ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر پیشنهادی علوم رأی اعتماد نگرفت

محمود نیلی‌ احمدآبادی، وزیر پیشنهادی دولت یازدهم از مجلس ایران رأی اعتماد نگرفت و وزارت علوم همچنان بدون وزیر به فعالیت ادامه می‌دهد.

محمود نیلی‌ احمدآبادی، وزیر پیشنهادی دولت یازدهم از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد نگرفت و وزارت علوم همچنان بدون وزیر به فعالیت ادامه می‌دهد.

محمود نیلی‌ احمدآبادی وزیر پیشنهادی دولت یازدهم

به گزارش خانه ملت (وب سایت خبری مجلس)، محمود نیلی احمدآبادی سومین وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فن‌آوری در دولت یازدهم نتوانست از مجلس نهم رأی اعتماد کسب کند.

وزیر پیشنهادی دولت یازدهم در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، امروز چهارشنبه ۷ آبان ماه سال جاری، از مجموع ۲۴۶ رأی، ۷۹ رأی موافق، ۱۶۰ رأی مخالف و هفت رأی ممتنع کسب کرد و بدین ترتیب نتوانست رأی اعتماد بگیرد.

سخنان روحانی در دفاع از نیلی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران که به همراه محمود نیلی‌ احمدآبادی وزیر پیشنهادی علوم، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، محمود علوی وزیر اطلاعات، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و برخی دیگر از اعضای هیئت دولت برای دفاع از وزیر پیشنهادی علوم در مجلس شورای اسلامی مجلس حضور داشت، پیش از رأی‌گیری مجلس، به مدت نیم ساعت به دفاع از وزیر پیشنهادی دولت خود پرداخت.

وی با تأکید بر اهمیت قضاوت افکار عمومی درباره عملکرد مسئولان حکومت گفت که «افکار عمومی ملت ما نه فاصله را می‌پسندد» و نه «لجبازی» را.

رئیس جمهوری ایران گفت: «این دولت اهل لجبازی نیست. درباره تصمیم مجلس شورای اسلامی، برای سئوال از وزرا یا استیضاح از وزرا به رأی نمایندگان شورای اسلامی طبق قانون اساسی احترام می‌گذارد.»

حسن روحانی از نمایندگان مجلس خواهش کرد که به وزير علوم «رأی فراجناحی ملی» بدهند

روحانی با اشاره به شرایط جهانی و «کاهش۳۰ درصدی درآمد اصلی کشور یعنی درآمد حاصل از فروش نفت» و «ناامنی و بی‌ثباتی منطقه»، بر ضرورت اتحاد و همدلی در اداره کشور تأکید کرد.

او وزارت علوم را با جمعیت دانشجویی بالای چهار میلیون نفر و اعضای هیئت علمی و محققان حدود۷۰ هزار نفری دارای حساسیت بسیار دانسته و افزود: «اگر به فکر نشاط، پیشرفت و توسعه علمی، اقتصادی و اقتصاد دانش‌محور و دانش‌بنیان هستیم، راهش از مراکز آموزش عالی و از دانشگاه‌های ما می‌گذرد.»

به عقیده رئیس دولت یازدهم، دانشگاه‌های ایران امروز نیاز به یک «فضای آرام دارند که یک مرکز اندیشه، علم، تحقیق و دانش باشند». وی گفت: «ما نمی‌خواهیم بگوییم که دانشگاه‌ها از سیاست فاصله داشته باشند و از مسایل سیاسی غافل باشند، اما حتما هم نمی‌خواهیم دانشگاه باشگاه سیاسی باشد».

روحانی تأکيد کرد: «ما امروز دانشگاهی می‌خواهيم که آگاه به مسايل سياسی باشد، اما شعارهايش را از سياسيون نگيرد و دنبال آن نباشد که گوشش بدهکار گروه‌های سياسی باشد.»

او با فراجناحی خواندن دولت يازدهم خطاب به نمايندگان مجلس گفته بود: «همان‌طور که دولت، دولت فراجناحی است امروز خواهش من از شما برای وزير علوم هم يک رأی فراجناحی ملی است.»

نمایندگان موافق و مخالف

پس از سخنان حسن روحانی شماری از نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی دولت یازدهم هرکدام به مدت پانزده دقیقه، دیدگاه خود را با دیگر نمایندگان در میان گذاشتند.

ابراهیم نکو، نماینده رباط کریم و بهارستان در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: «اظهار نظر دانشجویان، اساتید و تشکل‌های دانشجویی بیانگر آن است که آقای نیلی احمدآبادی حاشیه سیاسی ندارد و این امر از امتیازات ایشان است.» برخی منابع مخالف دولت نوشته بودند که محمود نیلی احمدآبادی در جریان اعتراض‌های پس از دهمین انتخابات ریاست جمهوری، نامه‌ای را در حمایت از معترضان همراه با گروهی از دانشگاهیان خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای امضا کرده است.

نماینده رباط کریم و بهارستان، این نامه را تکذیب و همچنین رد پیشنهاد ریاست آقای احمدآبادی بر دانشگاه تهران توسط شورای انقلاب را تکذیب کرد.

محمود نبویان نماینده تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم از آن‌چه «عدم توجه به ارزش‌های اسلامی در زمان مدیریت» وی خواند، انتقاد کرد.

این نماینده تهران گفت: «در زمان مدیریت نیلی احمدآبادی، دختر و پسر باهم در ورزشگاه ورزش می‌کردند و اردوهای مختلط برگزار می‌‌شد از جمله اردویی در ترکیه که عکس آن زبانزد است.»

شماری از نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی دولت یازدهم هرکدام به مدت پانزده دقیقه، دیدگاه خود را با دیگر نمایندگان در میان گذاشتند.

وی خطاب به رئیس جمهوری گفت: «شما اولین شخصی که برای تصدی وزارت علوم معرفی کردید، میلی منفرد بود که او خود می‌گوید در اغتشاشات پس از فتنه بوده و بازداشت و سپس با وساطت عده‌ای آزاد شده است ... بعد از میلی منفرد، جعفر توفیقی را معرفی کردید که او نیز سخنران اصلی همان همایشی بوده که در آن به دروغ اعلام می‌کند یکی از سران فتنه ۲۴ میلیون رای آورده اما نظام آن را دستکاری کرده .. بعد از توفیقی، فرجی دانا برای تصدی وزارتخانه علوم معرفی می‌شود که وی افرادی را که مجلس صلاحیت آنها را به دلیل فعالیت در فتنه رد کرده بود به عنوان معاونان خود منصوب می‌کند.»

عزیز اکبریان نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: «وزارت علوم نباید دنبال اهداف و گروه خاصی باشد.»

محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیزدر نطق خود در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم تاکید کرد که نگاه سیاسی را از وزیر پیشنهادی بردارید.

وی گفت: «وزیر پیشنهادی علوم ربطی به فتنه نداشته و ندارد.»

سخنرانی محمود نیلی احمدآبادی در مجلس

محمود نیلی احمدآبادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در سخنان خود پس از شنیدن نظرات موافق و مخالف، با اشاره به اینکه دانشگاه نباید سیاسی باشد و نقش وزارت علوم، «تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد» است گفت: «علی‌رغم نیروی بسیار ارزشمند دانشجویان و اساتید مبرز در دانشگاه‌ها، تحول در سازوکار و اداره دانشگاه‌ها ضروری است. جهت‌گیری دانشگاه‌ها باید در جهت تربیت نیروهای کارآفرین و دانشگاه کارآفرین باشد لذا تحول اساسی در این بخش مورد نیاز است. در این جهت نگاه یکپارچه و هماهنگ در سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های آموزشی و پژوهشی و مالی و اداری و فرهنگی و فناوری از ضروریات است.»

وی با شرح اهمیت و مسئولیت‌های دانشگاه‌ها و وزارت علوم و ضرورت تحول در ساختار و اداره دانشگاه‌ها بر همسو بودن برنامه‌های دانشگاه با نیازهای کشور تاکید کرد.

نیلی احمدآبادی در مورد اتهام رفتارهای «خلاف شرع» دانشجویان در «اردوی آشنایی دانشجویان دانشگاه پردیس کرج» گفت: «اگر خلافی صورت گرفته باشد حتما دانشگاه برخورد می‌کرد و جناب آقای اکبریان هیچ سندی را در خصوص مواردی که ذکر کردند به جلسه ارائه نکردند و من پیش از این از ایشان خواستم هر سندی دارند در اختیار من قرار دهند و تا به امروز هم من هیچ سندی ندیدم و تنها چیزی که دارم گزارش مکتوب معاون فرهنگی دانشگاه است که بسیاری از عزیزان ایشان را می‌شناسند.»

نیلی ادامه داد: «احتمالاً این اردو در زمانی برگزار شده که بنده مسئول دانشکده فنی دانشگاه تهران بودم، اما صدور مجوز اردوهای خارج از کشور به عهده رئیس پردیس دانشکده‌های فنی نیست بلکه به عهده دانشگاه تهران است. لذا در این بخش بنده مجوزی را صادر نکردم.»

وزیر پیشنهادی دولت یازدهم در مورد امضای نامه‌ای توسط اعضای هیئت علمی در پیوند با وقایع سال ١٣٨٨، گفت: «دو بار به دانشگاه تهاجم شد که مورد تقبیح مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت: در ١٦ آذر به دانشکده فنی دانشگاه تهران به شکل بدی تهاجم شد و تاثیر بسیار منفی در روحیه جوانان و دانشجویان داشت.»

وی با اشاره به اینکه تنها یکی از امضاکنندگان این نامه بوده است، افزود: «در حالیکه کسانی می‌کوشند به جوانان ایرانی القا کنند که ملجا و پناهگاه شما در خارج از مرزهای کشور است، این نامه نشان داد آنکه باید به او پناه برده و شکایت برد و آن که نقش پدرانه برای شما دارد، رهبر معظم انقلاب است.»

نیلی احمدآبادی در ادامه سخنان خود خطاب به نمایندگان مجلس گفت: «من یک مدیر اجرایی صرف نیستم و اگر نتوانم تحولی در حوزه مدیریت خود ایجاد کنم هرگز مسئولیتی را نمی‌پذیرم و این در حالی است که آموزش عالی نیازمند تحول است و به روال موجود انتظارات برآورده نمی شود لذا کافی است به گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه در همین دانشکده فنی مراجعه و عملکرد را ببینید، همین‌طور می توانید به عملکرد من در دانشگاه تهران و مدتی که سرپرست بوده ام، گرچه محدود است مراجعه کنید.»

دولت يازدهم در زمان معرفی کابينه، جعفر ميلی‌منفرد را به‌عنوان اولين گزينه پيشنهادی برای تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی کرد که موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نشد. پس از آن رئيس‌جمهور، جعفر توفيقی را به‌عنوان سرپرست وزارت علوم انتخاب کرد و در مهلت سه ماهه، رضا فرجی‌دانا به‌عنوان وزير علوم به مجلس معرفی شد و موفق به جلب نظر نمايندگان شد.

با استيضاح رضا فرجی‌دانا در مردادماه سال جاری، حسن روحانی، محمدعلی نجفی را به‌عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی کرد و در نهايت چهارشنبه هفته گذشته محمود نيلی احمدآبادی را به‌عنوان سومين گزينه پيشنهادی دولت برای وزارت علوم به مجلس معرفی کرد.

روزنامه اعتماد در شماره صبح روز چهارشنبه ۷ آبان‌ در گزارشی با عنوان «رأی اعتماد در تعلیق» نوشته که صف مخالفان محمود نیلی در مجلس «بیش از موافقانش» است.

به نوشته این روزنامه تنها در صورت «سخنرانی تأثیرگذار» حسن روحانی یا محمود نیلی ممکن است نمایندگان مجلس به گزینه وزارت علوم رأی اعتماد بدهند.

این روزنامه در مورد فضای مجلس می‌نویسد: «گویی تکلیف رأی امروز از قبل مشخص شده است؛ از همان لحظه‌ای که بعد از قرائت نامه معرفی محمود نیلی به‌عنوان وزیر پیشنهادی علوم، نمایندگان در صحن علنی با “دو، دو” گفتن نشان دادند که مخالف پیشنهاد حسن روحانی هستند.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • معصومه

    آیا اعتدال یعنی اینکه اگر بیست بار وزیر معرفی شد و رد کردند تسلیم باشی؟ به این می گوید وادادگی و ترس و بی جربزگی. همین الان وزیر کشور تحمیلی رابه دلیل ناتوانی در تامین امنیت مردم برکنار کن تا لا اقل کاری کرده باشی و بدانند الباقی تحمیلی ها توی نوبت هستند.

  • بامبو

    این جلسه سراسر کمدی و طنز هم مشت محکم دیگری بود بر دهان یاوه گویان و دشمنان و فتنه گران و ایادی داخلی آنها. از نمایندگان خیلی خیلی محترم مجلس تقاضا داریم تا زمان تصدی اعجوبه ای مثل کامران دانشجو که اسوه صداقت و درستی است همچنان در رینگ بوکس باقی مانده و به مشت پرانی ادامه دهند و همواره فرموده دیکتاتور بزرگ را به یاد داشته باشند که مجلس تفاله ملت است.

  • بهنام

    به قول آقای نوریزاد : ( اصطبل قانونگزاری ) نامی که واقعآ برازنده مجلس ننگین حکومت اسلامیست .