ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ائتلاف اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان؛ خشنود از تسلیم

اصلاح‌طلبان برای «ماندن در قدرت» راهی جز تن دادن به ائتلاف با اعتدال‌گرایان و اصول‌گرایان معتدل ندارند. راهکاری که آنان را به حاشیه‌نشینان ائتلاف راست سنتی و مدرن تبدیل می‌کند.

اصلاح‌طلبان و حامیان دولت با یکدیگر ائتلاف می‌کنند. علی مطهری نیز ضلع سوم این گروه برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

گروه‌های اصلاح‌طلب که تا روزهای پایانی هفته گذشته به رایزنی‌های دولت و شورای نگهبان امیدوار بودند، حال به دنبال یافتن نامزدهایی هستند که به گفته اعضای این جریان، حداقل همسویی را با جریان اصلاح‌طلب داشته باشند.

در همین راستا خبرگزاری دانشجویان ایران "ایسنا"، شامگاه پنجشنبه ۲۲ بهمن از ائتلاف اصلاح‌طلبان با حامیان دولت و صدای ملت به رهبری علی مطهری خبر داد. براساس گزارش ایسنا، اسامی نامزدهای این ائتلاف به زودی منتشر می‌شود.

در همین زمینه خبرگزاری ایلنا از معرفی پنج نامزد مورد حمایت اصلاح‌طلبان در حوزه انتخابیه اصفهان خبر داد و به نقل از رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان اعلام کرد که رایزنی برای معرفی سایر نامزدهای مورد حمایت این جریان با سایر گروه‌ها ادامه دارد.

وب‌سایت عصر اهواز هم از مشخص شدن نامزدهای اصلاح‌طلبان در استان خوزستان خبر داد. پیش از این خبرگزاری ایلنا گزارش داده بود که اصلاح‌طلبان در استان خوزستان تنها امکان حمایت از دو نامزد باقیمانده را دارند.

براساس گزارش‌هایی که پیش از این منتشر شد، اصلاح‌طلبان در سه حوزه انتخابیه کرمانشاه، گیلان و لرستان امکان حمایت از هیچ یک از نامزدهای تائید صلاحیت شده را ندارند. با این حال اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفته بودند که تحت هر شرایطی در انتخابات باقی می‌مانند.

چشم‌انداز کوتاه و سیاست تسلیم

آخرین پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات به هشتمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری باز می‌گردد. از آن پس، اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، پیش از ورود به رقابت بازی را به حریف واگذار کرده‌اند.

انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ هم که می‌توانست به بازگشت اصلاح‌طلبان به مراکز اصلی قدرت کمک کند، پروژه حذف اصلاح‌طلبان را با دخالت سازمان یافته نظامیان تکمیل و تسریع کرد. با این‌حال دو سال پس از انتخابات سال ۸۸، محمد خاتمی با شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی پیام آشتی و وفاداری به نظام جمهوری اسلامی را به امید آنچه که باز شدن درهای سیاست‌ورزی نامید، برای حکومت ارسال کرد.

اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲، پس از رایزنی‌های طولانی مدت با حاکمیت، امکان بازی را با گزینه‌های مورد اعتماد نظامیان و مراکز قدرت را یافتند. شورای نگهبان حکم به رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی داد تا آنها نیروی خود را برای حسن روحانی بسیج کنند و همزمان در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا چند پیروزی نسبی به دست بیاورند.

تصور اصلاح‌طلبان این بود که پس از انتخابات ۹۲ و تجدیدنظر آنها در همراهی با میرحسین موسوی و مهدی کروبی، پذیرش‌شان از سوی حاکمیت را امکان‌پذیر کرده است. اما عملکرد شورای نگهبان و رد صلاحیت گسترده داوطلبان همسو با این جریان، در شرایطی که اصلاح‌طلبان به حضور در انتخابات تحت هر شرایطی اصرار داشتند، آنان را به سمت ائتلاف و همسویی با نیروهایی دیگر سوق داد.

جبهه اعتدال و حاشیه‌نشینی اصلاح‌طلبان

اصلاح‌طلبان در دو سال گذشته اصرار داشتند که اعتدال و دولت روحانی را تنها یک استراتژی و راهکار برای عبور از شرایط موجود معرفی کنند. اما واقعیت آن است که ماندن آن‌ها در حاشیه قدرت و تشکیل یک اقلیت حداقلی در مجلس شورای اسلامی بدون حمایت حامیان دولت برای اصلاح‌طلبان امکان‌پذیر نیست.

چرا که حامیان دولت از سوی دیگر هم به دنبال ائتلاف با لایه‌ای از اصول‌گرایان پیرامون علی لاریجانی هستند که از ائتلاف اصول‌گرایان رانده شده‌اند. ائتلافی که می‌تواند به قدرت‌گیری دوباره جریان راست سنتی و راست میانه با محوریت اعتدال و توسعه، کارگزاران سازندگی و اصول‌گرایان پیروان رهبری بیانجامد و اصلاح‌طلبان را به نیروهای حاشیه‌ای این ائتلاف تبدیل کند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پیمان

    این خبر بود یا تحلیل یا پیش گویی آینده؟ متاسفانه خیلی جانبدارانه نوشته شده بود . خوشمان بیاید یا نه پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری برای اصلاح طلبان برد محسوب میشد. این را که دیگر نمیتوان منکر شویم