ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از توافقی که حماس پذیرفته، چه می‌دانیم؟

مقام‌های ناشناس اسرائیلی تا کنون به خبرگزاری‌های مختلف گفته‌اند که توافق مورد پذیرش حماس در چارچوب توافق مورد نظر اسرائیل نیست و حتی آن را «فریبی» از سوی حماس توصیف کرده‌اند. اما این توافق سه‌مرحله‌ای چه در بر دارد؟

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس دوشنبه ۱۷ اردیبهشت اعلام کرد که این گروه با توافق آتش‌بس پیشنهادی قطر و مصر موافقت کرده است.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در بیانیه‌ای پس از انتشار این خبر اعلام کرد که مفاد آتش‌بس مورد قبول حماس با شروط اسرائیل سازگار نیست و گفته نمایندگانی به قطر اعزام خواهد کرد تا در مذاکرات برای آتش‌بس در غزه شرکت کند.

این بیانیه کوتاه همچنین اعلام کرد که کابینه‌ی جنگ اسرائیل با ادامه عملیات نظامی در رفح موافقت کرده است.

پس از اعلام خبر توافق حماس، اسرائیل بار دیگر به شهر رفح در جنوب نوار غزه حمله کرد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

ساعاتی پیش از توافق حماس با آتش‌بس، اسرائیل خواستار خروج حدود ۱۰۰هزار نفر از شرق شهر رفح شده بود؛ آخرین بخش نوار غزه که هنوز شاهد یورش زمینی ارتش اسرائیل نبوده است.

جامعه بین‌الملل پیش از این بارها نسبت به حمله زمینی به رفح که حدود ۱,۵ میلیون آواره جنگ را در خود پناه داده، هشدار داده است.

انتشار خبر توافق حماس با آتش‌بس باعث شادی مردم در نوار غزه شده است.

مقام‌های ناشناس اسرائیلی تا کنون به خبرگزاری‌های مختلف گفته‌اند که توافق مورد پذیرش حماس در چارچوب توافق مورد نظر اسرائیل نیست و حتی آن را «فریبی» از سوی حماس توصیف کرده‌اند. اما این توافق چه در بر دارد؟

از توافق چه می‌دانیم؟

گروه حماس نسخه‌ای از توافق را به شبکه‌ی خبری «الجزیره» نشان داده است. بر اساس این نسخه، توافق سه مرحله دارد و هر مرحله شش هفته به طول می‌انجامد.

مرحله‌ی اول، توقف موقت درگیری‌ها بین اسرائیل و حماس و عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی به شرق، دور از مناطق پرجمعیت نوار غزه، و به سمت مرزهای اسرائیل و این باریکه‌ی تحت محاصره را پیش‌بینی می‌کند. جنگنده‌ها و پهپادهای اسرائیلی نیز باید هر روز ۱۰ ساعت و در روزهایی که گروگان‌ها و اسیران اسرائیلی آزاد می‌شوند، ۱۲ ساعت از پرواز بر فراز غزه دست بردارند.

حماس به تدریج ۳۳ اسیر و گروگان را آزاد می‌کند؛ چه آنهایی که هنوز زنده‌اند و چه جسدهای آنهایی که کشته شده‌اند. این گروگان‌ها شامل زنان، افراد بالای ۵۰ سال، بیماران یا همه‌ی افراد زیر ۱۹ سال که سرباز نیستند، می‌شوند.

به ازای هر غیرنظامی زنده اسرائیلی که حماس آزاد کند، اسرائیل ۳۰ زندانی فلسطینی و به ازای هر سرباز زن اسرائیلی که حماس آزاد کند، اسرائیل ۵۰ فلسطینی را آزاد خواهد کرد.

عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی به غیرنظامیان آواره فلسطینی امکان بازگشت تدریجی به خانه‌هایشان را خواهد داد. به علاوه، بر اساس توافق، بازسازی غزه نیز در همین مرحله آغاز می‌شود و محموله‌های کمکی جریان می‌یابند و اونروا و دیگر سازمان‌های امدادرسان قادر به کار خواهند بود.

در مرحله‌ی دوم توافق، عملیات نظامی به طور کامل خاتمه می‌یابد و عقب‌نشینی اسرائیل از غزه کامل می‌شود. همچنین بار دیگر زندانیان مبادله می‌شوند. این بار مردان اسرائیلی از جمله سربازان اسیر در غزه آزاد خواهند شد. هنوز شمار زندانی‌های فلسطینی که قرار است در ازای آنها آزاد شوند، مشخص نیست.

مرحله‌ی سوم شامل مبادله‌ی باقی زندانیان و گروگان‌ها و اسیران از جانب هر دو سو خواهد شد. این مرحله همچنین یک برنامه‌ی سه تا پنج ساله‌ی بازسازی برای غزه و نیز مهم‌تر از همه، پایان محاصره‌ی این باریکه را پیش‌بینی می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • alefmimmim

    اتفاقاً یک ضرب المثل عربی می‌گوید الغریق و یتشبث و علی کل حشیش یعنی کسی که در حال غرق شدن است به هر جلبکی چنگ میاندازد حماس که با نزدیک شدن ایران و عربستان موجودیتش را در خطر دید با حمله اکتبر خواست تا خودرا همچنان به عنوان یکی از بازیگران اصلی منطقه حفظ کند اما محاسباتش از چند جهت اشتباه از کار درآمد اول قدرت رویاروئیش با ارتش تا به دندان مسلح اسرائیل آن هم با تکیه بر سلاح‌های دست دوم سوم حکومت اسلامی.دوم تونل‌هایی را هم که سال‌های سال با بودجه مردم فلاکت زده ایران حفر کرده بود همچون آب در لانه مورچگان افتادن از بین رفت .سوم چریک‌هایش که سالیان سال در اردوگاه‌های ایران آموزش دیده بودند یکی پس از دیگری همراه فرماندهان ایرانی‌شان توسط اسرائیل به خاک و خون کشیده شدند تنها امیدی که برای حماس باقی مانده بود بالا رفتن تعداد کشته شدگان فلسطینی بیشتراز دو سه هزار نفر و فشار جامعه جهانی برای توقف جنگ و باز باقی ماندن حماس به عنوان بازیگر اصلی در مذاکرات وقدرت بود مذاکراتی که انتظار داشت با فشار جامعه جهانی اسرائیل را به عقب نشاند اسرائیلی که همزمان بابرگزاری مذاکرات صلح و علی رغم فشار ظاهری آمریکا آماده حمله سراسری به رفح می‌باشد همه این پارامترها را اگر کنار هم بچینیم فقط یک خروجی خواهد داشت آن هم کشتار بی‌حد و حصر مردم مظلوم فلسطین. در پایان اکتبر گذشته گفتم اگر فرماندهان حماس دوست مردم فلسطین بودند و یا حداقل نماینده بخشی از مردم فلسطین بودند آن هم نه حتی نماینده واقعی بلکه همچون نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران با همان هواپیمای امیر عبداللهیان که برای مثلاً وساطت به سوریه سفر کرده بود به پرورشگاهشان برمی‌گشتند آن روز کمتر از ۲۰۰۰ نفر فلسطینی کشته شده بودند حالا چند نفر ؟و تا پایان این قائله چند نفر؟ بله اگر جاه طلبی‌های حماس تا امروز را به حساب اشتباه محاسباتی‌شان بگذاریم ولی پافشاری‌های امروز آنها بر سر باج‌گیری بیشتر آن هم در شرایطی که تانک‌های روشن اسرائیل پشت دروازه‌های رفح منتظر فرمان حمله هستند به چه معناست نپذیرفتن شرایط صلح از سوی حماس و کوبیدن بر طبل جنگ معنایی جز تبدیل غزه به گورستان مردم فلسطین و اختصاص بخشی از این گورستان به قبررهبران حماس نخواهد بود این است سهم حماس از این جنگ خانمان سوز که به راه انداخت و سهم مردم فلسطین که هیچ نقشی در به راه انداختن این جنگ نداشتند در خاتمه توجه شما را جلب می‌کنم به کوچکترین روزنه امید در مذاکرات صلح که با اشتیاق بی‌سابقه مردمی که همه چیز و همه کس شان را در جنگ از دست داده‌اند روبرو شد ای کاش حماس این را می‌دید

  • مرگ بر حماس!

    تک تک رهبران خائن, آدمکش و پست فطرت حماس را باید دادگاهی کرد. در اسرائیل چنین مکانیزم های قانونی برای دادگاهی کردن سران کشور موجود است و محرکه ی اصلی نتانیابو برای شروع و ادامه ی جنگ خلاص شدن از سرنوشت محتومش در دادگاه است. این پسر عمو های ... آخوندها را باید به دادگاه کشید.