ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قهرمانی آسیا برای دختران یخی ایران؛ قهرمانان اما مجانی هاکی بازی می‌کنند

مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی برای فرستادن پیام تبریک به زنان تیم ملی هاکی روی یخ معطل نکردند. تلویزیون حکومتی هم مسابقات آنها را پخش کرد. اما این زنان قهرمان بدون مزد و مواجب برای تیم ملی‌شان بازی می‌کنند. خانم گل آسیا می‌گوید: «ما هاکی روی یخ را بازی نمی‌کنیم بلکه زندگی می‌کنیم».

تیم ملی هاکی روی یخ زنان ایران برای اولین‌بار توانست به قهرمانی مسابقات آسیا-اقیانوسیه دست یابد، در حالی ایران به این عنوان رسید که سن تشکیل این تیم هنوز به چهار سال نرسیده است.

رشته اسکیت بر خلاف کشورهای دیگر که در ابتدا هاکی روی یخ مورد استقبال بوده و سپس اسکیت هاکی، در ایران از آنجایی‌که زمین یخ وجود نداشته ابتدا ورزش اسکیت و اینلاین هاکی (اسکیت هاکی) آغاز به کار کردند و پس از آن هاکی روی یخ تشکیل شد.

از همین‌رو بیشترِ بازیکنان هاکی روی یخ، پیش از این در اینلاین هاکی فعالیت می‌کردند و سال ۹۷ با راه انداختن کمپین «مبارزه از من، حمایت از تو» شناخته شدند. این تیم با راه انداختن این کمپین و حمایت هنرمندان و مردم توانست از پس هزینه ۲۰۰ میلیونی اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا برآید و تا به امروز این دختران با وجود مشکلات مالی و عدم حمایت مسئولان به تلاش‌های خود ادامه دادند و در میادین بین‌المللی خوش درخشیدند.

شروع فعالیت پس از ۱۱۱ سال

قهرمانی تیم ملی هاکی روی یخ زنان ایران در آسیا ــ عکس: اینستاگرام iranhockeyteam

انجمن اسکیت هاکی ایران در سال ۱۳۹۸ و ۱۱۱ سال پس از تاسیس فدراسیون جهانی توانست به عضویت فدراسیون جهانی درآید. اولین اردوی انتخابی تیم ملی هاکی ‌روی ‌یخ زنان هم شهریور ۱۳۹۹ در تهران برگزار شد و قرار بود این تیم برای اولین‌بار در مسابقات جام آسیا که اردیبهشت ۱۴۰۰ در فیلیپین برگزار ‌می‌شد شرکت کند اما شیوع ویروس کرونا مانع اعزام این تیم شد و اواخر مهرماه ۱۴۰۰ بالاخره با حضور در مسابقات کاپ آزاد امارات، در اولین حضور بین‌المللی خود به نایب قهرمانی دست یافت. پس از آن در مسابقات هاکی روی یخ کشورهای اسلامی با شکست مقابل روسیه میزبان این رقابت‌ها به نایب قهرمانی رسید.

اما در سال ۱۴۰۱ با تصمیم وزارت ورزش و جوانان رشته هاکی روی یخ از فدراسیون اسکیت جدا و به زیر مجموعه فدراسیون اسکی و ورزش های زمستانی ملحق شد.

پس از آن ایران در نخستین حضور خود در مسابقات قهرمانی آسیا در اردیبهشت ۱۴۰۲ در فینال با قبول شکست مقابل تایلند میزبان این رقابت‌ها به نایب قهرمانی دست یافت و بازیکنان تیم هم به دنبال حمایت از جنبش «زن، زندگی، آزادی» در آن زمان از خواندن سرود خودداری کردند.

این تیم همچنین در آبان ۱۴۰۲ در اولین حضور اروپایی خود در مسابقات کاپ توسعه جهانی لهستان توانست عنوان سومی را به‌دست آورد.

قهرمانی با دروازه بسته

سال ۱۴۰۳ برای این تیم طلایی شروع شد و در دومین تجربه حضور در میدان آسیایی با کمترین امکانات، زنان هاکی ‌روی یخ توانستند مدال نقره خود را به طلا تبدیل کنند. ایران بعد از شکست امارات، قرقیزستان و هند به فینال صعود کرد و با پیروزی بر فیلیپین، قهرمانی بدون شکستش را در بیشکک قرقیزستان جشن گرفت.

اتفاق مهم‌تر اما کسب این جام بدون باخت و بدون گل خورده بود که یک رکوردشکنی هم محسوب می‌شود. آرزو ایزدی سنگربان تیم ملی هم توانست با بسته نگه داشتن دروازه ایران عنوان برترین دروازه‌بان مسابقات را به دست بیاورد.

او از ابتدا اسکیت کار می‌کرده و بعد از مدتی با پیشنهاد مربی‌اش به سمت اینلاین هاکی رفته و در نهایت هم به تیم ملی هاکی روی یخ پیوسته است. آرزو ایزدی معتقد است پخش مستقیم بازی‌های آنها باعث بیشتر دیده شدن این رشته شده و مهم‌ترین مشکل آنها در حال حاضر نبود تجهیزات است که اگر حل شود می‌توانند در سطح جهان بدرخشند.

درخشش خواهران یخی

دیانا فرزام‌نیا هم در این مسابقات به‌عنوان پاسور اول انتخاب شد. دیانا در چهار مسابقه ایران، ۷ پاس گل داد و ۳ بار نیز گل‌زنی کرد. او روی ۱۰ گل از ۳۶ گلی که ایران به ثمر رساند تاثیر مستقیم داشت.

او از اینکه توانسته لقب بهترین پاسور این رقابت‌ها را به خود اختصاص دهد خوشحال است و می‌گوید:

ما با اتحاد و همدلی و تمرینات مستمر توانستیم به قهرمانی برسیم و من هم با کمک بقیه بازیکنان توانستم عنوان بهترین پاسوری را از آن خودم کنم.

دیبا خواهر دیانا هم در تیم ملی حضور دارد اما او برعکس خواهرش که در حمله خوش درخشید، مدافع خوبی است.

داستان لژیونر شدن خانم گل آسیا

عسل حیدری اولین لژیونر هاکی روی یخ زنان که در تیم هاماربی سوئد عضویت دارد هم در جریان این مسابقات، ۸ گل به ثمر رساند و ۳ پاس گل نیز به هم‌تیمی‌هایش داد. حیدری با ۱۱ امتیاز به‌عنوان امتیازآورترین بازیکن مسابقات انتخاب شد. در هاکی روی یخ، پاس گل ارزشی برابر با گلزنی دارد.

عسل حیدری، خانم گل آسیا

اما داستان لژیونر شدن او نیز جالب است و زمانی که برای خرید لوازم هاکی به فروشگاهی در سوئد رفته، با خانمی که عضو تیم ملی سوئد بوده مواجه می‌شود و با او شروع به صحبت درباره هاکی روی یخ می‌کند و در نهایت آن خانم به عسل پیشنهاد می‌دهد که برای تست به تیم هاماربی برود. عسل هم همان شب به مربی هاماربی ایمیل می‌زند و تمام فیلم‌ها و رزومه‌اش را برای آنها می‌فرستد و برای تست چند بار می‌رود و در نهایت به تیم هاماربی ملحق می‌شود.

او حالا معتقد است تجربه حضور در لیگ سوئد به او کمک کرده تا عملکرد بهتری داشته باشد و می‌گوید:« اگر عنوانی به دست آوردم بخاطر پاس‌های خوب هم‌تیمی‌هایم بوده و تلاشی که خودم در این سا‌ل‌ها کرده‌ام.»

خانم گل معتقد است آنها هاکی روی یخ را بازی نمی‌کنند بلکه زندگی می‌کنند.از نگاه او سطح رقابت‌های امسال نسبت به سال گذشته بالاتر بوده و در مقابل بازیکنان ایران هم از هماهنگی بهتری بهره می‌بردند.

دیبا و دیانا اگر خواهران یخی هستند، عسل هم همراه با برادرش در این رشته فعالیت می‌کند و به واسطه امیر حیدری که اتفاقا او هم آقای گلی آسیا را تجربه کرده با هاکی روی یخ آشنا شده است.

رویای دختر قهرمان ورامین

فاطمه اسماعیلی نیز در این مسابقات چهار گل به‌ثمر رساند، ۶ پاس گل داد و در کل توانست ۱۰ امتیاز به‌دست آورد و با یک اختلاف امتیاز نفر دوم امتیازآورترین بازیکن این مسابقات شد. او معتقد است امسال قشنگ‌ترین عید و بهار زندگی‌اش را تجربه کرده و می‌گوید برای گرفتن این مدال طلا ۱۵ سال تلاش کرده است.

او اهل ورامین است و ورزش را از شش سالگی با اسکیت آغاز کرده و پس از آن اینلاین هاکی پرداخته و وقتی زمین یخ تهران افتتاح شده به تیم ملی هاکی زنان راه پیدا کرده است.

فاطمه اسماعیلی

برای فاطمه اسماعیلی که در شهر آنها (ورامین) زمین یخ وجود ندارد امکانات کشور میزبان رویایی بوده و می‌گوید:

در قرقیزستان دو زمین یخ در کنار هم بود که در یکی تیم‌ها بازی می‌کردند و در دیگری تمرین و این خیلی برای ما جالب بود، درحالی‌که ما در کل ایران فقط یک زمین یخ داریم و برای‌مان آرزوست که روزی ما هم چنین شرایطی داشته باشیم.

خداحافظی ارزشمندترین بازیکن

اعظم سنایی مربی - بازیکن تیم ملی هم در پایان این مسابقات در سن ۳۴ سالگی تصمیم به خداحافظی از تیم ملی گرفت اما او همچنان در رده باشگاهی بازی خواهد کرد. کاپیتان که سهم عمده‌ای در پیشرفت هاکی روی یخ ایران داشته به عنوان ارزشمندترین بازیکن این مسابقات نیز انتخاب شد.

او معتقد است تجربه‌ای که در سال‌های گذشته در رشته اینلاین هاکی داشته‌اند باعث شده در این حدود ۴ سال با سرعت بالایی در هاکی روی یخ پیشرفت کنند. خانم سنایی می‌گوید:

این تازه اول راه ماست و زمانی که زمین یخ نداشتیم برای‌مان بازی کردن روی یخ آرزو بود و الان نه تنها به آن رسیده‌ایم بلکه قهرمان آسیا هم شده‌ایم که این نشان از پتانسیل بالای دختران ایران دارد و امیدوارم حمایت شوند تا بتوانند این راه را ادامه دهند.

بازی بدون دستمزد

بعد از قهرمانی این تیم از رییس جمهور ایران گرفته تا رییس مجلس و وزیر امور خارجه پیام تبریک برای این دختران فرستادند و این درحالی است که بازیکنان این تیم بدون گرفتن دستمزد و در واقع مجانی در لیگ و تیم ملی هاکی روی یخ بازی می‌کنند. این بازیکنان قرارداد مالی با باشگاه‌ها ندارند و اسپانسرها هم فقط هزینه ورودی لیگ و لباس را می‌دهند و حمایت مسئولان هم تا به امروز در حد همین پیام تبریک بوده است.

این درحالی است که تلویزیون ایران اولین رقابتی که از زنان ورزشکار پخش کرد، مسابقات هاکی روی یخ بود. امسال هم رقابت آسیایی آنها هم از تلویزیون و هم از آنتن پخش شد اما همچنان از جذب اسپانسر خبری نیست.

از طرفی هم در جامعه ایران به گونه‌ای این رشته جا افتاده که خیلی‌ها تصور می‌کنند این رشته لاکچری است و اعضای آن هم از قشر مرفه جامعه هستند اما اعظم سنایی می‌گوید:« چنین ذهنیتی درست نیست. اینکه می‌گویند افرادی که وارد رشته‌‌هایی چون هاکی می‌شوند، پول‌دار هستند کاملا اشتباه است. ما در همه جای دنیا قشر بالا و پایین داریم، اگر قشری ضعیف‌‌تر است به این معنا نیست که باید دست از علاقه و هدفش بردارد. همین الان تعداد زیادی از بچه‌های تیم ما برای شهر ری و ورامین هستند که گاهی حتی برای رفت و آمد هم به مشکل می‌خورند آنها سخت کار می‌‌کنند تا بتوانند از پس مخارج‌شان برآیند و با این‌حال قید علاقه‌شان را نزده‌اند.»

اولین سرمربی مرد برای زنان

فرزاد هوشیدری که تا پیش از این به عنوان کاپیتان تیم ملی هاکی روی یخ مردان شناخته می‌شد حالا عنوان سرمربی تیم ملی هاکی روی یخ زنان ایران را هم از آن خود کرده و الان اولین سرمربی مردی است که در ایران با تیم ملی زنان به قهرمانی آسیا رسیده است. او به همراه کاوه صدقی رئیس انجمن هاکی روی یخ تلاش بسیاری برای پیشرفت این رشته در ایران کرده‌اند.

فرزاد هوشیدری در کنار بازیکنان تیم ملی ــ عکس: اینستاگرام iranhockeyteam

آقای هوشیدری معتقد است اراده بازیکنان تیم بر مشکلات غلبه کرده و آنها با همدلی توانستند به قهرمانی برسند. او می‌گوید:

برای من در کنار زنان کشورم بودن افتخار است و در ابتدا فکر می‌کردم کار با آنها سخت‌تر از آقایان باشد اما یکپارچگی و اتحادی که در خانم‌ها دیدم همه چیز را برای ما راحت‌تر کرد. من بدون گرفتن حق الزحمه و به صورت داوطلبانه در کنار تیم ملی بودم و در واقع همه ما که در تیم هاکی روی یخ فعال هستیم چنین وضعیتی داریم و با درخشش در این مسابقات امیدوارم به این تیم نگاه ویژه شود. این دختران برای تهیه تجهیزات‌شان با مشکلاتی مواجه هستند که نیاز دارند حمایت شوند. آنها راه درازی در پیش دارند و آینده‌ای که من از آنها می‌بینم شاید برای بقیه باورکردنی نباشد اما من معتقدم آنها در سطح جهانی هم توانایی درخشیدن دارند و فقط باید حمایت شوند.

چین مقصد بعدی دختران ایران

مقصد بعدی تیم ملی هاکی روی یخ زنان بازی‌های زمستانی آسیایی در سال ۲۰۲۵ خواهد بود. سرمربی تیم معتقد است مسابقات هاربین چین که در اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد بزرگترین رویدادی است که بازیکن‌ها می‌توانند تجربه کنند.

این مسابقات سطح بالاتری نسبت به مسابقات آسیایی دارد و باید منتظر ماند و دید دختران یخی در این میدان چه خواهند کرد.

از همین نویسنده:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.