ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه حملات ارتش اسرائیل به غزه و کرانه باختری

برمبنای آخرین گزارش‌ها از غزه، اسرائیل در شبانه‌روز گذشته حملات خود را ادامه داد و در این حملات جان دست‌کم ۲۷ فلسطینی از جمله ۱۰ کودک را گرفت. نمایندگان شش کشور عربی در ریاض خواهان خاتمه جنگ و به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین شدند.

طبق گزارش شبکه الجزیره نیروهای ارتش اسرائیل شامگاه شنبه ۲۷ آوریل دو منطقه در مرکز غزه را بمباران کردند.

خبرگزاری فلسطینی وفا نیز از حمله گسترده نیروهای اسرائیلی به سراسر کرانه باختری اشغالی خبر داد. بر اساس این گزارش نیروهای اسرائيل پیش از بامداد یکشنبه در سراسر کرانه باختری اشغالی حملاتی را آغاز کردند که منجر به درگیری در روستای بیت سرا در غرب رام الله شد. این خبرگزاری گزارش داد که سربازان در جریان درگیری‌ها نارنجک‌های شوکر و گاز اشک آور شلیک کردند.

نیروهای اسرائیلی همچنین به شهرهای ایلار در شمال طولکرم و حزما در شمال شرق اورشلیم (بیت المقدس) یورش بردند و طبق گزارش وفا، هفت نفر را دستگیر کردند.

در عین‌حال تلاش‌ها برای توافق آتش‌بس همچنان بدون نتیجه ادامه دارد.

خلیل الحیه، مسئول حماس می‌گوید این گروه فلسطینی در حال بررسی پیشنهاد آتش‌بس جدید اسرائیل است.

یسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه اسرائیل هم گفته که در صورت دستیابی به توافق مبادله اسرا، تهاجم اسرائیل به رفح می‌تواند «تعلیق» شود.

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون اسرائیل متعهد شد از نتانیاهو برای دستیابی به توافقی برای آزادی اسیران حمایت کند. در عین‌حال ایتمار بن گویر و بتسالل اسموتریچ وزرای راست افراطی تهدید کردند که حمایت خود از ائتلاف حاکم نتانیاهو را لغو خواهند کرد.

شامگاه شنبه هزاران نفر در شهرهای سراسر اسرائیل تظاهرات کردند و خواستار معامله اسیران شدند. این تظاهرات برای تحت فشار قرار دادن دولت اسرائیل در جهت آزادکردن ده‌ها اسیر که هنوز در غزه هستند برگزار شد.

این تظاهرات به‌دنبال انتشار ویدیویی از سوی شاخه نظامی حماس برگزار شد که در آن دو اسیر اسرائيلی از دولت اسرائیل درخواست کردند آن‌ها را آزاد کند.

مقام‌های شش کشور عربی خواستار خاتمه جنگ از سوی اسرائیل و به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین شدند

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی با حضور نمایندگان شش کشور عربی در ریاض، در جریان نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد (WEF) که یکشنبه ۲۸ آوریل آغاز می‌شود، نشستی را برای بررسی وضعیت غزه برگزار کرد. در این نشست ایمن الصفدی وزیر امور خارجه اردن، سامح شکری دیپلمات ارشد مصر، حسین الشیخ از مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین، انور قرقاش مشاور دیپلماتیک امارات و محمد بن عبدالعزیز الخلیفی وزیر امور خارجه قطر در وزارت امور خارجه حضور داشتند.

این نشست بر لزوم خاتمه دادن به جنگ اسرائیل علیه غزه و اهمیت به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین در امتداد مرزهای ۱۹۶۷ با قدس شرقی به عنوان پایتخت آن تاکید کرد.

آنها همچنین هرگونه تلاش برای آواره کردن فلسطینی‌ها از سرزمینشان و هرگونه عملیات نظامی در رفح را رد کردند. رفح جنوبی‌ترین منطقه در نوار محصور غزه است که حدود ۱,۲ میلیون نفر که جنگ هفت ماهه اسرائیل آن‌ها را آواره کرده، در خود جای داده است.

اسرائیل به اهداف حزب الله در جنوب لبنان حمله کرد

ارتش رژیم اسرائیل می‌گوید اهداف حزب‌الله در جنوب لبنان را هدف قرار داده است. حزب‌الله لبنان که تحت حمایت حکومت جمهوری اسلامی قرار دارد شنبه شب اعلام کرده بود که ده‌ها موشک را به یک شهرک اسرائیلی در شمال اسرائیل شلیک کرده است.

از زمان آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر، دو طرف تقریباً به‌شکل روزانه به تبادل آتش پرداخته‌اند و ده‌ها هزار نفر از هر دو طرف را آواره کرده‌اند. بیش از ۳۵۰ لبنانی و ۲۲ اسرائیلی در تبادل آتش مرزی کشته شده‌اند. شبکه الجزیره می‌گوید به‌رغم محدودبودن این زد و خوردها به مناطق مرزی، دامنه و شدت آن‌ها افزایش یافته است.

همزمان استفان سژورن، وزیر امور خارجه فرانسه امروز یکشنبه به لبنان سفر می کند تا پیشنهاداتی را برای جلوگیری از تشدید بیشتر و جنگ احتمالی بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان در بحبوحه جنگ جاری در غزه ارائه دهد. کریستوف لموین، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه در یک کنفرانس خبری گفت: «هدف جلوگیری از سوختن منطقه [در آتش جنگ] و جلوگیری از بدتر شدن اوضاع در مرز بین اسرائیل و لبنان است.»

فرانسه روابط تاریخی با لبنان دارد. وزیر خارجه این کشور در اوایل سال جاری میلادی به حزب‌الله پیشنهاد کرد در قبال توقف حملات اسرائیل به جنوب لبنان ۱۰ کیلومتر از مرز عقب‌نشینی کند. فرانسه همچنین ۷۰۰ سرباز مستقر در جنوب لبنان دارد که بخشی از ۱۰ هزار نیروی حافظ صلح سازمان ملل را تشکیل می‌دهند.

اختلاف‌نظرها در ایالات متحده آمریکا بر سر نقض قوانین بین‌المللی از سوی اسرائیل

خبرگزاری رویترز بر مبنای یک یادداشت داخلی وزارت خارجه که از سوی این خبرگزاری بررسی شده در گزارشی اختصاصی می‌گوید برخی از مقام‌های ارشد ایالات متحده به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه گفته‌اند که تضمین های اسرائیل در مورد استفاده از تسلیحات ایالات متحده مطابق با قوانین بشردوستانه بین المللی را «موثق یا قابل اعتماد» نمی‌دانند. با این‌حال جمعی از مقام‌های دیگر از اسرائیل حمایت کرده‌اند.

بر اساس یادداشت امنیت ملی (NSM) که در فوریه سال جاری از سوی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا صادر شد، بلینکن باید تا هشتم می به کنگره گزارش دهد و اعلام کند که آیا او تضمین‌های اسرائیل مبنی بر این‌که با استفاده از تسلیحات آمریکایی قوانین ایالات متحده یا بین‌المللی را نقض نمی‌کند، معتبر می‌داند یا نه.

چهار دفتر «دموکراسی حقوق بشر و کار»، «جمعیت، پناهندگان و مهاجرت»، «عدالت کیفری جهانی» و «امور سازمان‌های بین المللی» در گزارش مشترکی تأکید کرده‌اند که در جریان پیگرد اسرائیل در جنگ غزه در مورد عدم رعایت قوانین بین المللی بشردوستانه نگرانی جدی وجود دارد.
در ارزیابی ارائه شده از سوی این چهار دفتر آمده است که تضمین‌های اسرائیل «نه معتبر و نه قابل اعتماد» است. این سازمان به هشت نمونه از اقدامات نظامی اسرائیل اشاره کرده که به گفته مقام‌ها، «سوالات جدی» را در مورد نقض احتمالی قوانین بین‌المللی بشردوستانه ایجاد می‌کند.

همزمان گروه حقوق بشری «دموکراسی برای جهان عرب اکنون (DAWN)» می گوید ایالات متحده باید درباره شواهدی که نشان می‌دهد اسرائیل مانع کمک‌های این کشور به غزه می شود کاری انجام دهد.

سارا لی ویتسون، مدیر اجرایی این گروه در واکنش به گزارش رویترز مبنی بر اینکه وزارت خارجه داخلی ایالات متحده «سوالات جدی» را در مورد نقض قوانین بین المللی اسرائیل در غزه مطرح کرده است گفت:

تأیید افشاشده وزارت خارجه مبنی بر اینکه اسرائیل حمل و نقل و ارسال کمک‌های بشردوستانه ایالات متحده را محدود کرده است، شکی باقی نمی‌گذارد: قوانین ایالات متحده مستلزم تعلیق کمک‌های نظامی به اسرائیل است.

این سازمان به بخش «620i» قانون کمک های خارجی ایالات متحده اشاره کرد که ایالات متحده را از ارائه کمک به کشورهایی که «انتقال یا ارسال کمک‌های بشردوستانه ایالات متحده را [محدود می‌کنند] منع می‌کند.»

در ایالات متحده از لس آنجلس تا نیویورک، اعتراض‌ دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود. نیروهای پلیس برای بردن معترضان و برهم‌زدن اعتراضات وارد عمل شده‌اند.

دانشجویان دانشگاه‌های ایالات متحده که علیه جنگ اسرائیل علیه غزه تظاهرات می‌کنند، متعهد شده‌اند که با وجود تلاش‌های روزافزون رهبران دانشگاه‌ها و پلیس برای پاکسازی تظاهرات، به اشغال مدارس ادامه دهند.

در روزهای گذشته با گسترش اعتراضاتی که از دانشگاه کلمبیا در نیویورک آغاز شد، معترضان در سراسر کشور از دانشگاه‌ها خواستند روابط مالی با اسرائیل را قطع کنند و شرکت‌هایی که به گفته آنها جنگ هفت ماهه اسرائیل علیه غزه را ممکن کرده و جان حداقل ۳۴ هزار نفر را گرفته کنار بگذارند.

این اعتراض‌ها که به دستگیری صدها نفر در دانشگاه‌های مختلف منجر شده به دانشگاه‌های کانادا نیز کشیده شده است. طبق گزارش شبکه سی‌بی‌سی معترضان از دانشگاه‌های مک‌گیل و کنکوردیا در یک تحصن اعتراضی خواهان «عدم استفاده دانشگاه از بودجه‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و همچنین [قطع] روابط با مؤسسات دانشگاهی صهیونیستی» شده‌اند. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، مسئولان دانشگاه این تحصن‌ها را به‌دلیل «افزایش پتانسیل تنش و رویارویی» غیرمجاز اعلام کرده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.