر و ایدئولوژی خمینی‌است که حالا به عنوان حربه‌ای دو دم هم بر علیه ایران و تشیع و هم در عرصه‌ی جهانی بر علیه مظاهر تمدن غرب به کار افتاده و از سوی دیگر هم با وحشی و تروریست نشان دادن مسلمانان در جهت منافع اسراییل کار میکند ... در کنار اینها اینکه سلیمانی سر سپرده‌ ی رهبر ایران هست را همه میدانیم ، ولی در حال حاضر آیا کسی جز او ، به معنای واقعی در برربر داعش و سایر تروریست‌ها ایستاده یا نه !؟ تمام چهل و دو کشور گرد آمده در کنفرانس ضد داعش در طول این دوسال چه قدمی در جهت نابودی داعش برداشته‌اند !؟ بجای پروپاگاند و سر و صدا و احیانا یکی دو حمله‌ی هوایی بی اثر که در عمل بی اثریشان کاملا معلوم و مشهود است ، سیل کمک‌های تدارکاتی ترکیه را به داعش قطع میکردند ، یا جلوی پرداخت پول سعودی را به آنها میگرفتند ، یا اینکه حداقل تسهیلاتی برای عبور و مرور جنگاوران داوطلب کرد و ایرانی بر علیه داعش ایجاد میکردند .. اینکه چشمها را ببندید و دهانتان راباز کنید و همه را به یک چوب برانید که شرط انصاف نیست ... برای مردم ایران حساب سلیمانی از امثال جعفری و قالیباف و طائب جداست ، و سلیمانی در عرصه نبرد منطقه این رانشان داده که انسانی سالم و برگزیده است ...

  • فرانك

    اين نويسنده شما قبلن هم يك مقاله نوشته بود به اسم قاسم سليماني. اونوقت معتقد بود كه قاسم سليماني افسانه است، اما حالا كه محرز شده سليماني رسمي در سوريه و عراق دخالت داشته، بك مطلب ديگه نوشته كه ناقض نظر خودشه. خب من هم مثل خيلي هاي ديگه فكر مي كنم كه سليماني نماينده سياست هاي رسمي جمهوري اسلامي و نسبتي هم با اسطوره و قهرمان نداره، فقط همين حس ناسيوناليسم اسلامي خط امامي پادوهاي اصلاح طلب كه مي تونه سهم اون رو از بقيه فرماندهار سپاه جدا كنه. از تيم زمانه انتظار مي ره كه دقت بيشتري داشته باشه در محتواي مطالبي كه تيتر قشنگ داره و احنش بي محتوا و به نوعي دفاع از تيم سپاه حلقه قاسم سليماني. انتظار زيادي نيست اگر از نويسنده اين مقاله بپرسيد كه چه شد كه از افسانه قاسم سليماني به اينجا رسيد؟

  • اشکان

    از فتوحات حاج قاسم همین بس که با ۳۵۰۰۰ نیرو حمله کرد به تکریت و تنها ۲۰۰ نفر داعشی ایشان را  زمینگیر کردند! بالاخره هم مجبور شد دولت عراق را واسطه کند تا از آمریکایی ها کمک هوایی بگیرد. برخی از مردم طوری از او میگویند که اگر کسی نداند گمان میکند طرف یک چیزی در حد ژنرال رومل  یا مثلا اسکندر کبیر است!

  • faryad

    تمبر سمبل تروریسم و آدمکشی .

  • hamid

    با وجود احتمال وتوی باراک اوباما و همچنین هشدار کاخ سفید، مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را تصویب کرد که برپایه آن ایران باید پیش از اجرای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها غرامت‌های تعیین شده در حکم دادگاه‌های فدرال آمریکا را به قربانیان اعمال تروریستی حمایت شده از سوی ایران را پرداخت کند. پیشتر پاتریک میهان نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و پیشنهادکننده این طرح گفته بود، پرسش اساسی آن است که آیا باید تحریم‌ها پیش از آن که تهران غرامت قربانیان تروریسم خودرا پرداخت کند، لغو شوند با خیر؛ و در ادامه افزود «وقتی صحبت از تروریسم می‌کنیم، در مورد ترورها با حمایت ایران صحبت می‌کنیم. بمب‌گذاری و حملات در طول زمان، از پاریس تا اورشلیم، از نیویورک تا بیروت و شرق آفریقا، و تا بوئنوس آیرس.» وی افزود: «تهران تا وقتی غرامت قربانیان تروریسم را پرداخت نکرده، نباید حتی یک سنت هم دریافت کند

  • خشایار

    مقاله ای *** برای پاک جلوه دادن حاج قاسم. احتمال قوی نویسنده از اصلاح طلبان حافظ نظام است

  • جمهوریخواه

    مقاله ایی غیر مستقیم تبلیغی برای آقای سردار قاسم السیسی سلیمانی بود ، سپهر سیاسی رسانه‌ها و ایرانیان خارج از کشور مملو از "ضدّ اطلاعات" رژیم شده است که در این میا‌‌ن نقش دوست و دشمن بسیار ابری و مه‌ آلود از هم تفکیک و جدا میشود ! شوربختانه باید به هوش و ذکاوت نا آشنایان اتاق‌های فکری "ضدّ اطلاعاتی های" رژیم آفرین گفت، کاش این استعدادها در مسیر آزادی و رفاه مردم ایران مورد بهره برداری قرار می‌گرفت !

  • روانکاو

    قاسم سلیمانی شما را هم ترسانده است. او معنای شجاعت ایرانینست و بسم الله ی همه ی جن های جبون ایرانی.

  • شاهد

    تروریست ها حاصل دخالت ایران و امریکا و روسیه ( شوروری سابق هم ) در کشورهای منطقه و حمایت از دیکتاتوری های فاسد و سرکوب گر هستند . ( دخالت شوروی در افغانستان و بعد دخالت امریکا در عراق) . از دخالت ایران کمتر گفته شده است که عامل اصلی ان سپاه قدس و همین قاسم سلیمانی بوده است . در تمام مدتی که اسد تطاهرات بدون سلاح مردم سوریه را به گلوله می بست حکومت ایران و سپاه قدس پشتیبان او بودند و بنا بر گزارش گاردین او را تهییج می کرند که به کشتار ادامه دهند . در بررسی تاریخ قرن بیستم اروپا معلوم می شود که مردم وحشت زده بهترین پایگاه برای جنبش های فاشیستی و رهبران سرکوب گر هستند . مردمی که از ترس به پیشواز " پیشوا" رفتند . اکنون همین مردم به پیشواز قاسم سلیمانی می روند که با حمایت از بشار جنایتکار موجب بر امدن داعش شده است . اگر از وحشتی که اعمال داعش افریده نگاه بر گیریم و به بشار نگاه کنیم جنایت این حکومت و این مرد چند صد برابر داعش است . در بمباران های حکومت بشار بیش از چهل هزار کودک کشته شده اند . قاسم سلیمانی فقط در نگاه انانی حرمت و اعتبار دارد که حاضرند از وحشت تسلیم سرکوب گری توتالیتری شوند که تضمیین می دهد فقط اینان در امان هستند و "دیگران " حق زندگی هم ندارند . اما به نفع اینان است که از محبوبشان قاسم سلیمانی بخواهند تا به "سیاست " در ایران و دیگر کشور های منظقه امکان ظهور دهد و دست از نظامیگری بردارد . قاسم سلیمانی و دیگر نظامیان باید به پادگان ها برگردند و بگذارند مردم به "عمل سیاسی " بپردازند !

  • hamid

    سلیمانی با کمک روسیه میخواهند بجبران شکست حوثی های مزدور در یمن ٬ سوریه را به اشغال در اورند و اوباما در حال خواهش از اینهاست تا اجازه دهند اسد برکنار شود!!

  • mamad

    چرا ***میگید ؟ اصلا شناختی نسبت به ایران و داعش و این چیز ها دارید ؟؟؟ بزار بهتر بگم ، سردار سلیمانی رو رسانه های خارجی گنده کردند نه داخلی ، این مرد محبوبه و با این جفنگیات نمیونید اونو ضعیف نشون بدید

  • افشین

    تا جایی که در رسانه‌ها مطرحه قاسم سلیمانی از معدود فرماندهان سپاهه که به ورطه‌ی فساد سیستماتیک فرماندهان سپاه نیفتاده و در کنار این از یارکشی‌های سیاسی معمول سپاهیان هم خودش رو کنار کشیده ...و این نه تنها در مورد خودش بلکه در مورد خانواده و فرزندان و برادرانش هم صادقه . ضمنا در عرصه‌ی فرماندهی عملیاتی وپ امنیتیش هم آدم خوشنامیه ... مخالف خشونت معمول در دولت سوریه برعلیه مردم بود و این رو در عمل هم انجام داد و خانواده‌ی اسد رو از سطوح فرماندهی کنار گذاشت ، در کنار این در انجام ماموریت خودش از شم و قریحه‌ی دیپلماتیک زیادی بهرمنده و تونسته تا بحال با توانایی‌های امنیتی ، عملیاتی و دیپلماتیکش جلوی پیشرفت و استیلای تروریست‌های داعش و القاعده رو در عراق و سوریه و لبنان سد کنه ...به اینها باید تمایلات معتدل سیاسی و حتا میل پنهان به میرحسین موسوی رو در انتخابات ۸۸ اضافه کرد ... برای اینکه شخصی در نظر مردم کشورش عزیز و محبوب بشه یکی از این عوامل هم کفایت میکنه ... اینطور نیست که همه‌ی فرماندهان سپاه فاسد و خونریز و رانتخوار باشند ... و باز هم اینطور نیست که دخالت ایران در سایر کشورهای منطقه فقط اثرات منفی داشته باشه ...تا بحال یگانه سد مستحکم جلوی تروریست‌ها همین قاسم سلیمانی و نیروی تحت امرش و توانایی‌های شگرف امنیتی ، عملیاتی و دیپلماتیکشه ...من به عنوان یه ایرانی علیرغم مخالفتم با رژیم آخوندها به وجود چنین سرداری در ایران افتخار میکنم ، و براش سلامتی و پیروزی آرزومندم ...

  • حسین

    تفاوت فاحشی بین سردران سرافراز و شجاع و پاک زمان جنگ با سرداران فاسد فعلی وجود داره. سرداران شهید جنگ مثل همت، باکری برای دفاع از کشور و ناموس و بیرون راندن متجاوز ین از کشورجنگیدیند، آلوده حرامخواری و فساد نشدند ولی سرداران فعلی در حال تجاور به سوریه یمن ... وآواره کردن و کشتن هزاران بیگناه و تخریب و دزدی و نفاق و فسادند

  • saeed

    آقای سلیمانی مظهر جنگ شیعه و سنی است.