ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حملات هوایی آمریکا و متحدانش به داعش در سوریه

پنتاگون از متحدان ایالات متحده در حمله به مواضع داعش در سوریه نام نبرده، اما واشنگتن پست و سی‌ان‌ان از عربستان، اردن، امارات، بحرین و قطر یاد کرده‌اند.

پنتاگون از حمله به مواضع شبه‌نظامیان «دولت اسلامی» در شمال سوریه خبر داد. این حمله به کمک متحدانی انجام گرفته که نام‌شان برده نشده اما رسانه‌های آمریکایی از عربستان، اردن، امارات، بحرین و قطر یاد کرده‌اند.

برای نخستین مرتبه در حمله به مواضع داعش از بمب‌افکن اف-۲۲ استفاده شده است

«واشنگتن پست» به نقل از یک مقام ارشد نظامی می‌نویسد منظور از متحدان، عربستان سعودی، اردن، امارات و بحرین هستند. سی‌ان‌ان می‌گوید قطر هم جزو متحدان بوده است.

جزییات بیشتر این همکاری روشن نیست. منبع موثق «واشنگتن پست» گفته که خود این کشورها باید در مورد علنی شدن جزییات همکاری‌شان تصمیم بگیرند.

یک سخنگوی پنتاگون به شبکه خبری «ان‌بی‌سی» گفته که این حملات با موشک‌های تاماهاوک و بمب‌افکن‌های «اف – ۲۲» انجام شده‌اند. این جنگنده‌ها مدرن‌ترین و گران‌ترین جت‌های شکاری امریکا هستند و هر یک ۱۸۹ میلیون دلار قیمت دارند.

به نقل از شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، ساختمان‌های محل زندگی رهبران داعش، مرکز فرماندهی، اردوگاه آموزشی و زرادخانه «دولت اسلامی» از اهداف حمله بوده‌اند. واشنگتن پست اعلام کرده که پنتاگون برای حمله به ۲۰ موضع داعش برنامه‌ریزی کرده بود.

جان کری دو هفته پیش تلاش کرده بود کشورهای حوزه خلیج فارس را به حضور در عملیات هوایی علیه داعش ترغیب کند. کری در سفر به جده گفته بود که ده کشور عربی در ائتلاف بین‌المللی علیه داعش شرکت می‌کنند. آن زمان گفته شد که همکاری این کشورها در ائتلاف یاد شده الزاما نظامی نیست.

دولت دمشق پیش‌تر از انجام این حمله مطلع شده بود. تلویزیون سوریه به نقل از وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که آمریکا به سفیر این کشور در سازمان ملل خبر این اقدام را داده بود.

رژیم اسد قبلا به ایالات متحده هشدار داده بود که هرگونه حمله به مواضع داعش در خاک این کشور بدون موافقت قبلی، حمله به تمامیت ارضی و حق حاکمیت این کشور تلقی می‌شود.

اوباما در نطق ملی خود در دو هفته قبل تاکید کرده بود که استراتژی ایالات متحده، تضعیف و نابودی داعش در عراق و سوریه است.

پنتاگون در مورد تعداد حملات و اهداف انجام شده در سوریه چیزی نگفته است. مشخص نیست که آیا رقه جزو کانون‌های حمله بوده یا خیر. این استان شمالی سوریه، مرکز تاخت‌وتاز شبه‌نظامیان داعش است.

ساکنان شهر رقه گفته‌اند که صدای انفجارهای مهیب و پرواز جنگنده‌ها بر فراز این شهر را شنیده‌اند.

در این میان شمار آوارگان کرد سوری که به ترکیه گریخته‌اند از ۱۳۰ هزار نفر تجاوز کرد. سازمان ملل با اعلام این رقم از جامعه جهانی خواست به ترکیه در ساماندهی این میزان پناهجو کمک کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهنام

    این هم یک نمونه از خواری و خفت آمریکا و تائید مشروعیت حکومت ننگین ملایان "ایران از حملات هوایی آمریکا در خاک سوریه با خبر بوده است" یک مقام ارشد ایرانی به خبرگزاری رویترز گفته است که ایالات متحده از پیش ایران را در جریان حملات هوایی در خاک سوریه قرار داده و به تهران اطمینان خاطر داده بود که این حملات علیه نیروهای بشار اسد نخواهد بود. این منبع آگاه ایرانی که نامش فاش نشده می‌گوید ایران از تضعیف دولت اسد در نتیجه حملات آمریکا در سوریه نگران بود و این موضوع را در میانه شهریور و در زمان برگزاری مذاکرات دو جانبه با آمریکا در ژنو با مقامات آمریکایی در میان گذاشت. به گفته این فرد، آمریکایی‌ها در جریان مذاکرات دو جانبه ژنو، به ایران اطمینان می‌دهند که در صورت حمله به خاک سوریه، نیروهای اسد مورد هدف قرار نخواهند گرفت. این منبع آگاه در ادامه می‌گوید که پیش از حملات، آمریکا جداگانه ایران را در جریان آن‌ها قرار داده است. یک مقام آگاه وزارت امور خارجه آمریکا در این رابطه به رویترز گفته است که این کشور ایران را در جریان قرار داده اما از زمان و اهداف احتمالی چیزی به ایران نگفته بود.

  • بهنام

    به راستی که توطئه شیطان بزرگ برای حفظ و نگهداری اسد جنایتکار و بقای رژیم پوسیده اش برملا شد و بر جهانیان آشکار شد که این آمریکاست که مانع اصلی سقوط رژیمهای دیکتاتوری مانند ایران و سوریه است و هر از گاهی برای ژست و پرستیژ جهانی شعارهایی بر زبان میراند که ما خواهان بر قراری دموکراسی در خاورمیانه هستیم . اوج ذلت و خفت شیطان بزرگ وقتی آشکار میشود که اعتراف میکند قبل از حمله به مواضع گروهک تروریستی داعش ، دولت نامشروع و فاسد اسد را در جریان گذاشته است و این امر فقط یک معنا دارد و آن اینست که ما این دولت نامشروع و شخص اسد جنایتکار را به رسمیت می شناسیم و از آنها حمایت می کنیم . بین داعش و اسد جنایتکار هیچ تفاوتی وجود ندارد و هر دو جنایتکار و بر ضد بشریت هستند و تنها به منافع مادی و حفظ قدرت به هر قیمتی می اندیشند . به زودی شاهد حملات مستقیم تروریستی گروهک داعش در خاک آمریکا خواهیم بود و در این میان عده ای غیر نظامی بیگناه کشته خواهند شد . بیگناهانی که باید تاوان اشتباهات کاخ سفید و شخص باراک حسین اوباما را پس دهند .