ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وضعیت امنیتی در زاهدان با وجود ادامه سیل در جنوب ایران

در حالی‌که شمار قربانیان سیل در سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیشتر می‌شود، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به روال هر جمعه به فکر کنترل احتمالی اعتراضات مردمی در زاهدان بودند.

روز جمعه ۳۱ فروردین به روال هر جمعه نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی در اطراف مصلی و مسجد مکی زاهدان و خیابان‌های منتهی به آن مستقر شدند و با ایجاد ایست و بازرسی اقدام به کنترل مردم کردند.

یک منبع آگاه به شبکه «حال وش» که خبرهای سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد گفت:

«نیروهای نظامی اجازه تردد به خودرو‌هایی که قصد عبور داشتند نداده و مردم پیاده تنها از طریق این ایست و بازرسی‌ها اجازه تردد و رفتن به مسجد مکی را پیدا کردند.»

«کمپین فعالین بلوچ» نیز گزارش داد که نیروهای امنیتی روز جمعه اجازه ورود به اطراف مسجد مکی را ندادند.

پیش از این، «کمپین فعالین بلوچ» از ابلاغیه دادگاه انقلاب زاهدان خبر داده بود که در آن گفته شده بود خواندن نماز در مسجد مکی «جرم» محصوب می‌شود و «غیرقانونی» است.

تلفات انسانی سیل

این فشارها بر مردم بلوچ در حالی ادامه دارد که سیلاب در استان سیستان و بلوچستان و همچنین هرمزگان همچنان ادامه دارد.

شبکه‌های بلوچ که خبرهای سیل را پوشش می‌دهند از تلفات انسانی در این سیل خبر داده‌اند. کمپین فعالین بلوچ از کشف پیکر سه نوجوان بلوچ در شهرستان‌های نیکشهر و مهرستان خبر داد.

این کمپین گفته است که این نوجوانان بر اثر غرق‌شدگی مفقود شده بودند و پیکرهای آن‌ها توسط مردم محلی کشف شدند.

جابر بلوچ ۱۷ ساله، احمد شاه بلوچ ۱۶ ساله و محمد حسین زهی هویت این سه نوجوان بودند. پیکر جابر و احمد شاه بلوچ روز گذشته پنج‌شنبه ۳۰ فروردین پس از دو روز بی‌خبری از آن‌ها کشف شد و محمد حسین زهی نیز در رودخانه ماشکید غرق شد و پیکر بی‌جان او را مردم و امدادرسان‌های هلال احمر کشف کردند.

با مرگ این سه نوجوان در سیل و باران سیستان و بلوچستان و مناطق بلوچ‌نشین، شمار جان‌باختگان احراز هویت‌شده توسط کمپین فعالین بلوچ به ۱۴ نفر رسید و سه نفر نیز همچنان مفقود هستند.

شبکه حال‌وش روز پنج‌شنبه از مفقود شدن یک کودک ۱۰ ساله بلوچ به نام الیاس رئیسی در روستای مچ‌قاسم از توابع شهرستان بمپور در پی طغیان رودخانه خبر داد.

دو روز پیش، در روز چهارشنبه نیز کمپین فعالین بلوچ از سقوط یک کودک پنج ساله بلوچ به نام سدنا جدگال در گودال آب در شهرستان دشتیاری خبر داد.

در همان روز، یک کودک ۷ ساله بلوچ به نام عمر دهمرده به درون رودخانه‌ طغیان‌کرده در منطقه چاه جمال ایرانشهر افتاد و در اثر غرق‌شدگی جان خود را از دست دادند.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز روز جمعه ۳۱ فروردین به‌نقل از حسن مصفا، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان از جست‌وجو برای یافتن نوجوان ۱۸ ساله غرق‌شده در رودخانه ماشکید در جنوب این استان خبر داد.

حسن مصفا گفت این نوجوان «براثر بی‌احتیاطی برای ماهی‌گیری رفته بود».

مجیب حسنی، فرماندار نیکشهر نیز به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت دو نفر در منطقه عشایری هنزم و زیردان این شهرستان گرفتار سیلاب شدند و جان خود را از دست دادند.

حسنی شامگاه پنج‌شنبه با تشریح آخرین وضعیت بارندگی در نیکشهر افزود: «پس از گذشت ۴۸ ساعت از سیلاب، راه دسترسی ۱۰۰ روستا در این شهرستان همچنان بسته است.»

او همچنین گفت در حال حاضر بخش‌های بنت و ۱۸ روستای دهستان چاهان در خاموشی کامل و فاقد شبکه مخابراتی هستند.

خسارت‌ها

در مورد خسارت‌های این سیل شبکه‌های بلوچ گزارش‌های متعددی تاکنون منتشر کرده‌اند، از جمله ویران‌شدن یک پل در روستای تیس که اوایل فروردین‌ماه سال جاری توسط شرکت «راهیاب ملل» به بهره‌برداری رسید و افتتاح شد. این شرکت مجری بیشتر طرح‌های سازمان منطقه آزاد چابهار است.

بیشتر طرح‌های عمرانی در سیستان و بلوچستان به سپاه پاسداران و پیمانکاران آن سپرده می‌شوند که یا به بهره‌برداری نمی‌رسند و یا در کمترین زمان ممکن از بین می‌روند.

کمپین فعالین بلوچ نوشت، جاده‌های غیراستاندارد شهرستان گلشن که پیش از سیل نیز قابل رفت‌وآمد نبود، با سیل و باران بیشتر تخریب شدند و شرایط تردد را بیش از پیش سخت کردند.

در دو روز اخیر ویدئوهایی از حجم زیاد آب در خیابان‌ها و معابر شهر زاهدان بر اثر بارندگی‌های اخیر منتشر شده است. به‌دلیل نبود شیب مناسب آسفالت و نبود کانال و جدول‌کشی بیشتر کوچه‌ها و خیابان‌های شهرها و روستاها در سیستان و بلوچستان در بیشتر مواقع با آب فاضلاب خانگی یا بارش باران دچار آب‌گرفتگی و گل‌ولای شده و عبور و مرور را برای مردم و خودروها با مشکل مواجه کرده است.

کمپین فعالین بلوچ خبر داد که روستای نکم بکان از توابع شهرستان کنارک در سیل روزهای اخیر همچنان در محاصره است و راه‌های ارتباطی این روستا به‌طور کامل قطع شدند. همچنین برق این روستا به دلیل سقوط تیرهای برق قطع است و چاه‌های کشاورزی نیز از بین رفته‌اند.

روز پنج‌شنبه سیل باعث بسته شدن گمرک مرز میرجاوه با پاکستان شد و کامیون‌های ترانزیتی در دو سوی مرز گیر کرده و امکان تردد نداشتند.

ایرنا روز جمعه از بسته شدن مسیر ریلی راه آهن زاهدان ـ میرجاوه بر اثر سیلاب خبر داد و به‌نقل از حمید بهادری، سرپرست اداره کل راه آهن جنوب شرق نوشت «با توجه به آب‌بردگی کیلومتر ۱۸ راه آهن زاهدان ـ میرجاوه این مسیر تا اطلاع بعدی بسته است».

همزمان با وقوع بارش‌های سیل‌آسا در سیستان وبلوچستان به‌ویژه جنوب این استان علاوه بر خسارت به زیرساخت‌ها و شکسته‌شدن رکورد بارش باران، برخی از سدهای این استان مانند زیردان، پیشین، کهیر و سد خاکی سارادان نیز سرریز شدند.

به‌دلیل حجم بالای بارش‌ها برق شماری از روستاها قطع و برخی منازل نیز دچار آب‌گرفتگی شدند، به گونه‌ای که با ورود آب به برخی منازل بخشی از وسایل زندگی مردم از بین رفت.

این در حالی است که محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان می‌گوید:

اقدامات و تصمیمات لازم برای بسیج تمامی امکانات و تأمین اعتبارات برای رفع مشکلات مردم سیل‌زده جنوب استان انجام شده است.

براساس آمار رسمی، در استان هرمزگان نیز سیلاب تاکنون جان چهار نفر را گرفته است.

یک پسربچه در پدل به گودال آب افتاد و غرق شد. یک دختر ۹ ساله در توکهور هشت‌بندی میناب جان خود را از دست و دو نوجوان ۱۴ و ۲۰ ساله جاسکی نیز که در گودال آب گل‌آلود شنا کرده بودند غرق شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.