ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا و بریتانیا از حماس خواستند پیشنهاد آتش‌بس اسرائیل را بپذیرد

گفته می‌شود پیشنهاد اسرائیل حاوی توافقی بر سر آزادی کمتر از ۴۰ نفر از حدود ۱۳۰ گروگان اسرائیلی در ازای آزادی فلسطینی‌های زندانی در اسرائیل است. بلینکن و کامرون پیشنهاد اسرائیل را «سخاوتمندانه» خواندند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه ۱۰ اردیبهشت / ۲۹ آوریل از حماس خواست تا هر چه سریعتر پیشنهاد اسرائیل برای آتش‌بس در جنگ غزه و آزادی گروگان‌های اسرائیلی را بپذیرد.

انتظار می‌رود مذاکره‌کنندگان حماس روز دوشنبه با میانجی‌های قطری و مصری در قاهره دیدار کنند تا به پیشنهاد آتش‌بس مرحله‌ای اسرائیل که در آخر هفته گذشته ارائه کرده بود، پاسخ دهند.

بلینکن در نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، گفت: «حماس پیشنهادی از سوی اسرائیل دارد که بی‌نظیر و بسیار سخاوتمندانه است.»

او افزود: «تنها چیزی که میان مردم غزه و آتش‌بس وجود دارد حماس است. آن‌ها باید تصمیم بگیرند و باید سریع تصمیم بگیرند. امیدوارم که تصمیم درستی بگیرند.»

رویترز به‌نقل از یک منبع آگاه از مذاکرات نوشته است که پیشنهاد اسرائیل حاوی توافقی بر سر آزادی کمتر از ۴۰ نفر از حدود ۱۳۰ گروگانی است که گمان می‌رود همچنان در غزه نگهداری می‌شوند، در ازای آزادی فلسطینی‌های زندانی در اسرائیل.

مرحله دوم این پیشنهاد، آتش‌بس شامل «دوره آرامش پایدار» خواهد بود و این «پاسخ مصالحه‌آمیز» اسرائیل به درخواست حماس برای آتش‌بس دائمی است.

بر اساس آمار اسرائیل، در حمله حماس به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر گذشته حدود ۱۲۰۰ اسرائیلی کشته و ۲۵۳ نفر گروگان گرفته شدند.

مقامات بهداشتی غزه نیز می‌گویند اسرائیل با محاصره کامل غزه و حملات هوایی و زمینی تلافی‌جویانه حدود ۳۴ هزار و ۵۰۰ فلسطینی را کشته است که بیشتر آن‌ها زنان و کودکان بودند.

فلسطینی‌ها از کمبود شدید غذا، سوخت و دارو رنج می‌برند و غزه در بحران انسانی ناشی از تهاجم اسرائیل به‌سرمی‌برد.

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز که در نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض حضور داشت، پیشنهاد اسرائیل را «سخاوتمندانه» توصیف کرد.

او خطاب به شرکت‌کنندگان گفت این پیشنهاد شامل توقف ۴۰ روزه در جنگ و آزادی احتمالی هزاران اسیر فلسطینی و همچنین گروگان‌های اسرائیلی است.

کامرون گفت: «امیدوارم حماس این توافق را بپذیرد و صادقانه بگویم، تمام فشارها در جهان و همه چشم‌ها باید به آن‌ها باشد و از آن‌ها بخواهد که پیشنهاد را بپذیرند.»

کامرون در کنار چندین وزیر خارجه، از جمله وزیران خارجه فرانسه، اردن و مصر، به‌منظور فشار دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ غزه در ریاض حضور یافته است.

استفان سژورنی، وزیر امور خارجه فرانسه دوشنبه در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرد که مذاکرات آتش‌بس در غزه در حال پیشرفت است. او گفت: «کارها رو به جلو است، اما باید همواره در این بحث‌ها و مذاکرات، محتاط بود. وضعیت در غزه فاجعه‌بار است و ما نیاز به آتش‌بس داریم».

سیگرید کاگ، هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در غزه، در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد بر لزوم «ارسال کمک‌ها و داروهای بیشتر به نوار غزه» تأکید کرد و گفت «توزیع کمک‌ها در نوار غزه به دلیل ویرانی گسترده این منطقه با چالش‌هایی روبه‌روست».

کاگ کشته‌شدن ۲۰۰ امدادگر در غزه را «یک رکورد» خواند و افزود «نباید منتظر راه حل سیاسی برای امدادرسانی به مردم غزه ماند» و «تأمین سرپناه و آب برای مردم غزه برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها» یک ضرورت است.

سخنان نمایندگان چند کشور عربی

در همین حال، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه در نشست مجمع جهانی اقتصاد با بیان این‌که سازمان ملل بازسازی غزه را در ۳۰ سال آینده تخمین می‌زند، گفت: «نمی‌توانیم آن‌چه را که فلسطینی‌ها در کرانه باختری از آن رنج می‌برند، نادیده بگیریم».

بن فرحان بر ضرورت یافتن راه‌ حل‌های همه‌جانبه برای مسئله فلسطین تأکید کرد و گفت: «به مسیری معتبر و غیرقابل بازگشت برای تشکیل کشور فلسطین نیاز داریم».

ایمن الصفدی، وزیر امور خارجه اردن نیز در سخنانی در مجمع جهانی اقتصاد گفت: «ایدئولوژی راهبردی دولت اسرائیل اعتقادی به راه حل دو کشوری ندارد.»

الصفدی شهرک‌سازی‌های اسرائیل را عامل از بین رفتن راه حل دو کشوری دانست و افزود: «اسرائیل علناً می‌گوید راه حل دو کشوری را نمی‌پذیرد و قطعنامه‌های بین‌المللی را رد می‌کند. (...) جهان باید با نتانیاهو مقابله کند و اجازه ندهد منطقه را به جنگ بکشاند.»

الصفدی تأکید کرد که «اتخاذ هرگونه رویکردی در غزه باید بخشی از راه حل جامع برای مسئله فلسطین باشد».

مصطفی مدبولی، نخست‌وزیر مصر هم در نشست مجمع جهانی اقتصاد در ریاض درباره مسئله فلسطین سخن گفت. او با تأکید بر این‌که «فلسطینی‌های نوار غزه پس از ۷ اکتبر با مجازات دسته‌جمعی روبه‌رو هستند»، گفت: «برای بازسازی مجدد نوار غزه به دهه‌ها نیاز داریم و قاهره برای جلوگیری از نابودی آرمان فلسطین، با کوچاندن مردم غزه به سمت مصر مخالفت کرده است».

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر هم روز دوشنبه نسبت به پیشنهاد آتش‌بس موقت در نوار غزه ابراز امیدواری کرد و گفت مصر منتظر پاسخ اسرئیل و حماس درباره این پیشنهاد است.

به‌رسمیت شناختن فلسطین از سوی چند کشور اروپایی

در ادامه چگونگی حل مسئله اسرائیل و فلسطین، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض اعلام کرد که چندین کشور اروپایی تا پایان ماه مه کشور فلسطین را به‌رسمیت خواهند شناخت.

بورل روز گذشته نیز گفته بود اتحادیه اروپا و اردن به تلاش برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها در منطقه ادامه خواهند داد.

روز گذشته، یکشنبه ۹ اردیبهشت / ۲۸ آوریل محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مجمع جهانی اقتصاد خواستار حمایت بین‌المللی از عضویت کامل فلسطین به‌عنوان کشور مستقل در سازمان ملل شد. عباس گفت: «ما در حال کار روی راه‌ حل سیاسی هستیم که غزه و کرانه باختری را در قالب یک کشور مستقل فلسطینی، گرد هم آورد. از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم فلسطین را به عنوان عضو کامل سازمان ملل، به‌رسمیت بشناسد.»

محمود عباس همچنین تأکید کرد که کوچاندن فلسطینی‌ها از کرانه باختری یا غزه را نخواهد پذیرفت و خواهان توقف فوری تجاوز و ورود کمک‌های اساسی برای مردم غزه است.

قرار است محمود عباس در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد با شماری از رهبران کشورها دیدار کند. نشست دو روزه مجمع جهانی اقتصاد دوشنبه شب به پایان می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.