ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عبادی برای خروج ترکیه از خاک عراق به ناتو متوسل شد

نخست‌وزیر عراق از ناتو خواست از اقتدار خود برای فشار به ترکیه استفاده کند. ترکیه پاسخی به ضر‌ب‌الاجل ۴۸ساعته بغداد برای خارج کردن ۱۵۰ سرباز و ۲۰ تانک خود از عراق نداده است.

نخست‌وزیر عراق از ناتو خواست از اقتدار خود برای فشار به ترکیه استفاده کند. ترکیه پاسخی به اولتیماتوم ۴۸ ساعته بغداد برای خارج کردن ۱۵۰ سرباز و ۲۰ تانک خود از عراق نداده است.

ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته دولت عراق به ترکیه برای خارج ساختن نیروهایش از اطراف موصل، شامگاه سه‌شنبه (۸ دسامبر/۱۷ آذر) به پایان رسید اما آنکارا اعتنایی به آن نکرد. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق با انقضای این مهلت از ناتو خواست به ترکیه برای انجام این خواست فشار بیاورد.

عبادی گفت: «ناتو باید از اتوریته و اقتدار خود استفاده کند تا ترکیه هر چه زودتر از قلمرو عراق خارج شود.» تقاضای عبادی از ناتو در تماس تلفنی او با دبیرکل ناتو مطرح شده است.

پیش از این، عبادی به کابینه عراق ماموریت داده بود که اقدامات لازم را برای پاسخگویی به "نقض حق حاکمیت" عراق بررسی کند. عبادی گفته بود که مرزهای عراق، خط قرمزی هستند که عبور از آن تحمل نمی‌شود.

عامل بروز کشمکش میان ترکیه و عراق، ۱۵۰ سربازی هستند که آنکارا همراه با دستکم ۲۰ تانک به شمال عراق گسیل کرده است. این نیروها در حال آموزش نظامی پیشمرگه‌های اقلیم کردستان برای توانمندسازی آنها در مقابله با داعش هستند. دولت ترکیه می‌گوید که این سربازان بر اساس توافق قبلی با عراق به شمال این کشور رفته‌اند اما بغداد چنین چیزی را تکذیب می‌کند.

عراق هم اینک در مواجهه با نیروهای داعش، پشتیبانی روسیه را دارد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که حضور سربازان ترکیه بدون موافقت و تصویب دولت عراق در موصل پذیرفتنی نیست. می‌توان تنش کنونی میان عراق و ترکیه را بخشی از تنش بزرگتری دانست که میان آنکارا و مسکو به خاطر سرنگونی سوخو-۲۴ نیروی هوایی روسیه پیش آمده است.

با این همه ترکیه هنوز هیچ گونه امادگی از خود برای پاسخگویی به تهدید عراق نشان نداده است. مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه به شبکه سی‌ان‌ان ترک گفته است: «عجالتا هیچ خروجی در کار نخواهد بود.» او در عین حال افزوده که نیروی جدیدی نیز به نیروهای قدیمی نخواهد پیوست.

احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه گفته که در حال برنامه ریزی برای سفری کوتاه به بغداد است تا با مقامات عراقی از نزدیک در باره کشمکش موجود گفت‌وگو کند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • faryad

    چرا نیروهای حزب اله و سپاه قدس نباید از عراق خارج شوند؟!