ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کنسرت «چرا رفتی» با دو شعر از سیمین بهبهانی

کنسرت «چرا رفتی» همایون شجریان با دو شعر از سیمین بهبهانی و اشعاری از حسین منزوی از خوش‌اقبال‌ترین برنامه‌های موسیقی در تابستان ۹۳ است.

کنسرت «چرا رفتی» همایون شجریان بر اساس آلبوم «نه فرشته‌ام، نه شیطان» شاید خوش‌اقبال‌ترین و مهم‌ترین کنسرت موسیقی در تابستان ۹۳ باشد. استقبال از این کنسرت در حدی بود که حتی برگزارکنندگان احتمال برگزاری این کنسرت در استادیوم ورزشی را مطرح کردند.

همایون شجریان و تهمورس پورناظری

همایون شجریان در این‌باره می‌گوید: «ما خیلی دوست داشتیم این اجرا در یک سالن ورزشی چند هزار نفره اجرا شود اما با توجه به قوانین و نگرانی‌های موجود مسؤولان مرتبط گفتند که نمی‌توانم در سالن ورزشی اجرا کنم.»

از آلبوم «نه فرشته‌ام، نه شیطان» نیمه اسفند ماه سال ۹۲ رونمایی شد. در این آلبوم دو ترانه بر اساس دو شعر از سیمین بهبهانی وجود دارد: «چرا رفتی» و «کولی». این دو شعر از شعرهای تغزلی سیمین بهبهانی‌ست که پیش از انقلاب منتشر شده‌اند و اکنون تهمورس پورناظری بر روی آن‌ها آهنگ کذاشته و همایون شجریان هم با صدای دلنشینی اجرایشان کرده است.

ویدئو: ترانه «چرا رفتی» بر اساس شعر سیمین بهبهانی با صدای همایون شجریان

کنسرت «چرا رفتی» از ۱۶ تا ۱۸ مرداد ماه در تالار وزارت کشور در تهران برگزار شد. اما به دلیل استقبال علاقمندان به موسیقی ملی ایران اجرای آن در ۲۳ مرداد ماه هم تمدید شد. قرار است این کنسرت در ۱۰ شهرستان کشور از جمله در کرمان، کرمانشاه، ارومیه، سنندج، تبریز، اراک، رشت و گرگان و مازندران هم اجرا شود. هنوز تاریخ دقیق برگزاری این کنسرت در شهرهای شمالی ایران اعلام نشده است.

تاریخ برگزاری کنسرت «چرا رفتی» در برخی از شهرستان‌های کشور

کنسرت «چرا رفتی» در شهرستان‌ها
مکانزمان
تهران، تالار وزارت کشور۱۸و ۲۳مرداد
کرمان۲۸مرداد
کرمانشاه۱۸، ۱۹و ۲۰شهریور
شیراز۲۲، ۲۳و ۲۴شهریور
ارومیه۶، ۷و ۸مهر
سنندج۱۹و ۲۰مهر

در روزهای گذشته اما بحث تفکیک جنسیتی کنسرت‌های موسیقی در میان آمده بود و به همین دلیل هم کنسرت محسن یگانه در آذربایجان شرقی لغو شد. پیروز ارجمند، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به لغو کنسرت یگانه، از وجود یک شورای فراقانونی به نام «شورای برگزاری کنسرت‌ها» که زیر نظر نیروی انتظامی (ناجا) فعالیت می‌کند پرده برداشت. این شورا پیشنهادهایی در زمینه تفکیک جنسیتی کنسرت‌های موسیقی در شهرستان‌ها ارائه داده است. کنسرت همایون شجریان در پرتو بحران «تفکیک جنسیتی کنسرت‌های مجوزدار» برگزار می‌شود و باید دید که تا چه حد دست ارشاد در مهار کردن تصمیمات شورای فراقانونی برگزاری کنسرت‌ها در شهرستان‌ها و دخالت‌های ناجا باز است.

کنسرت «چرا رفتی» به خاطر استقبال مردم تمدید شد

برای ضبط آلبوم «نه فرشته‌ام، نه شیطان» ابتدا چند نوازنده بزرگ غیر ایرانی هم شرکت کرده بودند: شجاعت حسین خان، درو اوستاچه، دیوید گارنر، جیمی جانسون، محمد آکاتای، جان ویک فیلدو رامون استگنار. اما در اجرای زنده کنسرت‌ها به دلیل نامشخصی این نوازندگان برجسته حضور ندارند.

تهمورس پورناظری درباره تغییر سازها در اجرای زنده می‌گوید: «تغییرات ما در ساز‌ها به گونه‌ای است که مثلاً به جای ساز شجاعت حسین‌خان که سی‌تار است از ساز دیگری استفاده کردیم، در واقع فقط سازهای سی‌تار و دودوک در ارکستر ما جابجا شده‌اند.»

کنسرت «چرا رفتی» با این گروه از نوازندگان برگزار می‌شود:

سهراب پورناظری تکنواز کمانچه، حسین رضایی‌نیا سازهای کوبه‌ای، تینا جامه گرمی ویولن، علی جعفری پویان ویولن، آیین مشکاتیان سازهای کوبه‌ای، مهیار طریحی سنتور، سهراب بره‌مندی ویولا، آتنا اشتیاقی ویلنسل، سپند دادبه عود، احسان فرامرزی گیتار، میلاد محمدی تار، خورشید دادبه تار و آرین کشیشی گیتار باس.

همایون شجریان در این کنسرت این ترانه‌ها را اجرا می‌کند:

«چرا رفتی» با شعری از سیمین بهبهانی، «درون آیینه » با شعری از حسین منزوی، «دل به دل» با شعری از هومن ذکایی، «کولی» با شعری از سیمین بهبهانی، «همه هیچم» با شعری از حسین منزوی، «چونی بی من» با شعری از مولانا، «شتک» با شعری از حسین منزوی، «در حصار شب» با شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی.

تهمورس پورناظری درباره چگونگی اجرا می‌گوید: «ما در چیدمان قطعات در کنسرت سعی کردیم که مخاطب از نظر احساسی سیر صعودی را طی کند و با جلوه‌های دیداری مواجه شود.»

در این میان، همزمان با برگزاری کنسرت «چرا رفتی» از همایون شجریان خبر رسیده است که سیمین بههبانی، غزل‌سرای برجسته ایرانی و شاعر «کولی» و «چرا رفتی» در حال اغماء است.

تمرین کنسرت «چرا رفتی»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اقدام شجریان درباره ممنوعیت اجرای کنسرت | جستجوگر اتوماتیک

    […] کنسرت «چرا رفتی» با دو شعر از سیمین بهبهانی – رادیو ز… […]