ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش هزینه زندگی و کاهش اشتغال صنعتی در ایران

گزارش مرکز آمار و بانک مرکزی ایران از هزینه خانوارها متفاوت است. به روایت گزارش مرکز آمار خانوارهای شهری فاقد کسری بودجه‌اند، اما شکاف درآمد و هزینه مناطق افزایش یافته است.

گزارش مرکز آمار ایران از هزینه و درآمد خانوارها در سال ۹۳ نشان می‌دهد که هزینه‌ها بالا رفته و تعداد شاغلان کاهش یافته است. میانگین درآمد در تهران دو برابر کرمان است و خانوارها ناچار شده‌اند که هزینه کمتری برای خوراک بپردازند.

بر پایه این گزارش میانگین هزینه یک خانوار شهری در سال ۹۳ به ۲۳ میلیون و ۴۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده که بیانگر افزایش سه میلیون تومانی هزینه خانوارها است. بر مبنای این آمار میانگین هزینه ماهانه خانوارهای شهری در سال ۹۳ یک میلیون و ۹۷۵ هزار و ۲۰۸ تومان بوده است.

همین گزارش نشان می‌دهد که سهم خوراک در سبد هزینه خانوارها کاهش و در مقابل آن سهم هزینه غیر خوراکی‌ها افزایش داشته است. هر خانوار شهری به صورت میانگین پنج میلیون و ۴۹۵ هزار و ۳۰۰ تومان بابت مواد خوراکی هزینه کرده که معادل ۲۴٫۷ درصد هزینه کل خانوارها است.

گزارش مرکز آمار ایران از میانگین هزینه یک خانوار شهری در سال ۹۳

بر اساس این آمار هر خانوار شهری در ایران ماهیانه به صورت میانگین ۴۵۷٫۹ هزار تومان بابت مواد غذایی و خوراکی هزینه کرده است. در مقابل سهم هزینه‌های غیرخوراکی به ۱۵ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۹۰۰ تومان رسید که معادل ۷۵٫۳ درصد کل هزینه خانوارها است و به نسبت سال ۹۲، دو درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این گزارش که به گفته مرکز آمار ایران تنها ۱۹ هزار خانوار ایران را مورد بررسی قرار داده، بیانگر این است که هزینه مسکن ۲۹٫۱ درصد از مجموع هزینه خانوارها و ۴۴ درصد از هزینه غیرخوراکی خانوارها را در بر می‌گیرد. پس از آن هم حمل و نقل و بهداشت بیشترین سهم را در هزینه سالانه خانوارها دارند.

افزایش درآمد خانوارها و بیکاران

مرکز آمار ایران همچنین اعلام کرد که درآمد خانوارها در سال ۹۳ به نسبت سال ۹۲ حدود ۱۸ درصد افزایش یافت. بر پایه این گزارش درآمد خانوارها از ۲۰ میلیون و ۴۵۴ هزار و  ۹۰۰ تومان به ۲۴ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۸۰۰ تومان رسید که به معنای عدم کسری بودجه خانوارها است.

محل تأمین درآمد خانوارها هم نشان می‌دهد که منبع درآمدی ۶۷٫۷ درصد خانوارها مشاغل آزاد و یا منابع درآمدی متفرقه است. منبع درآمد ۵۱٫۴ درصد خانوارها درآمدهای متفرقه و ۱۶٫۳ درصد نیز مشاغل آزاد اعلام شده است و تنها ۳۲ درصد خانوارها از مشاغل مزدبگیری امرار و معاش کرده‌اند.

با این حال همین گزارش نشان می‌دهد که شمار خانوارهای دارای سرپرست شاغل کاهش یافته است. بنا بر نتایج این آمارگیری بیش از یک چهارم خانوارهای مورد بررسی فاقد حتی یک فرد شاغل هستند.

همچنین گزارش مرکز آمار بیانگر این است که تعداد خانوارهای داری سرپرست غیر شاغل نیز با ۲درصد افزایش به ۳۵٫۸ درصد رسیده است. مرور شاغلان بخش‌های مختلف نیز نشان می‌دهد که درصد شاغلان در بیشتر بخش‌ها و به ویژه مشاغل صنعتی و فنی کاهش و در برابر آن شاغلان امور دفتری و کارگران ساده افزایش یافته است. در جدول زیر میزان کاهش و افزایش شاغلان هر بخش نمایان است.

نابرابری منطقه‌ای درآمد و هزینه‌ها

بر پایه گزارش مرکز آمار ایران خانوارهای ساکن تهران با میانگین ۳۲٫۴ میلیون بیشترین هزینه سالانه را دارند و پس از آن چهارمحال و بختیاری با ۲۹ میلیون، هرمزگان و البرز با ۲۷ میلیون و کهگیلویه و بویراحمد با ۲۶ میلیون تومان در شمار پنج استانی هستند که هزینه زندگی در آن بالاتر از میانگین کشوری است.

در انتهای جدول نیز خانوارهای ساکن کرمان با ۱۳ میلیون کمترین هزینه سالانه را داشته‌اند و پس از آن قم، سیستان و بلوچستان، سمنان، گلستان و زنجان قرار دارند.

در جدول درآمدها نیز میانگین درآمد در تهران به عنوان استان نخست دو برابر میانگین درآمد ساکنان کرمان در انتهای جدول است. میانگین درآمد در تهران ۳۳٫۳ میلیون تومان و در کرمان ۱۶٫۷ میلیون تومان اعلام شده است.

پس از قم، البرز، خوزستان و هرمزگان دیگر استان‌هایی هستند که میانگین درآمد خانوارها بیشتر از سایر استان‌ها است و در مقابل پس از کرمان، خانوارهای ساکن لرستان، آذربایجان غربی، کردستان، ایلام و سیستان و بلوچستان دارای درآمد کمتر از ۱۹ میلیون تومان در سال بوده‌اند.

پیش از این بانک مرکزی ایران میانگین درآمد سالانه خانوارها را ۳۱ میلیون و ۳۸۲ هزار تومان و هزینه را ۳۲ میلیون و ۸۷۶ هزار تومان اعلام کرده بود که بیانگر کسری بودجه سالانه خانوارها در سال ۹۳ است.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بشارت

    در ایران یک برده خانه بزرگ است. درامد کاگر ایرانی ساعتی یک دلار است (در غرب بین 10 تا بیش از 20 دلار)/ ولی هزینه دست کمی از غرب ندارد. این نسل ایارن سئوخته است. هر چقدر هم نظان اهرمنی جمهور یدروغین و اسلامی اخوندی-نظامی بگوید عدالتی نیست. استثمار کامل مردم. حقوقها در حد زیر خط فقر و هزینه در حد مماتلک ثروتمند.. ما که نسل سوخته ام. امیدوارم کشورهای قدرتمند کمی دلشان بسوزد و این رژیم اهرمین از صفحه روزگار محو کند. وگرنه ترووریستهای ایارنی و سعودی و افغانی وعرب و ترک تمدن غرب نابود خواهند کرد شاید 50 سال دیگر دیگر اثری از تمدن غرب نباشد اگر اجازه حیات به این حکومتهای تروریتسی ایارن و سعودی و ترکها بدهند