ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف: ایران رأی دیوان عالی آمریكا را به‌رسمیت نمی‌شناسد

رأی دیوان عالی آمریکا به پرداخت غرامت از دارایی‌های مسدودشده ایران واکنش منفی مقامات جمهوری اسلامی را برانگیخته است. ظریف می‌گوید هر گونه اقدام در رابطه با اموال ایران آمریکا را در مقام پاسخ‌گویی و بازگردان این اموال به ایران قرار خواهد داد.

در پی موافقت دیوان عالی آمریکا با پرداخت غرامت از دارایی‌های مسدودشده ایران، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت جمهوری اسلامی این اقدام را به‌رسمیت نمی‌شناسد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، محمدجواد ظریف شامگاه پنج‌شنبه ۲۱ آوریل / ۲ اردیبهشت در پایان نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل در رابطه با تغییرات اقلیمی گفت: «ما همان‌طور كه گفتیم رأی این دادگاه را به‌رسمیت نمی‌شناسیم و دولت آمریكا به‌خوبی از این موضوع اطلاع دارد.»

وزیر خارجه ایران افزود: «آمریكا این را هم به‌خوبی می‌داند كه هر اقدامی در رابطه با اموال ایران انجام بدهد در آینده این كشور را در مقام پاسخ‌گویی قرار خواهد داد و باید این اموال را به ایران برگرداند.»

قضات دیوان عالی آمریکا روز چهارشنبه ۲۰ آوریل / اول اردیبهشت با گرفتن دو میلیارد دلار غرامت از دارایی‌های مسدودشده ایران موافقت کردند.

این غرامت به خانواده‌های قربانیان آمریکایی بمب‌گذاری‌های سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران دریایی آمریکا در بیروت تعلق خواهد گرفت. در این بمب‌گذاری‌ها ٢۴۱ تفنگدار آمریکایی کشته شدند.

پیش از محمدجواد ظریف، حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران که همراه با ظریف به نیویورک سفر کرده است در بیانیه‌ای حکم دیوان عالی آمریکا را محکوم کرده بود.

جابری انصاری چنین اقدامی را موجب «افزایش بی‌اعتمادی شدید دولت و مردم ایران نسبت به سیاست‌های خصمانه آمریکا» دانسته و گفته بود «مسئولیت جبران خسارات و پرداخت غرامت‌های تحمیل‌شده این حکم بر ایران بر عهده دولت آمریکا خواهد بود».

«گفت‌وگو با جان کری تنها بر سر اجرای برجام است»

در همین حال محمدجواد ظریف شامگاه پنج‌شنبه اعلام کرد که در دیدار امروز جمعه ۲۲ آوریل / ۳ اردیبهشت خود با جان كری وزیر امور خارجه آمریكا فقط بر سر مسئله توافق جامع هسته‌ای و مسائل مربوط به اجرای درست آن صحبت خواهد کرد.

ظریف و كری پس از دیدار روز سه‌شنبه ۱۹ آوریل / ۳۱ فروردین بار دیگر روز جمعه در نیویورک با یكدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌كنند.

این دو پس از جلسه‌ سه ساعته شامگاه سه‌شنبه که پشت درهای بسته صورت گرفت، کنفرانس خبری کوتاهی برگزار کردند. وزیر خارجه ایران گفت با کری در باره تأمین منافع ایران پس از اجرای توافق هسته‌ای و راه‌های دستیابی به این مطالبات صحبت کرده و جان کری نیز گفت قرار بوده که توافق هسته‌ای همان‌گونه که مورد توافق بود اجرایی شود تا دستاوردهای آن به هر دو طرف برسد.

در گزارشی که وزارت خارجه ایران روز ۲۶ فروردین از بیلان سه ماهه برجام یا توافق هسته‌ای داد، به روند کند بهره‌مندی از آن اشاره کرده بود. کارشکنی‌ها در آمریکا و کشورهای منطقه، فساد، پولشویی و عدم شفافیت در داخل، از جمله عوامل اجرایی نشدن برجام عنوان شده بودند.

ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی ایران نیز در واشنگتن و در جلسه شورای روابط خارجی آمریکا در باره توافق هسته‌ای گفته بود: «تقریباً هیچ چیز اتفاق نیفتاده و به‌طور کلی ما قادر نیستیم از پول‌های خود در خارج استفاده کنیم.»

ایران خواهان رفع موانع آمریكا برای بانک‌ها و مؤسسات مالی خارجی است تا بتواند با آن‌ها به آسودگی وارد مبادلات مالی شود.

وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با نشریه نیویورک تایمز اعلام کرد که کشورش در طلب دسترسی به نظام مالی آمریکا نیست بلکه می‌خواهد مقامات ایالات متحده کشورهای دیگر را مطمئن سازند که می‌‌توان بدون مواجه شدن با خطر مجازات، با ایران داد و ستد کرد.

محمدجواد ظریف روز دوشنبه گذشته برای شركت در نشست توسعه پایدار و امضای تعهدات كنوانسیون تغییرات آب و هوا به نیویورک سفر كرده است و دیدار با كری و گفت‌وگو در مورد پیشبرد مسائل توافق هسته‌ای نیز در حاشیه این اجلاس برگزار می‌شود.

ملاقات روز سه‌شنبه کری و ظریف، اولین دیدار حضوری دو مقام پس از اجرایی شدن برجام بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حجازی

    2 میلیارد دلار در بین سرمایه های ملی برباد رفته هیچ رقمی نیست ولی همین باید درس عبرتی برای حکومت و ملت وحشی، فضول و خودبزرگ بین ایران باشه که تو کاری که بهشون مربوط نیست دخالت نکنن. باتوجه به تعداد پرونده های مفتوح کثافت کاری های برون مرزی ایران، دیگه مگه خواب اون 50 میلیارد دلار پولهای بلوکه شده رو ببینیم. اونایی که کار و زندگی شونو ول کردن و همنوا با نظام بی کله، سنگ فلسطین و لبنان رو به سینه می زندن باید روزی متوجه بشن که درست مثل اون ماجرای "حق مسلم ماست"، این یکی هم جز نکبت ازش در نمیاد. این دو میلیارد پیش پولهایی که تا بحال در اون تو سرزمینهای منفور به هدر دادیم هیچی نیست. چرا ایرانی ها سرشونو نمیندازن پایین و به خودشون و کشورشون برسن؟ الانم فقط پز میدیم که درسته نکبت از سر و کولمون بالا میره ولی مثل دیگران درگیر انفجار و نا امنی نیستیم. آخه مردم نادان! شما به اندازه صد تا انتحاری تو جاده ها از هم می کشید. هیچ کس حتی توی خونه اش از دست در و همسایه و دزد و پاسبون حس امنیت نداره. دیگه بمب می خوایید چکار؟ دل داعشیها هم براتون نسوخته و به محض اینکه جیره مرحمتی آغا به اونا قطع بشه میان سراغتون.

  • Ahmad

    وای چقدر بد شد ،بہ رسمیت نشناختند،حالا میزنند امریکا رو داغان میکنند،اقای ظریف بیا و بہ رسمیت بشناس،گناہ دارہ،یہ ذرہ ھم شدہ کوتاہ بیا،مھم نیست پولی کہ نیست،فدای یک خندہ شما