ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کلینیک پزشکان بدون مرز در قندوز بمباران شد

حمله به بیمارستان متعلق به «پزشکان بدون مرز» در قندوز به کشته شدن ۱۹ نفر از کارکنان و بیماران منجر شد. جزییات عملیات هوایی روشن نیست اما ناتو به خاطر این حمله عذرخواهی کرده.

حمله به بیمارستان «پزشکان بدون مرز» در قندوز به کشته شدن ۱۹ نفر از کارکنان و بیماران منجر شده است. جزییات عملیات هوایی روشن نیست اما ناتو به خاطر این حمله عذرخواهی کرده است.

بیمارستان «پزشکان بدون مرز» در قندوز، مورد اصابت بمب قرار گرفت و به شدت آسیب دید. سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید کلینیک در ساعت دو و ده دقیقه بامداد شنبه ۳ اکتبر بمباران شد.  تعداد کشته‌شدگان که نخست سه نفر اعلام شده بود، در ساعات بعدی به ۱۹ نفر افزایش یافت. ۱۲ نفر از کارکنان بیمارستان و هفت نفر از بیماران از جمله سه کودک در میان قربانیان بمباران هستند.

ارتش آمریکا می‌گوید این مرکز درمانی به طور ناخواسته هدف قرار گرفته است. بریان تریبوس، سخنگوی ارتش آمریکا گفته که موضوع در دست تحقیق قرار دارد. ناتو هم در حال بررسی چگونگی ماوقع است. اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان از عذرخواهی ناتو به خاطر این عملیات خبر داده است.

جیسون کن، سخنگوی پزشکان بدون مرز گفته که پس از عملیات هوایی اول در نزدیکی این بیمارستان، موقعیت دقیق جغرافیایی محل به نیروهای آمریکایی اطلاع داده شد با این وصف، کلینیک مورد اصابت بمب قرار گرفت. تعداد مجروحان ۳۷ نفر اعلام شده است.

بارت جانسنز، مدیر محلی سازمان پزشکان بدون مرز در قندوز پیش از ظهر شنبه اعلام کرده که تعداد دقیق کشته‌شدگان یا مجروحان هنوز روشن نیست. او گفت همه از چنین حمله‌ای شوکه شده‌اند: «تقاضا می‌کنیم امنیت مراکز درمانی را حفظ کنید و به پرسنل و بیماران احترام بگذارید.»

از زمان یورش غافلگیرکننده طالبان به قندوز در روز دوشنبه ۲۸ سپتامبر، ۳۹۸ مجروح به این بیمارستان منتقل شده بودند. دکتر جانسنز گفته است که در زمان بمباران کلینیک، ۱۰۵ بیمار و ۸۰ پرسنل درمانی در بیمارستان بودند.

کلینیک پس از حمله آتش گرفت.

این کلینیک با کمک‌های نقدی اداره می‌شد و همه بیماران و مجروحان را مستقل از مذهب و تعلقات قومی و سیاسی مداوا می‌کرد.

در حال حاضر نیروهای دولتی افغانستان با کمک ناتو، کنترل قندوز را به دست گرفته‌اند. از پنجشنبه اول اکتبر سربازان محلی در شهر مستقر هستند اما درگیری‌های پراکنده با طالبان همچنان در اطراف قندوز ادامه دارد.

شهر استراتژیک قندوز که در نزدیکی مرز افغانستان و تاجیکستان قرار دارد‌، تا اکتبر سال ۲۰۱۳ محل استقرار سربازان آلمانی بود که در چارچوب ماموریت سپاه بین‌المللی صلح «آیساف» خدمت می‌کردند.

در بهار سال جاری هم طالبان چند مرتبه تلاش کرده بود به این شهر ۳۰۰هزار نفری رخنه کند.

در زمان سقوط شهر به دست طالبان، ادارات دولتی غارت شدند. طالبان دفتر رادیو تلویزیون محلی را آتش زدند و در حمله به زندان قندوز، ۶۰۰ زندانی را فراری دادند که ۱۴۴ نفرشان اعضای طالبان بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.