نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از رئیس مادام‌العمر محروم ایران تا حضور زنان بدون حجاب اجباری در مسابقات ام‌ام‌ای

امیرمحمدی: آقایان با گرفتن میزبانی به دنبال پول‌شویی بودند

داستان از چه قرار است؟ آیا ابوالفضل فتوحی مقدم در سال ۱۴۰۲ اولین مدال تاریخی این رشته را به دست آورده و آن طور که یوسف بهتری می‌گوید این رشته از سوی فدراسیون ایران تعلیق شده است؟ سعیده فتحی در جستجوی پاسخ با ایمان امیرمحمدی، نماینده فدراسیون جهانی MMA در ایران گفت‌وگو کرده است.

در سالی که گذشت خبری در رسانه‌های داخل ایران منتشر شد مبنی بر این که «تیم ام‌ام‌ای (آماتور) ایران برای نخستین‌بار در تاریخ ورزش کشور، به مدال طلای مسابقات قهرمانی آسیایی رسید.» این خبری است که ۲۰ آذر ۱۴۰۲ در رسانه‌های ایران منتشر شد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

خبرگزاری تسنیم در این باره نوشت:

در چهارمین دوره قهرمانی آسیا IMMAF که به میزبانی بحرین برگزار شد در وزن ۶۷ کیلوگرم، ابوالفضل فتوحی مقدم در دور دوم با یک رقابت زیبا حریف خود از عربستان را از پیش رو برداشت وبه فینال رسید. نماینده ایران در فینال با حریفی از امارات روبه‌رو شد که بعد از چهار دقیقه مبارزه پیروز شد و برای اولین بار در تاریخ ورزش ایران به مدال طلای قهرمانی آسیا رسید.

بعد از انتشار این خبر، یوسف بهتری، رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی در مصاحبه با خبرگزاری فارس مدعی شد که اعزام این رشته بدون دریافت مجوز شورای برون مرزی بوده و سفر این تیم به بحرین غیرقانونی است. او گفت:

ما دو سال پیش به وزارت ورزش و جوانان و نهادهای نظارتی اعلام کردیم که این رشته از سوی فدراسیون ما تعلیق است و هیچ‌گونه ارتباطی با فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی ندارد. باز هم اعلام می‌کنیم که این رشته را به هیچ عنوان به رسمیت نمی‌شناسیم. بارها به مسئولان مربوطه اعلام کرده‌ایم که مقر این رشته در کشور انگلیس است و این رشته کاملا اسرائیلی است.

روشان، اولین مدال‌آور تاریخ ایران

ایمان امیرمحمدی، نماینده فدراسیون جهانی ام‌ام‌ای در ایران

اما داستان از چه قرار است؟ آیا ابوالفضل فتوحی مقدم در سال ۱۴۰۲ اولین مدال تاریخی این رشته را به دست آورده و آن طور که یوسف بهتری می‌گوید این رشته از سوی فدراسیون ایران تعلیق شده است؟

ایمان امیرمحمدی، نماینده فدراسیون جهانی ام‌ام‌ای در ایران درباره کسب مدال طلای ابوالفضل فتوحی مقدم به رادیو زمانه گفت:

مسابقاتی که در بحرین برگزار شد رسمی بود اما مدال ابوالفضل فتوحی مقدم اولین مدال ایران در مسابقات بین‌المللی نیست. در مسابقات قهرمانی جهان که در ماه فوریه ۲۰۲۳ در بلگراد برگزار شد محمدصالح روشان به مدال برنز رسید و در واقع این مدال جهانی، اولین مدال تاریخی ایران به حساب می‌آید.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

او درباره ادعای یوسف بهتری مبنی بر اینکه مقر این رشته در کشور انگلیس است و این رشته اسرائیلی به حساب می‌آید نیز گفت:

این صحبت‌های او هم درست نیست. مقر این رشته الان در سوئیس است و در اصل ورزش آمریکایی به حساب می‌آید، احتمالا به خاطر حضور چند نفر یهودی در هیات رئیسه او چنین چیزی را مطرح کرده که خلاف واقعیت است.

ام‌ام‌ای چیست؟

MMA مخفف عبارت «Mixed Martial Arts» و به زبان ساده ترکیب هنرهای رزمی است. به طور کلی به مجموعه‌ای از رقابت‌های رزمی حرفه‌ای اطلاق می‌شود که در آنها از تکنیک‌های مختلف رزمی، از انواع مشت و لگدها گرفته تا تکنیک‌های قفل، اهرم کردن‌ها، پرتاب‌ها و تکنیک‌های خاک استفاده می‌شود.

بروس لی نقش پر رنگی در شکل‌گیری تفکر ترکیب رشته‌های مختلف رزمی داشت و معتقد بود یک مبارز خوب، یک بوکسور، یک کاراته‌کا یا یک جودوکا نیست. یک مبارز خوب کسی است که خودش را با هر سبکی وفق داده و توانایی مبارزه در هر استایلی را دارد. این حرف بعدها توسط دانا وایت پدر ام‌ام‌ای به صورت عملی وارد عرصه رقابت‌های رزمی شد.

مخالفت حوزه علمیه و شروع فعالیت از سال ۱۴۰۰

اما این رشته سال‌ها در ایران ممنوع بود و ابتدای سال ۱۴۰۰ همایون خرم، نایب رییس وقت فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی اعلام کرد رشته ام‌ام‌ای با دریافت مجوز از وزارت ورزش و جوانان از این پس فعالیت رسمی خود را آغاز خواهد کرد. با اینکه این رشته رزمی سال‌ها در ایران فعالیت رسمی نداشت اما در چند سال اخیر علاقه‌مندان به ورزش در ایران با مسابقات آن آشنا شده بودند، امیر علی‌اکبری، فرنگی‌کار سابق با موفقیت‌هایی که در این رشته کسب کرد،‌ نقش پررنگی در شناساندن این رشته به مردم ایران داشت.

با اینکه در آن زمان ورزشکاران در ایران نمی‌توانستند نه در مسابقه‌ای شرکت کنند و نه حتی باشگاهی به صورت رسمی در این زمینه فعالیت داشت اما علاوه بر امیر علی‌اکبری برخی ورزشکاران دیگر همچون مازیار الهامی، کاپیتان سابق تیم ملی کاراته و حمیدرضا قلی‌پور کاپیتان سابق تیم ملی ووشو هم برای فعالیت در این رشته راهی کمپ‌های خارجی می‌شدند.

در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ نیز اولین دوره مسابقات ام‌ام‌ای در ایران و در سالن افراسیابی مجموعه ورزشی شهید شیرودی تهران برگزار شد؛ با این تفاوت که خبری از قفس مبارزه نبود.

ایمان امیرمحمدی درباره شروع فعالیت این رشته در ایران می گوید:

۵ سال است که در ایران فعالیت ام‌ام‌ای تائید شده اما حدود ۳ سال است که شروع به فعالیت کرده‌اند؛ آنهم به این خاطر که حوزه علمیه و مراجع قم مخالف بودند و در نهایت با ام‌ام‌ای آماتور موافقت کردند.

امیرمحمدی: یوسف بهتری محروم است نه ام‌ام‌ای ایران

اما فعالیت این رشته یک سال بیشتر در ایران دوام نیاورد و مردادماه سال ۱۴۰۱ خبری منتشر شد مبنی بر اینکه فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی ایران از سوی فدراسیون بین‌المللی هنرهای رزمی ترکیبی (IMMAF) تعلیق شده است.

همان زمان یوسف بهتری، رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی عدم برگزاری مسابقات آسیایی که قرار بود به میزبانی ایران انجام شود را دلیل این اتفاق دانست. او به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت:

در نظر داشتیم مسابقات آسیایی ام‌ام‌ای را در جزیره کیش برگزار کنیم اما ۱۰ روز قبل فدراسیون جهانی از ما مبلغ عجیبی و غریبی را خواستار شد. مکاتبه کرده و به آنها اعلام کردیم که انگار مساله را اشتباه متوجه شده‌اند چراکه ما به‌عنوان میزبان باید پول هم دریافت کنیم نه اینکه پول بدهیم. میزبانی برای طرفین (فدراسیون ایران و فدراسیون بین‌المللی) بُرد بُرد باشد. این مساله در هیات رییسه فدراسیون خودمان مطرح کردیم و به آنها  نامه زدیم که عضویت‌مان در این نهاد را دوباره بررسی خواهیم کرد و بعد از این داستان نامه‌ای از سوی آنها آمده که ما تعلیق هستیم که این موضوع اصلا برای ما مهم نیست.

ایمان امیرمحمدی، نماینده فدراسیون جهانی ام‌ام‌ای در ایران اما معتقد است ایران تعلیق نشده بلکه فدراسیون جهانی «یوسف بهتری» را محروم کرده است. او به رادیو زمانه گفت:

آقای بهتری که یکی از مهره‌های مهدی علی‌نژاد معاون سابق وزارت ورزش و جوانان است، قصد داشت با گرفتن میزبانی پول‌شویی کند. او بارها به خود من که آن زمان مدیر روابط بین‌الملل فدراسیون بودم در جلسات می‌گفت که من می‌خواهم پول‌شویی کنم و ببین فدراسیون جهانی چه آزادی‌هایی به ما در این باره می‌دهد. او نمی‌دانست که تمام جلسات ما ضبط می‌شود و درست است که مسئولان جهانی فارسی متوجه نمی‌شوند اما بعد صحبت‌های مطرح شده در این جلسات را بررسی کردند و متوجه این داستان شدند.

پول‌شویی با گرفتن میزبانی

نماینده فدراسیون جهانی ام‌ام‌ای در ایران در ادامه به زمانه گفت:

یوسف بهتری با دوستانش یکسری شرکت یا کارخانه نوشیدنی‌های انرژی‌زا در کشور عمان و امارات تاسیس کرده بودند و خیلی سعی می‌کردند یکسری از مسابقات با اسپانسری این شرکت‌ها به میزبانی ایران برگزار کنند تا بتوانند سندسازی و پول‌شویی کنند آنهم به این صورت که ایران میزبان مسابقات می‌شود و این شرکت‌ها را هم به عنوان اسپانسر معرفی می‌کنند و بعد سندی که برای این مسابقات تنظیم می‌شود و از اسپانسرها می‌گیرند به فرض مثال ۱۰۰ هزار دلار است اما در واقعیت مثلا ۱۰ هزار دلار هزینه کرده‌اند. برای مسابقات قهرمانی آسیا هم که قرار بود در کیش برگزار شود همه کارها و بازدیدها انجام شد ولی آقای بهتری درخواست کرد که فدراسیون جهانی نامه‌ای برای پرداخت مبلغ یک‌و‌نیم میلیون دلار بدهد و آن را در چند مرحله جداگانه برای ما بفرستد تا بتواند از حساب‌های مرتبط و اسپانسرها آن پول‌ها را آزاد کند که فدراسیون جهانی چنین چیزی را قبول نکرد.

ایمان امیرمحمدی درباره دیگر تخلفات یوسف بهتری هم به زمانه می‌گوید:

سال ۲۰۲۱ ایشان یک دوره کلاس داوری و مربیگری را در آرامگاه روح‌الله خمینی برگزار کرد و مدعی شد که با حضور مدرس جهانی بوده است که بعد مشخص شد آن مدرس اصلا جهانی نبوده و ربطی هم به رشته ام‌ام‌ای نداشته است. او با گرفتن پول از جوانان به آنها یکسری مدارک غیرمعتبر داد که تمام مدارک آن به دست فدراسیون جهانی رسید و همه این اتفاقات باعث شد که آقای بهتری با محرومیت مادام العمر مواجه شود.

امیرمحمدی معتقد است رئیس فدراسیون ایران بعد از مواجه شدن با محرومیت مادام‌العمر خودش بحث تعلیق فدراسیون جهانی را مطرح کرده و در واقع به دنبال بهانه تراشی بوده تا کارهایی که در این مدت کرده است را لاپوشانی کند.

سازمان‌های متعددی با قوانین مختلف و تحت نام‌های گوناگون اقدام به برگزاری رقابت‌هایی در این رشته می‌کنند که تعداد آنها به بیش از ۸۰ مورد می‌رسد. نماینده فدراسیون جهانی درباره فعالیت فدراسیون ایران با وجود محرومیت ريیس آن گفت:

یوسف بهتری بعد از این داستان محرومیت تلاش کرد با سازمان گاما که یک سازمان برگزار کننده مسابقات آماتور است و تقریبا کار موازی با فدراسیون جهانی انجام می‌دهد مذاکره کند اما موفق نبود و درنهایت به تشکیل انجمن ام‌ام‌ای آسیا روی آوردند که فقط در سطح آسیا فعالیت می‌کند.

حضور زنان ایران در مسابقه‌ها بدون حجاب اجباری

طبق گفته ایمان امیرمحمدی تیم زنان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا، مسابقات جهانی بلگراد و جوانان جهان در ابوظبی با پوشش اختیاری حاضر شده‌اند و برخی از آنان حجاب نداشته‌اند.

مبارزه آرنیکا شکوری از ایران در رویداد جهانی جوانان ابوظبی ۲۰۲۳ را ببینید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

او در این‌باره گفت:

مسئولان ورزش ایران بسیار تلاش کردند که این اتفاق سر و صدا نکند چون برای آنها شکست بزرگی به حساب می‌آمد. آقایان چطور توقع دارند در این رشته که هم کشتی دارد، هم ضربات پا و دست دارد، هم درگیری و گلاویز شدن دارد، یک فایتر ایرانی با حجاب اجباری وارد قفس شود؟

او معتقد است با این مدل پوشش نمی‌توان توقعی از زنان ایران داشت که بتوانند در سطح جهانی مدال‌آور شوند. باید حق انتخاب پوشش به زنان داده شود تا ورزشکاران خودشان بتوانند برای سرنوشت‌شان تصمیم بگیرند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پولشویی

    این نظام مقدس خر در چمنی چی چی ش پولشویی نیست که حالا تورنومتها پولشویی نباشند. از گالری های تهران، موسسات خیریه، بانکهای کشور. یادتون میاد آن هیت بانک جهانی که تهران رفت چی گفت؟

  • هامین

    حداقل این اولین دفعه ست چنین افشاگری در ورزش ایران میخونم مطمئنم امثال امیرمحمدی خیلی زود حذف میشن تصادف ساختگی یا خودکشی

  • راست افراطی و "ورزش" م.م.آ.

    کتاب ذیل نگاهی است به جنبشهای راست افراطی در آمریکا و غرب, و اینکه جنبشهای راست افراطی چگونه از طریق "ورزش" م.م.آ. جوانها را جذب می کنند. Hate in the Homeland: The New Global Far Right Cynthia Miller-Idriss A startling look at the unexpected places where violent hate groups recruit young people Hate crimes. Misinformation and conspiracy theories. Foiled white-supremacist plots. The signs of growing far-right extremism are all around us, and communities across America and around the globe are struggling to understand how so many people are being radicalized and why they are increasingly attracted to violent movements. Hate in the Homeland shows how tomorrow’s far-right nationalists are being recruited in surprising places, from college campuses and mixed martial arts gyms to clothing stores, online gaming chat rooms, and YouTube cooking channels. ***hate-in-the-homeland

  • Gladiators

    در اروپا و کانادا و آمریکا "ورزش" م. م. آ. یکی از شبکه های بسیجی برای فاشیستها ست. رواج و راه انداختن گلادیاتورهای قرن بیست و یکمی بازنمایی "ورزشی" توحش رقابت، به قصد کشت، سرمایه داری متاخر است. مطمئن نیستم چرا اما این قهرمان ۸۷ کیلویی خاطره ی محمد نصیری را زنده کرد.

  • کینگ بکسور

    من اون مسیحی که گفتی نیستم پسرم !!