ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست حبس ابد برای دو روزنامه‌نگار منتقد در ترکیه

دادستانی ترکیه برای جان دوندار، سردبیر روزنامه «جمهوریت»، و اردم گول نماینده این روزنامه در آنکارا درخواست حبس ابد کرد.

دادستانی ترکیه برای جان دوندار، سردبیر روزنامه «جمهوریت»، و اردم گول نماینده این روزنامه در آنکارا درخواست حبس ابد کرد.

جان دوندار (سردبیر روزنامه جمهوریت) و اردم گول (نماینده این روزنامه در آنکارا)

به‌گزارش روزنامه صباح ترکیه، این دو روزنامه‌نگار در ماه نوامبر سال گذشته میلادی (آذرماه سال جاری خورشیدی) به دستور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه و به اتهام عضویت در یک شبکه تروریستی و جاسوسی بازداشت و حبس شدند.

آن‌ها تابستان سال جاری در روزنامه «جمهوریت» تصاویر و ویدئوهایی را منتشر کرده بودند که در آن‌ها نشان داده می‌شد در ماه ژانویه ۲۰۱۴ در یک پاسگاه ژاندارمری ترکیه در نزدیکی مرز سوریه خمپاره‌ها و مهمات جنگی را به‌طور پنهانی در جعبه‌های دارو بسته‌بندی کرده و با کامیون به‌طور رسمی با نام یک سازمان بشردوستانه به سوریه می‌فرستادند.

انتشار این تصاویر و فیلم‌ها بر روی اینترنت رسوایی سیاسی به‌بار آورد چرا که کامیون‌ها متعلق به سازمان اطلاعات ملی ترکیه (MIT) بودند که سلاح‌ها را به مقصد شورشیان اسلامگرا در سوریه حمل می‌کردند.

دولت ترکیه هرگونه گزارشگری درباره این موضوع را ممنوع اعلام کرده بود.

اردوغان پس از این افشاگری گفته بود: «فکر می‌کنم کسی که این مقاله ویژه را نوشته بهای سنگینی پرداخت خواهد کرد (…) من اجازه نخواهم داد که او از مجازات مصون بماند.»

در پی انتشار این گزارش دادستانی ترکیه از سردبیر روزنامه جمهوریت و همکار او اعلام جرم کرد و اردوغان هم شخصاً از این دو روزنامه‌نگار به دادگاه شکایت برد.

به نوشته «صباح» مطلب جان دوندار و اردم گول در روزنامه «جمهوریت» به‌عنوان مدرک، شکایت‌نامه ۴۷۳ صفحه‌ای علیه آن‌ها شده است.

روزنامه «حریت» آذرماه سال جاری گزارش داد که این دو روزنامه‌نگار قصد دارند به دادگاه قانون اساسی ترکیه، بالاترین مرجع قضایی در این کشور شکایت ببرند.

منتقدان دولت ترکیه از این مورد به‌عنوان نمونه‌ای از تشدید فشار بر مطبوعات و آزادی بیان در این کشور یاد می‌کنند.

شورای اروپا و چندین انجمن روزنامه‌نگاری در جهان نیز بازداشت روزنامه‌نگاران در ترکیه را محکوم کرده‌اند.

کانون نویسندگان ایران نیز در اطلاعیه‌ای ضمن دفاع از اقدام افشاگرانه روزنامه «جمهوریت» از سردبیر این روزنامه پشتیبانی کرد.

دادستانی ترکیه در دی‌ماه سال جاری برای سدات ارگین، سردبیر روزنامه «حریت» نیز به اتهام اهانت به رجب طیب اردوغان از یک سال و چهار ماه تا پنج سال و چهار ماه زندان درخواست کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.