ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«بهمن دارالشفایی بارها مورد بازجویی قرار گرفته بود»

یک منبع نزدیک به بهمن دارالشفایی می‌گوید او پس از بازگشت به ایران «ده‌ها بار» بازجویی شد اما بازداشت نشد. او را برای گرفتن اطلاعات درباره بی‌بی‌سی فارسی تحت فشار قرار داده بودند.

یک منبع آگاه به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است، بهمن دارالشفایی، روزنامه‌نگار سابق بی‌بی‌سی فارسی و مترجم بازداشت‌شده در ایران پیش از دستگیری «ده‌ها بار» مورد بازجویی قرار گرفته بود.

بهمن دارالشفایی، روزنامه‌نگار و مترجم ـ عکس خصوصی از دوستانش

این منبع آگاه که نام او منتشر نشده گفته است این بازجویی‌ها طی‌ ماه‌های اولیه پس از بازگشت بهمن دارالشفایی از لندن به ایران در سال ۲۰۱۴ انجام شده اما هیچ‌گاه به بازداشت او منجر نشده بود.

بنا به این گزارش، بازجویان اطلاعاتی در ارتباط با شبکه بی‌بی‌سی فارسی، افراد شاغل و به‌ویژه شیوه مدیریت آن می‌پرسیدند و به دنبال آن بودند که با نحوه مدیریت آن آشنا و افراد تأثیرگذار در این شبکه را شناسایی کنند.

بهمن دارالشفایی روز چهارشنبه ۱۴ بهمن‌ماه با حکم شعبه دو دادسرای زندان اوین در منزل خود در تهران بازداشت شد اما هنوز از اتهامات او و نهادی که او را دستگیر کرده اطلاعی در دست نیست.

منبع نزدیک به این روزنامه‌نگار گفته است: «بارها در بازجویی‌های بهمن به او گفته شده بود که اگر ما تو را بازجویی نکنیم سپاه به سراغت خواهد آمد.»

پیش از این، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران در گزارشی نوشته بود ایمیل و فیس‌بوک بهمن دارالشفایی روز ۱۲ دی‌ماه هک شده و از او در ازای عدم افشای اطلاعات‌اش پول درخواست شده بوده اما او به این درخواست بی‌اعتنایی کرده است.

روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۵ بهمن‌ماه، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در کنفرانس کمک‌کنندگان به پناهجویان سوری به لندن رفته بود گفت از دستگیری این روزنامه‌نگار اطلاعی ندارد و وقتی به انگلستان رسیده خبر بازداشت او را شنیده است. او افزود: «ما قوه قضائیه مستقلی داریم که روی استقلال خودش اصرار می‌کند.»

به‌گفته کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، بهمن دارالشفایی پس از بازگشت به ایران به‌رغم بازجویی توسط بازجویان وزارت اطلاعات، همچنان علاقه داشت در ایران زندگی کند اما مجبور شد فعالیت روزنامه‌نگاری را کنار بگذارد. او همچنین با در اختیار داشتن پاسپورت خود، طی دو سالی که در ایران بود،  یک بار برای دیدار با دوستان خود در ماه اوت ۲۰۱۵ به کانادا و آمریکا سفر کرد و پس از کمتر از یک ماه، بار دیگر به ایران بازگشت.

دارالشفایی در دو سال اخیر به کار مترجمی اشتغال داشت.

بهمن دارالشفایی پیش از این به‌طور عمده با روزنامه شرق کار کرده است. او همچنین سابقه همکاری با روزنامه و نشریات ضمیمه‌ جهان همشهری، اعتماد ملی و چلچراغ را دارد.

او پنج سال با بی‌بی‌سی فارسی کار کرد و پیش از رفتن به ایران از این رسانه جدا شد.

«آق بهمن» وبلاگ او که از نخستین وبلاگ‌های فارسی است در دوران پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به یکی از منابع اصلی خبرها در این زمینه تبدیل شده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.