ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نامه خامنه‌ای به روحانی؛ کارگردان از نمایش راضی است

برجام به توشیح رهبر هم رسید، با اما و اگرهای ویژه مقام معظم. در نامه ۲۹ مهر، رهبر نشان می‌دهد که مسئولان همه طبق برنامه او حرکت کرده‌اند.

برجام به توشیح رهبر هم رسید، با اما و اگرهای ویژه مقام معظم. خامنه‌ای، ولی فقیه، چهارشنبه (۲۹ مهر، ۲۱ اکتبر) در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری و رئیس شورای عالی امنیت ملی، نوشت که مصوبه‌ جلسه ۶۳۴ مورخ ۹۴/۵/۱۹ شورای‌عالی امنیت ملی را تأیید می‌کند.

در این نحوه تأیید هم رهبر سبک کار خود را حفظ می‌کند: نمی‌گوید مصوبه مجلس، بلکه مصوبه جلسه ۱۹ مرداد شورای‌عالی امنیت ملی را تأیید می‌کند که برای پیشرفت سناریوی پس از توافق وین تعیین کننده بوده است. نکته اصلی در مصویه شورای عالی امنیت ملی، به گفته علی شمخانی، دبیر این شورا، این است: «ملاحظاتی در سند برجام اعمال می‌شود که در ارتباط تنگاتنگ با مجلس شورای اسلامی این سند به نتایج مطلوبی خواهد رسید.»

نامه خامنه‌ای

نامه ۲۹ مهر خامنه‌ای به روحانی چنین آغاز می‌شود:

«اکنون که موافقتنامه‌ی موسوم به برجام پس از بررسی‌های دقیق و مسئولانه در مجلس شورای اسلامی، کمیسیون ویژه و دیگر کمیسیون‌ها و نیز در شورای عالی امنیت ملی سرانجام از مجاری قانونی عبور کرده و در انتظار اعلام نظر اینجانب است، لازم می‌دانم نکاتی را یادآور شوم تا جنابعالی و دیگر دست‌اندرکاران مستقیم و غیرمستقیم آن، فرصت‌های کافی برای رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه‌ی کشور در اختیار داشته باشید.»

در ادامه ۹ بند می‌آید:

بند اول تشکر از همه دست‌اندرکاران است. به روی جناح‌ها در این جا دست نوازش کشیده شده است.

بند دوم به آمریکا اختصاص دارد. رهبر در اینجا حرف‌هایش در مورد آمریکا را تکرار کرده و می‌گوید: «ورود فریبکارانه‌ی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای، نه با نیت حل و فصل عادلانه، که با غرض پیشبرد هدف‌های خصمانه‌ی خود درباره‌ی جمهوری اسلامی صورت گرفته است.» خامنه‌ای در اینجا اظهار نگرانی می‌کند که ممکن است در جریان مذاکرات، آمریکا طرف ایرانی را فریب داده باشد. در این مورد می‌گوید: «محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است دچار نقاط ابهام و ضعف‌های ساختاری و موارد متعددی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه‌به‌لحظه، می‌تواند به خسارت‌های بزرگی برای حال و آینده‌ی کشور منتهی شود.» در این بند خامنه‌ای سخن اخیر خود در این مورد را تکرار نکرده است که رابطه ایران با آمریکا محدود به مذاکره هسته‌ای بوده و قرار نیست روابط دو کشور عادی شود.

بندهای سه تا پنج تذکر در این باره است که مواظب باشید طرف مقابل  هم به تعهدات خود عمل کند. در بند ۴ آمده است: «اقدام در مورد نوسازی کارخانه‌ اراک با حفظ هویت سنگین آن، تنها در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد قطعی و مطمئن درباره‌ی طرح جایگزین و تضمین کافی برای اجرای آن منعقد شده باشد.»

بند شش و بند هفت تأکید بر ادامه برنامه هسته‌ای است، با این قید که طرحی که برای «توسعه‌ میان‌مدت صنعت انرژی اتمی» آماده می‌شود، «باید هرگونه نگرانی ناشی از برخی مطالب در ضمائم برجام را برطرف کند.»

بندهای هشت و ۹ تأکید بر هوشیاری در تفسیر سند برجام و مراقبت در برابر «نقض عهد و تخلفات و فریبکاری در طرف مقابل بویژه آمریکا» است.

خامنه‌ای که در برابر تحریم، طرحی را به عنوان «اقتصاد مقاومتی» اعلام کرده بود، در پایان نامه به روحانی در شرایط پساتحریم هم این خط مشی را درست دانسته و بر آن تأکید کرده است. نامه با این جمله تمام می‌شود: «مراقبت فرمائید که وضعیت پس از برداشته شدن تحریم‌ها، به واردات بی‌رویه نینجامد، و بخصوص از وارد کردن هرگونه مواد مصرفی از آمریکا جداً پرهیز شود.»

پرونده رهبری

علی لاریجانی، که با مدیریتی خیره‌کننده توانست طرح اجرای توافق هسته‌ای را در ظرف ۲۰ دقیقه به تصویب مجلس برساند، سه روز پیش در یک سخنرانی در پاسخ به انتقادهایی که به او در رابطه با این نحوه تصویب می‌شود، گفت: «من در این پرونده دخالتی ندارم. این پرونده، پرونده من نیست؛ بلکه پرونده رهبری است.» او افزود: «طرح برجام در کلان کشور هماهنگ شده بود.»

در جمهوری اسلامی "کلان" و "نظام" اسامی مستعار رهبر و حلقه تنگ مشاوران و سرداران او هستند. این که "کلان" و "نظام" و به بیانی صریح "رهبر" همه‌ کاره‌ برنامه هسته‌ای است، راز پوشیده‌ای نیست. اشاره به آن از طرف کارگزاران در وقتی صورت می‌گیرد که بخواهند از خود سلب مسئولیت کنند.

در نامه ۲۹ مهر، رهبر نشان می‌دهد که مسئولان همه طبق برنامه او حرکت کرده‌اند. او از همه راضی است، از حاصل کار نیز؛ و از کارگزاران می‌خواهد همچنان مراقب باشند.

پرونده اتمی، پرونده رهبری است؛ شروع آن، مرحله احمدی‌نژادی آن، و ادراک اینکه باید پا پس کشید و فشار جهانی را جدی گرفت، همه با رهبری ولی فقیه صورت گرفته است. فضای عمومی نامه ۲۹ مهر فضای رضایت است و به نظر می‌رسد که نامه می‌خواهد چسبی باشد که به ویژه رقیبان در مجلس را به هم متصل کند. پیام اصلی نامه این است که خامنه‌ای از رفع بحران هسته‌ای راضی است و خشنود است که تغییر مسیر طبق سناریوی تنظیم شده پیش رفته است. کارگردان از نمایش راضی است.

در همین زمینه

بیشتر بخوانید

اتم، روشنگری و سازشگری

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نگام » ناگفته‌های ایران ما » » کلاهبرداری هسته‌ای به سبک خامنه‌ای

    […] در این باره بخوانید: نامه خامنه‌ای به روحانی؛ کارگردان… […]

  • بهنام

    و اینچنین دست تقدیر چرخید و چرخید تا سرانجام ولی امر دزدان جهان به ناچار و از روی اجبار جام زهر ننگین دیگری را نوش جان نمود و از فرط عصبانیت و درماند گی به رجز خوانی افتاده و صرفآ جهت مصارف داخلی هذیان میگوید و به دست خود ، خود را رسوا نموده است . صدها میلیارد دلار ثروت مردم ایران را در چاه هسته ای ریخته اند و اکنون هم با کمال پر روئی برای این و آن شرط و شروط معین میکنند و انگار نه انگار که مصبب اصلی این همه فقر و فلاکت ملت ایران خود حضرات و آن سپاهیان قاچاقچی پاسدار بوده اند . البته گور خود را بدست خود کنده اند و عوارض اینگونه اقدامات تروریستی و دخالتهای کاملآ بی جا و مداخله جویانه در کشورهای سوریه و عراق و یمن و بحرین و لبنان و فلسطین و کویت و افغانستان ، بزودی باعث هر چه بیشتر منزوی گشتن این نابخردان خدا ناشناس گشته و اتحادی قوی از همین همسایگان در برابرشان در حال قد علم کردن است . به امید نابودی کلیه دیکتاتورهای مذهبی جهان ، از علی خامنه ای در ایران تا بشار اسد جنایتکار در سوریه و اردوغان فاسد اسلامگرا در ترکیه تا ملک سلمان در عربستان و نابودی کامل اسلام من در آوردی محمد کذاب .

  • faryad

    برنده اصلی ایجاد تنش توسط اینها کشورهای ۵ + ۱ بودند: - گرم شدن بازار فروش سلاح های آمریکایی . واشینگتن در سال 2015 با درآمدی بالغ بر 46.6 میلیارد دلار توانست رکورد فروش اسلحه را بشکند. به گزارش نشریه نظامی «دفینس وان» (دفاع اول) وزارت دفاع آمریکا با تایید این خبر، اعلام کرد، فروش اسلحه در سال 2015 به خارج از کشور به دلیل قراردادهای فروش اسلحه به کشورهای شرق اروپا و همچنین بحران های عراق، لیبی، سوریه و یمن، به طور بی سابقه ای افزایش یافته است. دریاسالار جوزف رکسی، مدیر آژانس همکاری دفاعی گفت: «به دلیل فروش بی سابقه سلاح سال 2015 بزرگترین ومهمترین سال آژانس بوده است». وی افزود:«در سال 2015 درآمد فروش سلاح به مبلغ 46.6 میلیارد دلار رسید. در حالی که در سال 2014 تقریبا 34.2 بود و در سال 2013 از 27 میلیارد دلار بیشتر نشده بود - دولت آمریکا فروش چهار کشتی جنگی چند منظوره ساخت شرکت "لاکید مارتین" و تجهیزات آنها را به عربستان سعودی تایید کرده است. رویترز به نقل از یک مقام دولت آمریکا مبلغ این قرار داد را ۱۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار اعلام کرده است - افزایش چشمگیر صادرات سلاح از آلمان بر اساس گزارش رسانه‌های آلمان دولت این کشور در شش ماهه نخست سال جاری میلادی برای صدور ۵/ ۳ میلیارد یورو تسلیحات مجوز صادر کرده است. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از خریداران بزرگ تسلیحات آلمانی هستند....

  • hasani

    قبلا زهررا نوش جان کرده.  میلیارد دلارها را دود کردند رفت !

  • Mitra

    بقول معروف: ناز نکن، بسّه دیگه، ناز نکن واسه من!

  • مهبانو

    این کارگردان خودش عجب فیلمی است. درست در روزی که اعلام می‌شود آمریکا قرارداد فروش چهار ناو جنگی همراه با کلیه ادوات و تجهیزات فنی و دوره اموزشی با عربستان سعودی بسته، از حسن بدبخت می‌خواهد که جلوی ورود هر گونه مواد مصرفی از آمریکا را بگیرد. به زودی بخشنامه‌ای در باب واردات تسلیحاتی با رویه از چین و روسیه صادر خواهند فرمود. مهبانو

  • ند

    "لاکن راه دبه همیشه باید باز باشه " ا مام خمینی ! فرزند عزیز نوردیده ،از دبه کسی ضرر ندیده !

  • Arjomand

    اضافه کردن ۹ بند دیگربعد ازنرمش قهرمانانه شکر خوردن زیادی است. درست مثل اب دادن به گلهای مصنوعی.