ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشست "اوپک گازی" در تهران گشایش یافت

تهران با تدابیر امنیتی ویژه آماده برگزاری نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز شده است. سفر ولادیمیر پوتین در راس هیاتی تجاری به تهران، نقطه عطف این اجلاس تلقی می‌شود.

نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، ساعت ۱۴ روز دوشنبه دوم آذر در سالن اجلاس سران اسلامی آغاز به کار کرد. سفر پوتین در راس هیاتی تجاری به تهران، نقطه عطف این اجلاس تلقی می‌شود.

تهران خود را آماده نشست یک روزه سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز کرده است. این نشست با شعار "گاز طبیعی، سوخت منتخب برای توسعه پایدار» برگزار می‌شود.

تدابیر امنیتی برگزاری این نشست، از عصر یکشنبه آغاز شده است. مدارس نواحی یک، دو و سه تهران که در مسیر سالن اجلاس سران قرار دارند‌، روز دوشنبه تعطیل شده‌ا‌ند. تردد در برخی بزرگ‌راه‌های منتهی به سالن اجلاس سران نیز تا ساعت ۲۱ شب ممنوع اعلام شده است.

روسای جمهوری روسیه، عراق، ونزوئلا، بولیوی، نیجریه، گینه بیسائو، ترکمنستان میهمانان ارشد این نشست هستند. نماینده الجزایر، نخست وزیر این کشور خواهد بود.

رئیس جمهور روسیه در راس هیاتی تجاری وارد ایران می‌شود. فایننشال تایمز می‌نویسد چشم‌انداز قراردادهای صادرات کالاهای صنعتی روسی به ارزش ۲۱ میلیارد دلار در دستور کار مقامات دو کشور است.

یوری اوشاکف، مشاور سیاست خارجی پوتین، هنگام اعلام  رسمی سفر پوتین به تهران گفته بود: «انتظار برای بسته شدن بعضی قراردادهای دوجانبه با کشور میزبان کاملا منطقی است.»

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه که از جمعه ۳۰ آبان در تهران به سر می‌برد، پیش‌تر گفته است که حجم مبادلات اقتصادی سالانه ایران و روسیه در آینده از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار کنونی به ده میلیارد دلار می‌رسد. ایران و روسیه به تازگی قرارداد معامله سامانه موشکی اس-۳۰۰ را نیز نهایی کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین تنها چند ساعت در تهران خواهد بود اما در همین فاصله قرار است با خامنه‌ای، روحانی و مقامات ارشد دیگر جمهوری اسلامی ملاقات کند. انتظار می‌رود در جریان این دیدارها، دیدگاه‌های مشترک دو کشور در موضوع سوریه و مسائل منطقه برجسته شوند.

این دومین سفر پوتین به تهران ظرف هشت سال گذشته است. او در سال ۱۳۸۶ نیز با خامنه‌ای در تهران ملاقات داشت.

خبرگزاری اسپوتنیک، در تحلیلی پیرامون ملاقات پوتین با خامنه‌ای و روحانی نوشته است: «بدیهی است در این دیدارها قرار نیست به بحث صادرات گاز و انرژی پرداخته شود و قطعا پرزیدنت پوتین و آیت‌الله خامنه‌ای در مورد سوریه – عراق – یمن – جنگ با تروریسم – توافق هسته‌ای و همکاری‌های مشترک دیگر صحبت خواهند کرد.»

خامنه‌ای عصر یکشنبه اول آذر، با رئیس جمهور ترکمنستان و صبح دوشنبه با روسای جمهور ونزوئلا و نیجریه ملاقات کرده است. رهبر ایران به طور معمول با یکایک مهمانان عالیرتبه خارجی در ایران ملاقات نمی‌کند. دیدارهای او با مهمانان اجلاس صادرکنندگان گاز، می‌تواند پیامی سمبلیک در بلوک‌بندی‌ها و یارکشی‌های سیاسی منطقه‌ای و جهانی باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.