ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ژنرال دمپسی: عملیات زمینی علیه داعش منتفی نیست

عملیات هوایی آری؛ حملات زمینی هرگز. این قولی بود که اوباما در موضوع مقابله با داعش تکرار کرد. اینک رئیس ستاد ارتش آمریکا می‌گوید اگر لازم شد، نیروی زمینی هم اعزام می‌کنیم.

عملیات هوایی آری- حملات زمینی هرگز. این قولی بود که اوباما همواره در موضوع مقابله با داعش تکرار کرد. اینک رئیس ستاد ارتش آمریکا می‌گوید: «اگر لازم شد، نیروی زمینی اعزام می‌کنیم.»

ژنرال دمپسی و چاک هیگل در جلسه پرسش و پاسخ کمیته دفاعی سنای آمریکا

ژنرال دمپسی، فرمانده ستاد ارتش آمریکا می‌گوید چنانچه استراتژی حملات هوایی و تقویت نیروهای داخلی در عراق شکست بخورد و خطری متوجه آمریکا باشد «آن‌گاه عملیات زمینی را نیز به اوباما توصیه می‌کنیم.»

دمپسی این سخنان را در کمیته دفاعی سنای آمریکا بیان کرد. این کمیته عصر سه‌شنبه ۱۶ سپتامبر، برای شنیدن توضیحات وزیر دفاع و فرمانده ستاد ارتش پیرامون راهبرد مبارزه با داعش در عراق و سوریه تشکیل جلسه داد.

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا گفت عملیات هوایی علیه داعش، نمی‌تواند به تنهایی موجب نابودی «دولت اسلامی» شود. هیگل افزود: «مقابله با آنها کار ساده یا کوتاهی نیست. ما در جنگی مشابه جنگ با القاعده هستیم. نابودی داعش به ابزارهای بیشتری نیاز دارد.»

وزیر دفاع ایالات متحده تاکید کرد که پیش از همه دولت عراق باید نماینده همه گروه‌های قومی و مذهبی در این کشورباشد و ضروری است که ائتلاف بین‌الملی گسترش یابد تا آمریکا این نبرد را به تنهایی پیش نبرد. چاک هیگل از استراتژی اوباما در پرهیز از عملیات زمینی علیه داعش دفاع کرد و گفت: «بهترین نیروها برای مقابله با داعش، نیروهای محلی و مردم محل هستند.»

علت این توضیحات، بیم و انتقاد سناتورها از درگیر شدن آمریکا در جنگی دوباره در منطقه و به خطر افتادن جان سربازان این کشور است. جلسه پرسش و پاسخ در کمیته دفاعی، چند مرتبه به دلیل اعتراض و هیاهوی سناتورها متنشج شد.

ژنرال دمپسی تایید کرد که سربازان آمریکایی، گسترش تهاجم علیه داعش را عجالتا با تشدید حملات هوایی آغاز خواهند کرد و این اقدام‌ها در همکاری تنگاتنگ مستشاران نظامی ایالات متحده با ارتش عراق خواهد بود.

 عملیات علیه داعش در سوریه

در حال حاضر آمریکا خود را آماده حمله به مواضع داعش در سوریه نیز می‌کند. دمپیسی گفت برای اینکار نیاز به «عملیاتی برق‌آسا» نداریم زیرا داعش در سوریه چندان سازمان‌دهی شده نیست اما این کارزار مستمر خواهد بود.

سناتور جمهوریخواه جیم اینهوف گفت: «ما به ارتشی نیاز داریم که بر ارتشی دیگر غلبه کند. اما رئیس جمهور ما یک استراتژی ضد ترور ارائه می‌کند که مشابه نمونه مقابله با اسلامگرایان در یمن یا سومالی است.»

در جنگ عراق، آمریکا از عبارت «عملیات برق‌آسا» استفاده کرد. در واقع ایالات متحده کوشید با اتکا به این تاکتیک نظامی، مخالفان و منتقدان را متقاعد کند که جنگی طولانی در کار نیست. آن زمان ارتش امریکا طی ۴۸ ساعت از هزاران موشک و بمب استفاده کرد.

برخی از سناتورهای آمریکایی نسبت به طرح ارسال اسلحه برای شورشیان سوریه ابراز نگرانی کرده‌ و می‌گویند امکان دارد این تسلیحات به دست کسانی بیفتد که رو دروی آمریکا خواهند ایستاد. چاک هیگل کوشید آنها را متقاعد کند که این سلاح‌ها به چنگ نیروهای رادیکال سوری نخواهد افتاد «هرچند نمی‌توان تضمینی در این زمینه داد.»

پنتاگون پیش‌تر اعلام کرده که نبرد با داعش سه سال طول می‌کشد و سه مرحله خواهد داشت. نیویورک تایمز در ۷ سپتامبر نوشته بود که در نخستین گام مواضع داعش بمباران می‌شود، در مرحله دوم، فشار به داعش با پشتیبانی آموزشی، عملیاتی و تسلیحاتی از ارتش عراق و پیشمرگه‌های کرد بیشتر خواهد شد و در سومین فاز، مواضع داعش در سوریه هدف قرار خواهند گرفت.

آمریکا پس از نشست پاریس و وعده مشارکت ۲۵ کشور در گسترش عملیات علیه داعش، برای نخستین مرتبه مواضع «دولت اسلامی» در نزدیکی بغداد را بمباران کرد. فرانسه در حال حاضر تنها کشوری است که آمادگی خود را برای همراهی با آمریکا در عملیات هوایی علیه داعش اعلام کرده است. این همراهی به کمک هواپیماهای تجسسی انجام خواهد شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.