ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اژه‌ای درباره امید کوکبی: زندانیان هم مانند افراد بیرون زندان مریض می‌شوند

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود درباره وضعیت جسمانی امید کوکبی و اینکه نیمی از محکومیت خود را گذرانده است، گفت که او به اتهام جاسوسی محاکمه شده و حکم ۱۰ سال زندان او قطعی است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران گفت که حکم امید کوکبی قطعی است و او «از امکانات لازم برخوردار است».

چهارشنبه اول اردیبهشت، کلیه راست امید کوکبی طی یک عمل جراحی در بیمارستان سینای تهران برداشته شد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، محسنی اژه‌ای یکشنبه پنجم اردیبهشت در نشست خبری خود  در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت امید کوکبی، فیزیکدان زندانی و اینکه او نیمی از محکومیت خود را گذرانده است، گفت که او به اتهام جاسوسی محاکمه شده و حکم ۱۰ سال زندان او قطعی است.

همچنین محسنی اژه‌ای گفت که جرم جاسوسی برای بیگانه در مواردی مجازاتی بالاتر از ۱۰ سال زندان دارد. او اضافه کرد: «به نظرتان آیا اگر کارمند معمولی جاسوسی کند مهم‌تر است یا کارمند فنی که می‌تواند با دادن اطلاعات به بیگانه خسارت بیشتری را به کشور وارد کند».

امید کوکبی به سرطان کلیه مبتلا است و به همین خاطر چهارشنبه اول اردیبهشت، کلیه راست او طی یک جراحی در بیمارستان سینای تهران برداشته شد. عمل جراحی این فیزیکدان زندانی بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌‌ها و شبکه‌های اجتماعی یافت.

محسنی اژه‌ای درباره بیماری امید کوکبی گفت: «افراد داخل زندان هم مانند افراد دیگر مریض می‌شوند. اگر در داخل زندان امکانات زندان باشد که معالجه می‌شود در غیر این صورت به بیرون منتقل می‌شود».

این در حالی است که سعید خلیلی، وکیل مدافع این زندانی سیاسی می‌گوید که در پنج سالی که امید کوکبی در زندان بوده، بارها به دلیل خونریزی و دفع سنگ کلیه درخواست مرخصی درمانی کرده اما به او اجازه معاینه خارج از زندان داده نشده است.

معاون اول قوه قضائیه درباره نیاز کوکبی به درمان‌های خارج از زندان گفت: «یادآور می‌شوم که او در بیمارستان تحت درمان است. اگر پزشکی قانونی نظر دهد که حضور یک زندانی در زندان به طور مطلق و یا تحت شرایطی در زندان وضعیت او را تشدید می‌کند تصمیم لازم اتخاذ می‌شود. در این صورت سازمان زندان‌ها و دادیار زندان با نظر پزشکی قانونی می‌تواند شرایطی را فراهم کند و اگر شرایط بیمار طوری باشد که باید قرنطینه شود و به هیچ وجه امکان حضور وی در زندان نیاز نیست، لذا باید در بیمارستان ویژه تحت بستری باشد که همه این امکانات با نظر پزشکی قانونی انجام می‌شود».

به گفته وکیل کوکبی، دیوان عالی کشور در رأی صادره خود در ۱۹ مهر ۹۳ جرم انتسابی به او را «فاقد مستندات کافی» دانست.

بسیاری از فعالان سیاسی بارها خواستار آزادی این فیزیکدان شده‌اند. همچنین ۱۸ برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۹۳ به رهبر ایران نامه‌ای نوشتند و خواهان آزادی کوکبی شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نازی

    دانشمندا رو اگه بندازن زندان نگو اینکه تمام انژیشون در مغزشونه و بدنشون ضعیف شده همون سال اول زندان مریض میشن ولی گنده لات محل بیفته زندان ممکنه تا بیست سالم هیچیش نشه

  • دژخیم

    همونطور که جاسوسی یک کارمن فنی ضربه سنگین تری به اون کشور میزنه بیخودی زندانی کردنشم میتونه ضربه سنگینتری به کشور بزنه خوب بالاخره نخبه های دیگری که سرنوشت اون رو میبینن چند حالت پیش میاد اولا اینکه اگه دلشون میخواست همکاری کنن اینو که میبینن قیدشو میزنن و یا حداقل دل به کار نمیدن از اون بوتر کسایی هستن که مثل آقای کوکبی دلشون نمیخواد اصلا همکاری کنن که میان تو کار و یا دل بکار نمیدن و میگن بلد نیستیم یا اگه بلد باشن یه خسارت جبران ناپذیری میزنن که هیچکی نتونه درستش کنه مثل چرنوبیل

  • saahel

    شماها از چی ساخته شدید واقعا؟ یعنی کاری که حماقت +قدرت با انسان میکنه تمام قوانین فیزیک و شیمی و زیست و تکامل رو یک تنه خنثی میکنه.... چقدر آخه کثیف میتونید باشید ؟ تا چه حد میتونید جانی باشید؟ دست ساواک رو شماها از پشت بستید که

  • جهان آرشید

    آقای اژه ای ای کاش میدانستی یک جو شرف و انسانیت چ ارزشی دارد و بجای حرف زدن از شرم سر بزیر میانداختی ، ولی افسوس که تو گماشته حکومت ولی وقیح هستی و در این حکومت جز وقاحت از دولت مردان توقع دیگری نمیتوان داشت ، امید کوکبی ها نور چشم ملتند و آزاد میشوند به هر قیمتی آقای اژه ای بدانید به هر قیمتی

  • امیرخان

    چه جالب. از کی تا حالا یه شخص بیکار و دانشجو میتونه جاسوسی کنه وقتی هیچ شغلی نداره. جاسوسی از چی کرده از خانواده اش یا درسش. یه شخصی بخواد جاسوسی کنه باید تو یه ارگانی باشه تا از اون ارگان جاسوسی کنه .