ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تهمینه میلانی «آبرو روزگار ما را سیاه کرده»

تهمینه میلانی در برنامه «هفت»، با دفاع از سینمای اجتماعی، ادعای تهاجم فرهنگی غرب را «افسانه» خواند و گفت تلویزیون دولتی ایران ۲۰ سال از جوانان عقب مانده.

تهمینه میلانی، فیلمساز نام‌آشنای سینمای اجتماعی ایران، شامگاه جمعه ۹ آبان/ ۳۱ اکتبر در برنامه «هفت» شبکه سوم تلویزیون دولتی ایران شرکت کرد که درباره دلایل موفقیت تازه‌ترین فیلم‌اش «آتش‌بس ۲» سخن بگوید. او اما بیش از آنکه به خودش بپردازد، از این فرصت استفاده کرد و با صراحت، مشکلات سینمای اجتماعی ایران را مطرح کرد. سخنان تهمینه میلانی پربازتاب بود و رسانه‌های وابسته به سپاه، وزارت اطلاعات، جبهه پایداری و حلقه مصباحیون را به واکنش‌های بسیار تند واداشت. خبرگزاری فارس حتی از «توهین وقیحانه» سخن در میان آورد.

تهمینه میلانی، فیلمساز نام‌آشنای سینمای اجتماعی ایران

فیلم سینمایی «آتش‌بس ۲» این روزها در سینماهای ایران پرفروش بوده و تاکنون بیش از سه میلیارد تومان فروش داشته و به این ترتیب از فیلم «معراجی‌ها» ساخته مسعود ده‌نمکی هم به رغم تبلیغات پردامنه و پرهزینه‌ای که برای آن انجام شد، پرفروش‌تر بوده است. این فیلم درباره مشکلات عاطفی خانواده‌های جوان و متجدد ایرانی‌ست. به خاطر موفقیت بی‌سابقه «آتش‌بس ۲»، از تهمینه میلانی دعوت شده بود که در برنامه هفت که با اجرا و تهیه‌کنندگی محمد گبرلو روی آنتن شبکه سوم می‌رود، شرکت کند.

«آتش‌بس ۲»، ساخته تهمینه میلانی

تهمینه میلانی درباره فیلم‌ها و سریال‌هایی که در تلویزیون ساخته می‌شود گفت: «جوانان امروز در سینمای ایران فراموش شده‌اند. چنان که سریال‌های تلویزیونی ۲۰ سال و سینما دو تا سه سال عقب‌تر از مردم هستند، اما مردم و جامعه راه خود را می‌روند.»

او همچنین درباره اندیشه «دشمن‌انگار» و ضدیت با فرهنگ غربی که از سوی برخی رسانه‌ها مدام مطرح می‌شود، گفت: «من با کلمه دشمن مشکل بسیار جدی دارم. شما می‌دانید مبنای اینکه ما اینقدر دشمن خیالی می‌سازیم چیست؟ ما دائماً در رسانه می‌گوییم فرهنگ غربی به ما حمله کرد. دشمن منتظر است از ما آتو بگیرد. حالا اگر دشمن بفهمد ما چند تا بیمار مبتلا به ایدز داریم در جامعه چه استفاده‌ای از این می‌کند؟ بعد می‌گویند غربی‌ها نمی‌گذارند ما درست زندگی بکنیم. آیا غربی‌ها به شما می‌گویند شما با خانمتان درست صحبت نکنید؟ می‌گویند دندانتان را مسواک نزنید؟ می‌گویند حمام نکنید؟ می‌گویند زبان آلمانی یاد نگیرید؟ می‌گویند در شغلتان رشد نکنید؟ اینها همه افسانه است. من نمی‌دانم چرا دائماً این نگرش را در جامعه باب می‌کنند. من مشکل جدی با کلمه آبرو دارم. آبرو روزگار ما را سیاه کرده است.»

سخنان تهمینه میلانی در برنامه «هفت» و حساسیت برخی رسانه‌ها نسبت به گفته‌های او در پرتو احتمال استیضاح وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر دو فیلم «من عصبانی نیستم» ساخته رضا درمیشیان و «قصه‌ها» ساخته رخشان بنی‌اعتماد اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. مبتکران طرح استیضاح ادعا می‌کنند که این دو فیلم با «سیاه‌نمایی» واقعیت‌های جامعه ایران در پی موفقیت‌ در جشنواره‌های جهانی و حمایت از «فتنه‌گران» بوده‌اند.

ویدئو: فرازهایی از سخنان تهمینه میلانی در برنامه «هفت»

کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به پرونده این دو فیلم رسیدگی می‌کند و حمید رسایی، از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری و وابسته به حلقه مصباحیون نیز در تلاش است برای استیضاح وزیر ارشاد امضاء جمع کند. حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی کشور در گفت‌و گویی که روزنامه شرق با او انجام داده بود، سینماگران را به مقاومت در برابر این جریان‌ها فراخوانده است.

تهمینه میلانی در برنامه هفت در پاسخ به کسانی که سینمای اجتماعی ایران را به «سیاه‌نمایی» متهم می‌کنند گفت: «فیلم سیاه بی‌معنی است. من فیلمسازم و کار خودم را دارم می‌کنم. فیلمسازی هست که می‌خواهد فیلم اجتماعی سیاه بسازد. بگذارید بسازد. چرا فکر می‌کنید فستیوال‌ها از ما استفاده یا سوءاستفاده می‌کنند. من اصلاً با این حرف کاملا مخالفم. مگر بیکارند که به ما توجه کنند. برای چی اینقدر دشمن می‌پرورانیم؟»

او در فراز دیگری از سخنانش درباره تهاجم فرهنگی غرب گفت: «فیلم سیاه وجود ندارد، مگر خارجی‌ها بیکارند الکی به ما جایزه بدهند. نباید اینقدر دشمن دشمن کنیم. تجاوز فرهنگ غرب افسانه است.»

«آتش بس ۲» ساخته تهمینه میلانی رتبه اول فروش در سینما آزادی را به‌دست آورده و قرار است اکران آن تمدید شود. در این فیلم با رویکردهای روانشناختی، رابطه زن و مرد در خانواده ایرانی بررسی می‌شود.

نماها و تصاویری از «آتش بس ۲» ساخته تهمینه میلانی

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مولود

    واقعا حرفاشون حق و راسته

  • hamid

    فیلماشو دوست دارم

  • Ayda

    چقدر خوب بودهمه منافع شخصی و محافظه کاری رو کنار میذاشتن و حقایق رو میگفتند. من عاشق این بشرم. 

  • ترانه

    خانم می ارزی به هزار هزار مرد بی خاصیت ایرانی. بعد از سالها قدری حس افتخار داشتم

  • farid

    درود بر ایشان .

  • مرد ایرانی

    آفرین به خانم میلانی. مردامون که مردند از مردی اقلا شما زنها زن باشین