ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی در ایران به میزان ۱۰ برابر

یک مقام مسئول اعلام کرد که الگوی مصرف مواد مخدر در ایران تغییر کرده. هم‌زمان قیمت «شیشه» از کیلویی ۹۰ میلیون تومان به چهار میلیون تومان رسیده است.

علیرضا جزینی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشستی که چهارشنبه (۱۷ دی/۷ ژانویه) در ایلام برگزار شد از دگرگونی الگوی مصرف مواد مخدر در ایران خبر داد. به گفته این مقام مسئول از سال ۱۳۸۸ به اینسو مصرف «شیشه» در ایران که از مواد مخدر صنعتی است از ۳ درصد به ۲۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

مصرف مواد مخدر صنعتی در ایران به میزان ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، علیرضا جزینی در نشست ایلام تعداد معتادان شناسایی‌شده کشور را یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر اعلام کرد و گفت: «تغییر نگرش در مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی بسیار نگران‌کننده و فاجعه‌آمیز است.»

به گفته جزینی:«مواد اولیه مخدرهای صنعتی از خارج از کشور وارد می‌شود و در آشپزخانه‌های زیرزمینی برای عرضه به مصرف‌کنندگان تولید می‌شود.»

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا پیش از این در آبان ماه سال جاری خبر داده بود که ۸۵ درصد ماده مخدر «شیشه» که در ایران در  حمام‌ها و زیرپله‌ها و آشپزخانه‌های کوچک تولید می‌شود تقلبی است و ممکن است مصرف آن به بیماری‌های مغزی و عصبی و حتی مرگ بینجامد. شیشه‌های تایلندی یا فیلیپینی معمولاً با آمفیتامین‌ها یا متاآمفیتامین یا کتاآمفیتامین تولید می‌شود و هرچند که مصرف آن هم خطرناک است، اما پیامدهایش برای سلامتی فرد به مراتب کمتر از «شیشه» ایرانی است.

مجید ابهری، رفتارشناس و آسیب‌شناس اجتماعی می‌گوید از سال ۱۳۸۹ به اینسو قیمت «شیشه» در ایران پایین آمده و از کیلویی ۹۰ میلیون تومان به هفت تا حتی چهار میلیون تومان رسیده. به گفته این کارشناس اجتماعی زمان دسترسی به این ماده مخدر هم به ۱۵ دقیقه کاهش پیدا کرده.

کاهش سن اعتیاد در ایران

علیرضا جزینی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست ایلام اعلام کرد که سن مصرف مواد مخدر در ایران به ۱۵ سال کاهش پیدا کرده است. به گفته این مقام مسئول یک درصد دانش‌آموزان کشور مواد مخدر مصرف می‌کنند که از آن میان ۶۰ درصد آنان به «شیشه» روی آورده‌اند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچین خبر داد که معتادان کشور سالانه ۵۰۰ تن انواع مواد مخدر مصرف می‌کنند. او گفت: «اعتیاد ضربه بسیار بزرگی به سلامت و اقتصاد کشور وارد کرده و بخش زیادی از جمعیت فعال جامعه را از چرخه کار و فعالیت خارج کرده است.»

پیش از این بابک دین‌پرست، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، از تریاک، شیشه و هروئین به عنوان شایع‌ترین مواد مخدر در ایران یاد کرده و گفته بود لذت‌جویی، کنجکاوی و تفریح مهم‌ترین علل گرایش به مصرف مواد مخدر است.

سازمان بهداشت جهانی اما اعتیاد به مواد مخدر و الکل را به عنوان یک بیماری تعریف کرده است. کارشناسان معتقدند که یکی از مهم‌ترین دلایل اعتیاد، افسردگی و مشکلات شخصیتی و احساس بی‌پناهی در خانواده و جامعه است. مسئولان جمهوری اسلامی اما در نشست‌های مکرری که پیرامون شیوع مواد مخدر برگزار می‌کنند، با ستایش از شدت عمل مأموران انتظامی، معتادان را به بی‌اخلاقی متهم می‌کنند. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر یک بار دیگر در هم‌آوایی با دیگر مسئولان جمهوری اسلامی بر ضرورت شناسایی معتادان تأکید کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.