ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رها شدن سالانه ۵ میلیون لیتر سوخت قاچاق در خلیج فارس

به گفته سازمان حفاظت محیط زیست ایران، سالانه بیش از ۵ میلیون لیتر سوخت توسط قاچاقچیان هنگامی که مورد تعقیب قرار می‌گیرند در خلیج فارس رها می‌شود.

قاچاقچیان سوخت یکی از دلایل عمده آلودگی آب‌های خلیج فارس هستند.

رها شدن نفت در خلیج فارس ازدلایل مهم آلودگی آن است

به گفته سازمان حفاظت محیط زیست ایران، سالانه بیش از ۵ میلیون لیتر سوخت توسط قاچاقچیان در خلیج فارس رها می‌شود.

این قاچاقچیان هنگامی که توسط نیروی دریایی و یا گشت‌های ساحلی سازمان حفاطت محیط زیست مورد تعقیب قرار می‌گیرند، از ترس دستگیری با محموله قاچاق سوخت خود را درون آب می‌ریزند.

پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، روز یکشنبه ۳۱ فروردین در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین مشکلات محیط زیست خلیج فارس سوخت قاچاق است که این امر طی دو سال گذشته شدت گرفته است.

معاون دریایی سازمان حفاطت محیط زیست که آمارهای خود را بر اساس گزارش نیروی دریایی ارتش ارائه می‌کرد گفت:« در سال گذشته بیش از ۵ میلیون لیتر سوخت به خلیج فارس ریخته شد که بیشتر آن توسط کشتی‌هایی بود که سوخت قاچاق حمل می‌کنند و در حال حاضر به یک باند بزرگ قاچاق تبدیل شده‌اند».

او از تمام نهادهای اجرایی در کشور خواست تا برای مقابله با این مساله به طور منسجم با یکدیگر همکاری کنند.

به گفته معاون سازمان حفاظت محیط زیست، در سال ۱۳۹۳ کمیته ملی پیگیری قاچاق سوخت در خلیج فارس تشکیل شده و سازمان محیط زیست، نیروی دریایی و استانداری ها عضو آن هستند.

آلودگی‌های گسترده در خلیج فارس

خلیج فارس یکی از مهمترین محورهای تبادل انرژی در جهان است و سالانه هزاران کشتی و نفت کش عظیم در آن تردد می‌کنند. عبور و مرور این کشتی‌ها باعث آلودگی شدید آب‌های خلیج فارس شده است.

نشت نفت از درون کشتی‌ها و تخلیه مواد زائد آن‌ها، غرق شدن و یا برخورد نفت‌کش‌ها با یکدیگر زمینه آلودگی‌ها در این آبراه بین‌المللی را فراهم کرده است.

همچنین احداث سکوهای نفتی فراوان توسط شرکت‌های مختلف نفتی و قرار داشتن پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های نفتی متعدد در سواحل خلیج فارس بر آلودگی‌های آن افزوده است. طبق برخی برآوردها سالانه بین ۱/۵ تا ۲ میلیون بشکه نفت وارد آب‌های خلیج فارس می‌شود.

به گفته معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، ورود گونه های دریایی غیربومی از طریق آب توازن کشتی ها یکی دیگر از مشکلاتی است که خلیج فارس و دریای عمان با آن مواجه است.

فرشچی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر شاهد مرگ و میر گسترده دلفین ها در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر بوده ایم، افزود: « کمیته ای برای امداد و نجات پستانداران دریایی به ویژه دلفین ها و همچنین لاک پشت ها تشکیل شده است».

در خواست کمک محیط زیست از ارتش

پیش‌تر سازمان حفاظت محیط زیست ایران از نیروی دریایی ارتش خواسته بود به این سازمان در حفاظت از محیط زیست خلیج فارس کمک کند.

به این گفته این سازمان، نیروی دریایی می‌تواند با استفاده از توان فنی و تجهیزات خود مانع از غرق شدن نفتکش‌های بزرگ در آب‌های خلیج فارس شود که این کار تاثیر زیادی در مقابله با آلودگی‌های بیشتر خلیج فارس دارد.

همچنین نیروی دریایی ارتش با نصب زیستگاه‌های مصنوعی در بستر خلیج فارس به حفاظت از جانداران دریایی که در کف آب‌ها زندگی می‌کنند می‌تواند کمک کند.

مخالفت با خروج کشتی رافائل از خلیج فارس

سازمان محیط زیست ایران همچنین از مخالفت خود با خارج کردن یک کشتی غرق شده از آب‌های خلیج فارس خبر داد.

به گفته پروین فرشچی، خارج کردن کشتی معروف «رافائل» که بیش از سی سال پیش در خلیج فارس غرق شده است به نفع محیط زیست دریایی نیست.

از آن‌‌جایی که این کشتی در حال حاضر پس از ۳۰ سال تبدیل به ایستگاهی برای آبزیان شده و از سوی دیگر به دلیل این‌که خارج کردن آن کدورت آب خلیج فارس را در آن ناحیه به شدت بالا می برد، سازمان محیط زیست در مجموع معتقد است که خارج نکردن این کشتی بهتر از خارج کردن آن است.

به گفته سازمان حفاظت محیط زیست ایران به جز کشتی رافائل، حدود۱۲۰۰ فروند کشتی غرق شده کوچک و بزرگ در آب‌های خلیج فارس وجود دارد که ۴۰ فروند از آن‌ها کشتی‌های غول پیکر هستند. خارج کردن شناورهای غرق شده از آب منوط به کسب مجوز‌های لازم از سازمان حفاظت محیط زیست است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عسگری

    تصورمیکنم دراین برهه اززمان برکسی پوشیده نیست که درحکومت نایب امام زمان جنگ گرگها انچنان بالا گرفته که ازهرموقعیتی برای افشای فساد های گسترده باندهای یکدیگر استفاده کنند اما درمورد خبر تاسفباررها شدن سالیانه پنج میلیون لیترسوخت قاچاق درابهای خلیج فارس والوده کردن محیط زیست واکوسیستم ابها که تامین کننده درامدهای معیشتی هزاران خانواده درمنطقه است اما ازسوی دیگربی تدبیری بصطلاح مسئولین درعرصه های مختلف است که افرادی براحتی بتوانند چندین میلیون لیترسوخت رابه خارج قاچاق کنند که من وتمامی کسانیکه دربخش گازونفت سالها تجربه کارداریم نمی توانیم باورکنیم که این افراد ازسوی افراد وباندهای وابسته به حکومت تغذیه نشوند وازدرامدهای حاصله اینگونه دزدیها انها بی بهره باشند وازمنظردیگرانتشارچنین اخباری تاحدودی میتواند بصطلاح سپری باشد برای پوشش دزدیهایی ازاین دست که اعلام میشود این افراد ازاینکه توسط نیروهای انتظامی رژیم دستگیرشوند سوخت های قاچاق شده را به دریا می ریزند که کاری است غیرممکن ومرابیاد یک خاطره ازحدود پانزده سال گذشته می اندازد که یکی ازمزدوران وابسته به اطلاعات رژیم برای دوستش صحبت میکرد ومیگفت ما درتمامی باندهای بزرگ قاچاقچی مواد مخدر نفوذ کامل داریم به صورت که محموله های چند هزارکیلویی را چندین بارمیگیریم ودوباره به باندهای دیگرمی فروشیم وازاین راه میلیاردها تومان به جیب میزنیم واین چرخه همچنان ادامه دارد ومشخصا هیچ قاچاقی اعم ازسوخت ویا مواد مخدر وصادرات وواردات ازدست برادران قاچاقچی درون باندهای درون رژیم خارج نیست وتمامی دستگیرها واعدامها وزندانی کردن عده ای تحت عنوان قاچاقچی مواد مخدر وبنمایش گذاشتن هرسال یکبارسوختن مقداری ازانها بخشی ازفریب وتزویر وریا مصلحتی اخوندی میباشد درصورتیکه بظاهربا همه کنترل هایی که میشود اکنون درایران سن اعتیاد به زیر ده سال رسیده حتی درزندانهای رژیم به وفوربین زندانیان بفروش میرسد .