ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جان عثمان اسماعیلی، فعال کارگری کُرد محبوس در زندان سنندج در خطر است

اداره اطلاعات سقز کماکان با درخواست مرخصی استعلاجی عثمان اسماعیلی، فعال کارگری شناخته‌شده کُرد که مدت‌هاست از دسترسی به خدمات پزشکی محروم شده، مخالفت می‌کند.

این فعال کارگری که از بیماری فتق و تنگی کانال نخاع رنج می‌برد، هم‌چنان به دلیل مخالفت اداره اطلاعات از دسترسی به خدمات پزشکی تخصصی و اعزام به مرخصی استعلاجی محروم است.

به گزارش شبکه حقوق بشر کُردستان، نهاد ناظر حقوق بشر مستقر در فرانسه، پزشک معتمد سازمان پزشکی قانونی استان کردستان پس از بررسی وضعیت این زندانی سیاسی ۶۴ ساله اعلام کرده که ادامه نگهداری عثمان اسماعیلی در زندان خطر ناتوان شدن پاهای او را به دنبال خواهد داشت.

پیش‌تر نیز، «کمیته دفاع از عثمان اسماعیلی» گزارش کرده بود که این فعال کارگری به دلیل تنگی شدید کانال نخاع و درگیر شدن چهار مهره، در خطر از دست دادن توان حرکت در پاهایش قرار دارد و اگر هر چه سریعتر جراحی نشود امکان فلج شدن او قطعی است.

این زندانی سیاسی ۲۳ بهمن سال گذشته با هدف آغاز دوره درمانی از زندان سقز به زندان مرکزی سنندج منتقل شد، اما سازمان حقوق بشر کردستان می‌گوید که تا کنون به جز چند آزمایش ساده هیچ اقدامی برای آغاز پروسه درمان او صورت نگرفته است.

در همین خصوص نیز، «کمیته دفاع از عثمان اسماعیلی» گزارش کرده بود که مسئولان زندان مرکزی سنندج بیش از یک ماه از انجام آزمایش ام‌.آر.آی او از تحویل این آزمایش به پزشک متخصص مغز و اعصاب امتناع کرده‌اند، اما با پیگیری‌های مداوم، خانواده اسماعیلی آزمایش مورد نظر را به پزشک متخصص مغز و اعصاب، تحویل دادند و پزشک متخصص، آن‌ها را از خطر از دست دادن پاهای عثمان اسماعیلی مطلع کرده است.

بر پایه گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، ۲۱ فروردین سال جاری، زندان مرکزی سنندج با ارسال نامه‌ای به شعبه چهارم اجرای احکام سقز اعلام کرد که عثمان اسماعیلی از بیماری‌های مختلف رنج می‌برد و به دلیل ناتوانی جسمی برای ادامه حبس خواستار اعزام او به مرخصی شد، اما این درخواست با مخالفت اداره اطلاعات مواجه شده است.

در روزهای گذشته فدراسیون جهانی کارگران صنعت غذا، کشاورزی، و هتل‌داری با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی در خصوص وضعیت جسمی عثمان اسماعیلی، از سازمان بین‌المللی کار خواسته است که از حکومت ایران بخواهد تا به وی اجازه برخورداری از مراقبت‌های پزشکی فوری بدهد و او را از زندان آزاد کند.

عثمان اسماعیلی در این مدت در زندان سنندج با هزینه خود به چندین پزشک متخصص، از جمله قلب و عروق، مغز و اعصاب و جراح مراجعه کرده و همگی آن‌ها بر وخامت جسمانی او تاکید کرده‌اند.
پیش‌تر «کمیته دفاع از عثمان اسماعیلی» انتقال‌ندادن این زندانی سیاسی به مرکز درمانی را «پروژه‌ای برای مرگ تدریجی» دانسته بود و از همگان خواسته است تا نسبت به «اقدام غیرانسانی نهادهای امنیتی و قضایی کردستان سکوت نکنند».

عثمان اسماعیلی، کارگر نقاش، از فعالان کارگری باسابقه کردستان است و در سال‌های گذشته بارها به دلیل حمایت از حقوق کارگران و برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در سقز بازداشت و زندانی شده است.

نیروهای حکومتی اسماعیلی را ۱۹ بهمن‌ ۱۴۰۱ بدون ارائه حکم قضایی بازداشت و جهت بازجویی به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در شهر سنندج منتقل کردند. سپس اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ او را با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان سقز آزاد کردند.

جلسه دادگاه این فعال کارگری ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی این شهر برگزار شد. در تاریخ ۲۰ شهریور صدور حکم حبس به او ابلاغ شد.

آبان‌ ۱۴۰۲، طی ابلاغیه‌ای حکم‌ ۱۶ ماه حبس تعزیری‌ عثمان اسماعیلی که از سوی دادگاه انقلاب شهر سقز صادر شده بود، در دیوان عالی کشور عیناً تأیید شد و او در روز ۲۲ آبان ۱۴۰۲، جهت گذراندن دوران محکومیت خود به زندان منتقل شد.

پیش از آن شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی سقز عثمان اسماعیلی را به اتهام «عضویت در کومه‌له» ــ به فارسی کومله ــ به ۳۱ ماه و ۱۵ روز حبس تعزیری و به اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت و سخنرانی در مراسم خاکسپاری ژینا امینی» به ۷ ماه و ۱۵ روز حبس تعزیری محکوم کرده بود.

این حکم در نهایت اما به استناد به قانون مجازات اسلامی به ۱۶ ماه حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی کاهش یافت.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.