ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

به دلیل بارش سنگین برف

بحران در مازندران و گیلان ادامه دارد

امید رضایی - شهرداری‌های کرج، بابلسر، بابل و اداره برق تهران خودروهایی برای کمک‌رسانی به تنکابن فرستاده‌اند که به تازگی به این شهر رسیده‌اند.

سوپرمارکت‌های تنکابن تقریباً خالی هستند. مردم از صبح زود برای تهیه نان به بیرون می‌روند

در پی بارش شدید برف در گیلان و مازندران، بحران در این دو استان همچنان ادامه دارد و ساکنان آن این مناطق را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

نیروهای امداد در مناطق مختلف در حال فعالیت هستند، با این حال آب، برق و گاز در برخی از مناطق شهرهایی چون صومعه‌سرا، تنکابن و رامسر همچنان قطع است. به دلیل تخریب شماری از ساختمان ها و مسدود شدن راه ها نیز عبور و مرور شهروندان با مشکلاتی بسیار توام شده است.

 به گفته شهروندان تنکابن، در داخل این شهر، تنها خیابان اصلی تا حدود زیادی برف‌روبی شده است.

 شهرداری‌های کرج، بابلسر، بابل و اداره برق تهران خودروهایی برای کمک‌رسانی به تنکابن فرستاده‌اند که به تازگی به این شهر رسیده‌اند.

به گزارش زمانه، در قسمت غربی شهر، هنوز آب و برق قطع است. در طول چهار روز گذشته، تنها صبح سه‌شنبه، چند ساعت برق در این مناطق وصل شده است. تلفن ثابت نیز در این مناطق قطع است.

گرمای بسیاری از منازل مسکونی در تنکابن، از طریق پکیج و شوفاژ تامین می‌شود که در صورت قطع برق، حتی با وجود گاز، این وسایل گرمایشی از کار می‌افتند.

روز سه‌شنبه تنها تعداد کمی از نانوایی‌ها از طریق ژنراتور برق شروع به پخت نان کرده‌اند. هلال احمر نیز به شکل جداگانه مقداری نان توزیع کرده است.

سوپرمارکت‌های تنکابن تقریباً خالی هستند. مردم از صبح زود برای تهیه نان به بیرون می‌روند، در حالی که رفت و آمد در معابر شهری بسیار سخت است.

ارتفاع برف در این شهر بیش از یک و نیم متر است. به همین دلیل ریزش سقف در این منطقه، بسیار زیاد است. به عنوان مثال در کوچه پشت فرمانداری، شش، هفت سقف تخریب شده‌اند. تا صبح روز سه‌شنبه، فرماندار در شهرداری مستقر بوده و نیروهای مختلف شهری، حتی نتوانسته‌اند ورودی فرمانداری را برف‌روبی و بازگشایی کنند.

توزیع مواد غذایی در تنکابن معمولاً از جانب هلال احمر انجام می‌شود و سپاه نیز در این شهر از مراحل اول بحران، حضور داشته است.

عصر سه‌شنبه بارندگی مجدداً در تنکابن آغاز شده است.

در مناطقی مانند سلیمان‌آباد که شغل عمده مردم کشاورزی است، باغ‌ها به کلی نابود شده‌اند

یک شهروند تنکابنی به زمانه می‌گوید با کاهش دما پس از قطع بارش برف، معابر با مشکل جدی یخ‌زدگی روبه‌رو خواهند شد.

مردم تنکابن، با توجه قطعی آب، برای تهیه آب آشامیدنی، زیر ناودان ها ظرف گذاشته‌اند یا برف را روی اجاق گاز ذوب می‌کنند تا به آب دسترسی پیدا کنند.

یک فعال اجتماعی در تنکابن، به زمانه می‌گوید خبر قطع بخش دیالیز بیمارستان شهید رجایی کذب است و دلیل کشته شدن سه شهروند دیالیزی، مسدود بودن راه‌ها و نرسیدن به تنها بیمارستان این شهر است.

البته این بیمارستان نیز دو تا سه روز با قطعی برق مواجه بود و روز سه‌شنبه برق وصل شده است.

در تنکابن، دسترسی به روستاها بسیار سخت است. تنها راه برخی از روستاها که دور از ساحل هستند و با بارش کمتری مواجه بوده‌اند تا حدود کمی بازگشایی شده است.

روستاهای منطقه، برخلاف روستاهای منطقه صومعه‌سرای گیلان، از امکان گاز شهری برخوردار هستند و افت فشار کمی در آن‌ها گزارش شده است، اما با قطعی گاز مواجه نبوده‌اند.

در مناطقی مانند سلیمان‌آباد که شغل عمده مردم کشاورزی است، باغ‌ها به کلی نابود شده‌اند. یک دامدار به زمانه گفت به دلیل نرسیدن علوفه، گوسفندانش در حال تلف شدن هستند.

برخلاف روستاهای دور از ساحل، در روستاهای سمت خرم‌آباد، جاده دوهزار، شهیدآباد و ... تلفن به کلی قطع است و راه‌ها به کلی مسدود هستند. هیچ اطلاعی از این روستاها در دست نیست.

شهروند دیگری می‌گوید هرچند تا این لحظه خبری از روستاها در دست نیست، اما احتمالاً کشاورزی و دامداری منطقه به کلی نابود شده است.

ظاهراً در پنجاه سال اخیر چنین برفی در تنکابن نباریده است و افراد مسن، اوضاع را با برف سال‌های ۴۲ و ۴۷ مقایسه می‌کنند.

استاندار مازندران گفته است برق پنج تا ده درصد خانه ها در تنکابن قطع است. درحالی که تا عصر سه‌شنبه، برق در بیش از نیمی از شهر و تمامی روستاها قطع بوده است.

همچنین یک پزشک در بیمارستان شهید رجایی تنکابن به زمانه می‌گوید به پزشک‌ها تذکر داده شده است که مصاحبه نکنند اخباری در اطلاعات رسانه‌ها قرار ندهند و تنها به کار خود مشغول باشند.

نشتارود، از توابع تنکابن

در نشتارود، از توابع تنکابن، امروز برق و آب پس از دو روز قطعی وصل شده است و گاز مشکلی نداشته است.

عضو شورای شهر نشتارود در گفت‌وگو با زمانه گفت معابر اصلی باز است و کار برف‌روبی کوچه‌ها هم فردا تمام می‌شود.

وی می‌گوید: «کل امکانات شهرداری فقط یک لودر است. امروز یک لودر از مرکز استان هم به ما داده شده است.»

شاه‌راه‌های ارتباطی روستاها امروز وصل شده است.

ظاهرا در نشتارود از روز اول آب و آرد برای نانوایی‌ها آب و آردشان توزیع شده و مشکل اصلی مردم رفت و آمدشان بوده است.

لاتی، عضو شورای شهر نشتارود به زمانه گفت که با رایزنی با تنکابن، برای درمانگاه این بخش، یک پزشک دائمی فرستاده شده است.

وی می‌گوید اطلاعاتی از روستاها در دست نیست و هیچ امکان تماسی وجود ندارد.

همچنین به گفته این عضو شورای شهر نشتارود در مصاحبه با زمانه، ریزش سقف خانه‌ها، باعث مرگ دست کم یک نفر شده است. تخریب سقف هفت، هشت خانه نیز گزارش شده است. بسیاری از بیماران نیز در خانه‌ها حبس شده‌اند.

جاده اصلی نشتارود به تنکابن تا سه‌شنبه شب، کاملاً غیر قابل تردد است.

صومعه سرا

در صومعه سرا اوضاع همچنان وخیم است. قطعی برق به دلیل پارگی سیم‌ها بیشتر شده است. آب نیز کم‌فشار است.

هنوز هیچ خبری از بسیاری از روستاها در دست نیست و جاده‌های روستایی عموماً مسدود هستند. از معدود راه‌های روستای که بازگشایی شده است، یکی روستاهیا «میانده» است که در آن‌جا جسد زن و شوهری پیدا شده است که ظاهراً برای آوردن آب سر چاه رفته بودند و در چاه سقوط کرده‌اند.

استاندار گیلان، مشکلات صومعه‌سرا را انکار می‌کند و با وجود وضعیت بحرانی صومعه‌سرا، به مازندران سفر کرده و اعلام کرده است گیلان آمادگی کمک به مازندران را دارد.

عکس از شهروندان شهرهای گیلان و مازندران

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • hasani

    بحران سالهاست در ایران وجود داشته !