ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جمع‌آوری برخی کتاب‌های خارجی از نمایشگاه کتاب تهران

در سه روز نخست بیست‌ونهمین نمایشگاه کتاب تهران، ناظران بخش بین‌الملل نمایشگاه، کتاب‌های غیرفارسی را که با ارزش‌های دینی و حاکمیتی جمهوری اسلامی همخوانی نداشتند از غرفه‌ها جمع‌آوری کردند.

در غرفه بین‌الملل بیست‌ونهمین نمایشگاه کتاب تهران برخی کتاب‌های غیرفارسی که محتوای آن‌ها با دیدگاه‌های حاکم بر جمهوری اسلامی مخالف بود جمع‌آوری شدند.

علی فریدونی، دبیر نظارت محتوایی بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران روز جمعه ۱۷ اردیبهشت به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «نظارت بر محتوای کتاب‌های بخش بین‌الملل نمایشگاه در سه مرحله و حتی قبل از نمایشگاه آغاز شد.»

به‌گفته فریدونی در نمایشگاه کتاب ناظران کمیته نظارت بر محتوای بین‌الملل در غرفه‌های لاتین و عربی این بخش حضور روزانه دارند و تا کنون کتاب‌هایی را که به لحاظ محتوایی مشکل داشتند از نمایشگاه جمع‌آوری کرده‌اند.

او مشکل کتاب‌های جمع‌آوری‌شده در بخش عربی را «تمرکز بر تفکرات وهابی» عنوان کرد و گفت این کتاب‌ها از نظر بخش نظارت نمایشگاه قابل عرضه نیستند.

در بخش لاتین نیز «تصاویر و عکس‌های نامناسب و ناسازگار با فرهنگی اسلامی» دلیل جمع‌آوری کتاب‌ها اعلام شدند.

علی فریدونی چندی پیش گفته بود: «ارزیابی محتوا و مضامین کتاب‌های بخش بین‌الملل آیین‌نامه و اصولی دارد که توجه به حفظ ارزش‌های ملی -  دینی - حاکمیتی برخی از سرفصل‌های این آیین‌نامه‌ها هستند.»

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم گشایش نمایشگاه کتاب گفته بود: «به هیچ وجه این‌گونه نیست که کتاب‌های واردشده به کشور تحت نظارت قرار نگیرند و درهای نمایشگاه به روی هر کتابی باز باشد.»

جنتی تأکید کرده بود که «همواره نظارت‌های چند لایه‌ای» در این زمینه وجود داشته است.

بر اساس خبرهایی که رادیو زمانه به دست آورده، دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد اسلامی پیش از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران با ۱۰۰ ناشر تماس گرفته و از آن‌ها خواسته که از عرضه ۳۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب تهران خودداری کنند.

هنوز فهرست کتاب‌هایی که از عرضه به نمایشگاه کتاب تهران منع شده‌اند منتشر نشده است.

بیست‌ونهمین نمایشگاه کتاب تهران روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت آغاز شد و تا ۲۵ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.