ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراض هنرمندان موسیقی پاپ به تبعیض و نابرابری در ایران

گروهی از هنرمندانی که از فعالیت هنری منع شده‌اند به رییس جمهوری اسلامی نامه اعتراض‌آمیز نوشته‌اند. آن‌ها خواهان از بین رفتن تبعبض‌ها هستند.

گروهی از خوانندگان موسیقی پاپ ایران که از فعالیت هنری منع شده‌اند، به حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی نامه سرگشاده نوشته‌اند و از تبعیض‌هایی که به آن‌ها اعمال می‌شود شکایت کرده‌اند. پیش از این حسین زمان، خواننده نام‌آشنای موسیقی پاپ به علی جنتی، وزیر ارشاد اسلامی نامه اعتراض‌آمیز نوشته بود.

موسیقی پاپ: یکی از پرطرفدارترین گونه‌های موسیقی در ایران

گروهی از خوانندگان موسیقی پاپ به نام‌های حمید حامی، زانیار خسروی، سیروان خسروی، گروه سون، شهرام شکوهی، رضا صادقی، بهنام صفوی، حمید عسگری، فرزاد فرزین، مازیار فلاحی، علی لهراسبی، مهدی مدرس، رضا یزدانی و محسن یگانه نامه سرگشاده به حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی را امضاء کرده‌اند. آن‌ها در این نامه از نابرابری و تبعیض بین هنرمندان موسیقی پاپ با هنرمندان موسیقی سنتی و از «سطحی‌نگری» مدیران موسیقی کشور گلایه کرده‌اند. نام این خوانندگان در فهرست ۲۴ خواننده‌ای قرار دارد که به دلیل انتشار آثارشان در سایت «رادیو جوان» از فعالیت هنری منع شده بودند.

امضاء کنندگان این نامه از رییس جمهوری اسلامی پرسیده‌اند: « آیا آن نوع موسیقی‌ که تنها تفاوتش با موسیقی‌ پاپ استفاده از چند ساز ایرانی‌ در کنار سازهای غیر ایرانی‌ و یا اضافه کردن چهچهه به تحریرهاست هم باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد؟ چرا مرزبندی ژانرهای مختلف موسیقی‌ و تصمیم‌گیری برای حمایت یا عدم حمایت و تخصیص امکانات یا محروم کردن از بدیهی‌ترین حقوق و امکانات از سوی دولت باید تا این حد سطحی‌نگرانه باشد؟»

این هنرمندان سپس به این موضوع اشاره کرده‌اند که اجرای کنسرت موسیقی در سالن‌های برج میلاد، فضای باز برج میلاد، تالار وحدت، باغ عفیف شیراز، عمارت مسعودیه تهران، سالن خلیج فارس کیش در انحصار موسیقی مورد تأیید دولت است. همچنین به گفته آنان به خوانندگان موسیقی پاپ و راک و موسیقی تلفیقی اجازه داده نمی‌شود که برای کنسرت‌ها و آلبوم‌هایشان از تبلیغات محیطی‌ (بیلبورد، بنر و …) استفاده کنند و مراسم رونمایی آلبوم‌های تازه‌شان را در اماکن تاریخی و فضای باز مانند کاخ نیاوران و یا حافظیه شیراز برگزار کنند. آن‌ها همچنین گفته‌اند که به هنرمندان موسیقی پاپ اجازه داده می‌شود که فقط در سالن‌های کوچک کنسرت برگزار کنند. به گفته امضاکنندگان این نامه، قیمت بالای بلیط، تکراری شدن اجراها و همچنین افت کیفیت کنسرت یکی از پیامدهای این تبعیض است.

این هنرمندان می‌گویند وزارت ارشاد اسلامی برای کنسرت‌های موسیقی سنتی سریع‌تر و آسان‌تر مجوز صادر می‌کند تا دیگر گونه‌های موسیقی مجاز در ایران.

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد اسلامی در نشست خبری ۴ آبان ماه خود از هنرمندان موسیقی خواسته بود که از همکاری با رسانه‌های خارج از ایران اعلام برائت کنند. اکنون هنرمندانی که نامه سرگشاده به رییس جمهوری اسلامی را امضاء کرده‌اند، از تبعیض‌های رسانه‌ای نیز به حسن روحانی شکایت برده‌اند. آن‌ها با اشاره به فهرست هنرمندانی که از کار منع شده‌اند، پرسیده‌اند: «چگونه می‌توان بدون هیچ مدرک، تفهیم اتهام و دادگاهی صدها نفر را از کار بی‌کار کرد؟»

این هنرمندان، رییس جمهوری اسلامی را به اصل ۱۶۹ قانون اساسی ارجاع داده‌اند و گفته‌اند که انتشار آثار آن‌ها در سایت «رادیو جوان» برای آن‌ها مسئولیتی به وجود نمی‌آورد.

امضاءکنندگان این نامه از حسن روحانی خواسته‌اند با از میان برداشتن تبعیض‌های رسانه‌ای از محصولات موسیقی مجاز در ایران حمایت بیشتری کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.