ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا می‌گوید یگان‌های ارتش اسرائیل حقوق بشر را نقض کرده‌اند

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در جریان تحقیقاتی که به پیش از جنگ کنونی در غزه بر می‌گردد، پنج یگان از ارتش اسرائیل را مسئول نقض فاحش حقوق بشر در برخی رویدادها دانسته است، اما می‌گوید که آن‌ها همچنان از حمایت نظامی آمریکا برخوردار خواهند بود.

ودانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که پنج یگان از نیروهای امنیتی اسرائیل مرتکب نقض فاحش حقوق بشر شده‌اند.

پاتل گفت: «چهار یگان از این واحدها به‌طور مؤثر این تخلفات را رفع کرده‌اند و ما از شرکای خود همین انتظار را داریم.»

واشنگتن حامی اصلی نظامی اسرائیل است و سالانه ۳,۸ میلیارد دلار تسلیحات و سامانه‌های دفاعی به اسرائیل می‌دهد.

این نخستین باری است که ایالات متحده آمریکا عملکرد یگان‌های ارتش اسرائیل را مورد بررسی قرار می‌دهد.

تمامی رویدادهای مورد بررسی مربوط به قبل از جنگ کنونی در غزه است و خارج از این منطقه رخ داده است. گمان می‌رود همه این حوادث در سال‌های اخیر در کرانه باختری و بخش اشغالی بیت‌المقدس (اورشلیم) رخ داده باشد.

پاتل افزود: «در مورد یک گردان باقی‌مانده، ما همچنان در رایزنی و تعامل با دولت اسرائیل هستیم؛ آن‌ها اطلاعات تکمیلی مربوط به آن گردان را ارائه کرده‌اند.»

وزارت امور خارجه آمریکا این ادعا را که تحت فشارهای سیاسی از نظر خود عقب‌نشینی کرده و به کمک‌های نظامی به این یگان ادامه داده است، رد می‌کند اگر چه در بیان این‌که آیا مسئولیتی در این پرونده وجود داشته است یا خیر، ناتوان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت: «ما در فرآیندی این یگان را بررسی می‌کنیم و زمانی این روند به پایان می‌رسد که به تصمیمی درباره این واحد برسیم.»

براساس «قانون لیهی» آمریکا که در سال ۱۹۹۷ به پیشنهاد پاتریک لیهی، سناتور وقت در کنگره آمریکا تصویب شد، اگر مشخص شود یک یگان نظامی خارجی مرتکب نقض فاحش حقوق بشر شده باشد از دریافت کمک‌های نظامی ایالات متحده محروم خواهد شد.

دولت آمریکا می‌گوید که در اجرای قانون لیهی، شکنجه، کشتار، ناپدید کردن اجباری و تجاوز از جمله موارد نقض حقوق بشر در نظر گرفته می‌شود.

زمانی که چنین یافته‌هایی وجود داشته باشد، در صورتی که وزارت امور خارجه قانع شود که به پرونده‌ها رسیدگی شده و عدالت توسط دولتِ مربوطه پیگیری شده است، استثنایی برای قطع کمک‌های نظامی وجود دارد.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید اسرائیل پیگیر موارد نقض حقوق بشر و اصلاح آن‌ها در چهار واحد از پنج واحد ارتش خود بوده است. با این حال، واشنگتن از ارائه هرگونه جزئیاتی در مورد رویدادهای مزبور، اصلاح آن‌ها، یگان‌های درگیر یا شواهدی در حمایت مؤثر از چنین اصلاحاتی خودداری کرده است.

بنا بر گزارش‌های منتشرشده، ایالات متحده در آستانه اعلام قطع کمک‌های نظامی به واحد پنجم بود، اما گفته است که اطلاعات جدیدی از اسرائیل به‌دست آورده و به همین دلیل در این مورد بعداً تصمیم می‌گیرد.

پیش از این به‌طور گسترده از جمله از سوی وب‌سایت اکسیوس گزارش شده بود که یگان مزبور، گردان «نتسح یهودا» است؛ واحدی ویژه مردان که در سال ۱۹۹۹ راه‌اندازی شد و یهودیان افراطی ارتدوکس در آن خدمت می‌کنند.

اسرائیل این گردان را درباره مرگ عمر اسد، فلسطینی-آمریکایی ۸۰ ساله مورد بازرسی قرار داد. سربازان اسرائیلی در سال ۲۰۲۲ در جریان جست‌وجوی روستایی در کرانه باختری دست‌ها، پاها و دهان عمر اسد را بستند و او جان باخت. در آن زمان ایالات متحده خواستار «تحقیقات جنایی کامل و پاسخ‌گویی کامل» اسرائیل شد.

نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) بعداً اعلام کردند که از کشته شدن عمر اسد پشیمان هستند و یک فرمانده «توبیخ» و دو سرباز به مدت دو سال از پست‌های ارشد محروم شدند اما تحت پیگرد قانونی قرار نخواهند گرفت.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، ۳۱ فروردین / ۱۹ آوریل در پاسخ به پرسشی درباره گزارش‌هایی مبنی بر این‌که یک گردان ارتش اسرائیل برای اولین بار با قانون لیهی روبه‌رو می‌شود، گفت: «تصمیم‌هایی [در این‌باره] گرفته‌ام. در روزهای آینده از آن‌ها خبردار می‌شوید.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته است که هرگونه تحریم علیه ارتش این کشور را رد می‌کند و «با تمام توان» با آن مقابله خواهد کرد. این در حالی است که یوآو گالانت، وزیر دفاع و بنی گانتز، وزیر کابینه جنگ اسرائیل تلفنی با آنتونی بلینکن صحبت کرده‌اند.

ودانت پاتل به اصرار «بی‌بی‌سی جهانی» در مورد این‌که آیا وزارت امور خارجه آمریکا موضع خود را در مورد لغو کمک‌های نظامی به گردان پنجم به تأخیر انداخته یا ملایم‌تر کرده است، گفت مقامات زمانی تصمیم خواهند گرفت که رایزنی‌هایشان با دولت اسرائیل کامل شود.

پیش از این مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی به وب‌سایت اکسیوس گفته بودند که اعضای کنگره آمریکا، از جمله مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، سفیر آمریکا در اسرائیل و شماری دیگری از مقامات ارشد کاخ سفید برای تجدید‌‍نظر در این تصمیم آنتونی بلینکن را زیر فشار شدیدی قرار داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.