ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز آتش‌بس در سوریه، ادامه مذاکرات در ۷ مارس

سرانجام آتش‌بس در سوریه از نخستین ساعت بامداد شنبه به‌اجرا گذاشته شد. فرستاده ویژه سازمان ملل گفته است اگر آتش‌بس رعایت شود مذاکرات صلح ۱۰ روز دیگر از سر گرفته خواهد شد.

با آغاز آتش‌بس از نخستین ساعت شنبه ۲۷ فوریه / ۸ اسفند، آرامش در مناطق تحت کنترل شورشیان سوریه و رژیم بشار اسد حاکم است. این آتش‌بس با تصمیم مشترک آمریکا و روسیه و با حمایت سازمان ملل برقرار شده است. در صورت رعایت آتش‌بس مذاکرات صلح سوریه نیز از ۷ مارس / ۱۷ اسفند از سر گرفته خواهد شد.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، در ساعات نیمه‌شب، سلاح‌ها در حومه دمشق خاموش شدند و در حلب و حومه غربی آن، که تحت کنترل شورشیان است، مردم با بهره‌گیری از آرامش به خیابان آمدند.

به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیروی هوایی روسیه که از حکومت سوریه حمایت می‌کند هیچ عملیاتی را از نیمه‌شب در شمال لاذقیه انجام نداده است و آرامش در استان‌های مرکزی حمص و حما حاکم است.

این در حالی است که دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفته بود ساعاتی پیش از آغاز آتش‌بس جنگنده‌های روسیه و حکومت سوریه حملات شدیدی را به مناطق تحت کنترل شورشیان انجام دادند و در این حملات غیرنظامیان کشته شده‌اند.

تعداد این حملات ۱۸۰ مورد بوده است.

آتش‌بس کنونی که از سوی شورای امنیت سازمان ملل پشتیبانی شده است نخستین آتش‌بسی است که در این جنگ پنج ساله با ۲۷۰ هزار نفر کشته و آوارگی نیمی از جمعیت سوریه برقرار می‌شود.

حکومت بشار اسد، کمیته عالی مذاکرات اپوزیسیون سوریه (HCN) و «یگان‌های مدافع خلق کرد» (YPG) در شمال سوریه از این آتش‌بس استقبال کرده‌اند.

این آتش‌بس شامل حال گروه «دولت اسلامی» (داعش) و جبهه النصره نمی‌شود. رژیم سوریه و هم‌پیمانش روسیه و نیروهای ائتلاف جهانی علیه داعش به‌رهبری آمریکا همچنان می‌توانند به مواضع داعش و جبهه النصره حمله کنند. این دو نیرو بیش از نیمی از سوریه را در اختیار دارند.

رهبر جبهه النصره از تمام نیروهای خود خواسته است که برای ریشه‌کن کردن رژیم به نبرد خود ادامه دهند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز پس از برقراری آتش‌بس در مسکو گفته است این کشور به «مبارزه بی‌امان» خود علیه داعش، جبهه النصره و «دیگر گروه‌های تروریستی» ادامه خواهد داد. او روشن نکرد که منظورش از «دیگر گروه‌های تروریستی» چه گروه‌هایی است.

استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل برای برقراری صلح در سوریه نیز اعلام کرد که نیروهای اصلی بین‌المللی در رابطه با آتش‌بس امروز شنبه ۲۷ فوریه / ۸ اسفند در ژنو گرد هم خواهند آمد تا رعایت آتش‌بس در نخستین روز را ارزیابی کنند.

به‌گفته او اگر آتش‌بس رعایت شود دور جدید مذاکرات صلح نیز روز دوشنبه ۷ مارس / ۱۷ اسفند آغاز خواهد شد.

دی میستورا گفت پس از آغاز آتش‌بس آرامش در مناطق مختلف سوریه حاکم شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.