ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش هفتگی

درحالی‌که اعتراضات هفتگی معلولان ادامه دارد، زمین سامانه حمل‌ونقل شهری معلولان را به سپاه بخشیده‌اند

هفته گذشته در مراسم اختتامیه مراسم جشنواره تئاتر فجر، به‌دلیل عدم مناسب‌سازی سالن، برندگان دارای معلولیت به‌دشواری خود را برای گرفتن جایزه به صحنه رساندند. سندیکای کارگران شرکت واحد نیز خبر داد که زمین توقفگاه سامانه جانبازان و معلولان در تهران به سپاه داده شده است.

در آغاز هفته‌ای که گذشت از چندین هنرمند دارای معلولیت در تئاتر فجر قدردانی شد. عکس‌ها و ویدئوهای مراسم در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که فضای مناسب‌سازی‌نشده را در سالن مراسم نشان می‌داد.

معلولان به تجمع‌های روزهای یکشنبه خود با مطالبه اجرای قانون حمایت از معلولان و به‌ویژه تأمین مالی مستمری معلولان شدید برابر با حداقل دستمزد کشوری، ادامه می‌دهند. اما دولت و نهاد برنامه‌وبودجه کماکان به مطالبه آنها بی‌توجه است و هنوز خط بودجه برای اجرای قانون حمایت از معلولان مشخص نکرده‌اند.

درحالی‌که حقوق قانونی معلولان داده نمی‌شود، زمین‌های سامانه حمل‌ونقل شهری معلولان را از شرکت واحد گرفته‌اند و این زمین‌ها اکنون انبار و توقفگاه ماشین‌های سپاه شده است.

نامناسب بودن سالن مراسم اختتامیه بخش فراگیر ۴۲ جشنواره تئاتر فجر

مراسم اختتامیه بخش فراگیر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بعد از ظهر دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ از جمله با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی‌محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر در شهر تهران برگزار شد.

وزیر ارشاد در حال اهدای جایزه به یک هنرمند تئاتر دارای معلولیت در مراسم اختتامیه بخش فراگیر تئاتر فجر
نمایی از مراسم اختتامیه بخش فراگیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، دوشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲

فضای سالن برای رفت‌وآمد افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی نشده بود و برای برخی از برندگان این جشنواره دشوار بود تا به صحنه بروند و جایزه خود را دریافت کنند. کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت درباره این رخداد در شبکه ایکس نوشت: 

تئاتر شهر، به‌عنوان یکی از نمادهای فرهنگی کشور، متاسفانه در تناقضی آشکار با رسالت خود، به محل تبعیض و تحقیر معلولان تبدیل شده است. عدم مناسب‌سازی این سالن برای حضور معلولان در بالای سن، نشان‌دهنده نگاهی سخیف به این قشر از جامعه است. 

محمود سالاری از نامناسب بودن سالن تئاتر از حاضران عذر خواست و وعده داد که در آینده فضا را برای افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی خواهند کرد. 

در بخش فراگیر جشنواره، گروه‌های نمایشی از استان‌های کردستان، کرمانشاه، اصفهان، خراسان رضوی، گیلان، چهارمحال و بختیاری، یزد، تهران، مازندران، قزوین، گلستان، کرمان، بوشهر، هرمزگان و آذربایجان غربی حضور داشتند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

توقفگاه سامانه جانبازان و معلولان در قرق سپاه 

۱۳ بهمن ۱۴۰۲، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در کانال تلگرام خود خبر داد توقفگاه سامانه جانبازان و معلولان شرکت واحد از محله طرشت تهران به مساحت ۲۴ هزار متر به محله شیر پاستوریزه به مساحت ۱۲ هزار متر منتقل شده و دپوی شیر پاستوریزه هم بدون اطلاع قبلی از سوی شهرداری به سپاه داده شده است.

۲۹ مرداد ۱۴۰۲، مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در رابطه با نگرانی رسانه‌ها در مورد انتقال بدون توضیح زمین‌های این شرکت به نهادهای دیگر به ایسنا (خبرگزاری دانشجویان ایران) گفت زمین‌های طرشت دیگر پارکینگ دپو ماشین‌های مخصوص معلولان نیست و «سامانه معلولان و جانبازان از طرشت به محل شیر پاستوریزه منتقل شده است.»

حالا سندیکای شرکت واحد می‌گوید همین پارکینگ در محله شیر پاستوریزه را هم به سپاه داده‌اند:

توقفگاه سامانه جانبازان و معلولان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران واقع در شیر پاستوریزه در قرق خودروهای سبک و نیمه‌سنگین سپاه پاسداران در آمده است.

به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه این توقفگاه بیش از ۵۵ سال در مالکیت شرکت واحد بوده است. این محل ۱۲ هزار متری که دارای امکانات مناسب برای حمل ونقل عمومی شهری است ولی از گزند شهردار، هیات مدیره و مدیرعامل شرکت واحد در امان نیست. این سندیکا در ادامه گفت در حال حاضر خودروهای سبک و سنگین سپاه در توقفگاه شیر پاستوریزه دپو شده‌اند.

 سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در انتقاد از وضعیت مدیریت این شرکت و سیاست‌های شهرداری در انتقال زمین‌های شرکت به نهادهای دیگر نوشت:

این آقایان که هیچ سابقه و تخصصی در حمل و نقل شهری ندارند در مدت حضورشان در شهرداری و شرکت واحد باعث اتلاف اموال منقول و غیر منقول شرکت واحد شده‌اند حتی چند تا از زمین‌های محل توقفگاه‌های شرکت واحد که امروزه در بهترین نقاط شهر تهران قرار دارند مانند توقفگاه طرشت که در اختیار سامانه جانبازان بود با مساحتی بیش از ۲۴ هزار متر و تمام امکانات تعمیرگاهی و اداری را واگذار نمودند.

نویسندگان کانال سندیکای شرکت واحد نوشتند واگذاری زمین سامانه معلولان اطلاع‌رسانی رسمی نشده است. سندیکای شرکت واحد نوشت که از مفاد واگذاری اطلاعی ندارند و فرض‌شان این است که زمین‌ها «هبه شده است یعنی بدون معوض ...آن را معامله کرده‌اند.»

۱۵ بهمن: تجمع یک‌شنبه‌های اعتراضی در پارک پاستور  

کانال‌های حقوق افراد دارای معلولیت در شبکه‌های اجتماعی از یک هفته قبل فراخوان داده بودند که یک‌شنبه ۱۵ بهمن ساعت ۹ الی ۱۳ برای مطالبه «اجرای ماده ۲۷ برای همه مشمولان از ابتدای سال ۱۴۰۳» روبه‌روی نهاد ریاست جمهوری تجمع خواهند کرد. 

 به گزارش این کانال، تعدادی از معلولان صبح یک‌شنبه از شهرهای سنندج، ساری، اردبیل، بجنورد، کرج و تهران و حومه خود را به مقابل نهاد ریاست جمهوری در شهر تهران رساندند اما ماموران انتظامی از برگزاری تجمع در کنار خیابان ممانعت کردند و معلولان ناچار شدند در داخل پارک پاستور و نزدیک به نهاد ریاست جمهوری تجمع اعتراضی برگزار کنند.

معترضان در پارک پاستور بخشی از مطالبات خود را بیان کردند. بهروز مروتی، سخنگوی کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت وضعیت عدم همکاری سازمان برنامه و بودجه را برای اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان تشریح کرد و همگی شعارهایی دادند از جمله: «معیشت شایسته، حق مسلم ماست». 

بنا به ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان، دولت موظف است که به معلولان شدید و خیلی شدید، برابر با حداقل دستمزد مصوب هرسال مستمری بدهد. دولت و سازمان برنامه‌وبودجه می‌گویند که بودجه برای اجرای این قانون و به‌طور ویژه ماده ۲۷ ندارند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به گفته کانال پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت، پس از ساعتی در ادامه تجمع، مسئولان مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در میان معترضان آمدند. مسئولان نهاد ریاست جمهوری گزارشی از پیگیری‌های این مرکز در خصوص حقوق معلولان و مکاتبات قبلی ارائه کردند. سپس تعدادی از معلولان راهی مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری شدند تا با مسئولی به نام بکرامی (نام کوچک نیامده است) در خصوص مطالبات خود گفت‌وگو کنند. بخشی از مطالبات و اقدامات انجام شده اما بی‌نتیجه سال‌جاری معلولان را مسئولان مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری گردآوری کردند و گفتند به رئیس‌جمهوری و معاون اول او ارائه خواهند کرد.

این کانال در پایان گزارش این تجمع در کانال تلگرامی خود نوشت:

مسئولان مرکز ارتباطات در این نشست جوابیه سازمان برنامه و بودجه را که در پاسخ به مکاتبه این مرکز در خصوص تجمع شهریور انجام شده بود را قرائت کردند که متاسفانه طبق عادت، سازمان برنامه و بودجه کمبود بودجه را دلیل عدم اجرای ماده ۲۷ عنوان کرده بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.