ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عزای عمومی در فرانسه؛ پلیس در جست‌وجوی مهاجمان

ظهر پنج‌شنبه ۸ ژانویه، در سراسر فرانسه یک دقیقه سکوت برقرار شد و ناقوس‌ کلیسای نوتردام به یاد قربانیان به صدا درآمد. دو مهاجم فراری در شمال فرانسه مشاهده شدند.

ظهر پنج‌شنبه ۸ ژانویه، در سراسر فرانسه سکوت برقرار شد. ناقوس‌ کلیسای نوتردام به یاد قربانیان به صدا درآمد. یکی از مظنونان خود را تسلیم کرده و دو برادر الجزایری‌الاصل سعید و شریف کوئاشی متواری‌اند. این دو در شمال فرانسه در خودرویی خاکستری دیده شده‌اند.

• خبرگزاری فرانسه می‌نویسد صاحب یک پمپ‌بنزین در منطقه ان (Aisne) در شمال فرانسه، دو برادر مظنون به عملیات تروریستی در دفتر شارلی ابدو را دیده است. این دو صورت خود را پوشانده‌اند و کلاشنیکف به همراه دارند.

• خبرگزاری فرانسه به نقل از محافل امنیتی از مشاهده دو مظنون حمله تروریستی به دفتر شارلی ابدو خبر داد. فرانس پرس می‌نویسد این دو در شمال فرانسه در یک خودروی خاکستری رنگ دیده شده‌اند.

• پیش از ظهر پنج‌شنبه، کابینه فرانسه به دعوت فرانسوا اولاند، رئیس جمهور، یک نشست اضطراری دیگر برگزار کرد. اولاند قبل از این نشست با نیکولا سرکوزی، رئیس جمهور پیشین فرانسه نیز برای مشورت پیرامون مسائل امنیتی دیدار کرد.

• در ایران نیز گروهی از روزنامه‌نگاران قصد داشتند برای ادای احترام به کاریکاتوریست‌های کشته‌شده در این حادثه، در مقابل دفتر انجمن صنفی تعطیل‌شده روزنامه‌نگاران در خیابان کبکانیان تهران تجمع کنند، اما بنا بر گزارش‌های رسیده، سراسر این خیابان پر از ماموران امنیتی و موتورهای نیروهای لباس شخصی بوده و ماموران اجازه ورود افراد به محدوده انجمن صنفی سابق روزنامه‌نگاران را نداده‌اند.

• یک میلیون و ۳۰۰ هزار توئیت ظرف چند ساعت با هشتگ «شارلی ابدو» رد و بدل شده‌اند. پاپ فرانسیس نیز درتوئیتر هشتگی با عنوان «دعا برای پاریس» گشوده است. پاپ نیایشی در واتیکان به یاد قربانیان برگزار کرد.

• تمامی بازی‌های فوتبال در فرانسه در روزهای آخر هفته جاری، با یک دقیقه سکوت برگزار می‌شوند. فدراسیون فوتبال فرانسه اعلام کرد این اقدام در ابراز همدردی با قربانیان حمله تروریستی انجام می‌‌گیرد.

• چند حمله به مراکز مسلمانان در فرانسه گزارش شده است. مسجدی در شهر منس در شمال غربی و نمازخانه‌ای در «پورت لا نوول» در جنوب فرانسه از آن جمله‌اند. مقامات قضایی فرانسه با اعلام این خبر گفته‌اند که در این حملات کسی زخمی نشده است.

• نمایندگان و کارکنان پارلمان و کمیسیون اتحادیه، به احترام قربانیان حمله به دفتر شارلی ابدو و ابراز همدردی با شهروندان فرانسوی، دو دقیقه سکوت کردند. این مراسم با تجمع در برابر پارلمان اروپا در بروکسل برگزار شد.

• ضاربی که دو نفر را در ایستگاه متروی شاتیون زخمی کرد، همچنان متواری است. پلیس فرانسه قبلا گفته بود که یک مظنون ۵۲ ساله را در این ارتباط دستگیر کرده است. هنوز هیچ شواهدی در مورد ارتباط بین این تیراندازی و حمله تروریستی به دفتر شارلی ابدو به دست نیامده است. وزیر کشور فرانسه رسانه‌ها را از گمانه‌زنی‌های زودهنگام در این مورد برحذر داشت.

• برنار کازنو، وزیر کشور فرانسه، اعلام کرد که سعید و شریف کوئاشی تحت نظر بودند. کازنو به کانال تلویزیونی "اروپا ۱" گفت که به دلیل فقدان شواهد در ارتباط با اقدامات تروریستی، نمی‌شد علیه آنها اقدامی قضایی انجام داد.

• ساعت ۸ و ۱۹ دقیقه صبح پنج‌شنبه، فرد مسلحی که جلیقه ضد گلوله به تن داشت در ایستگاه مترو به سوی پلیس آتش گشود. یک مامور پلیس و یک کارمند شهرداری در این تیراندازی زخمی شدند. محل تیراندازی ایستگاه "شاتیون" در جنوب پاریس بود.

• مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه، از دستگیری شمار زیادی در ارتباط با حمله مسلحانه به دفتر شارلی ابدو  خبر داد اما تعداد آنها را قید نکرد. لوموند می‌نویسد هفت نفر از اطرافیان و خویشاوندان عاملان احتمالی ترور، در میان بازداشت شدگان هستند.

• خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که پلیس در حال بازجویی از اطرافیان ضاربان است. هزاران مامور در حال حاضر در جست‌وجوی مهاجمان در شهرهای مختلف هستند و عملیات بیش از همه، در شهر رنس در شمال شرقی و استراسبورگ متمرکز شده‌‌اند. واحدهای ویژه ضدترور در عملیات تجسسی رنس مشارکت دارند.

سعید کوئاشی (راست) - شریف کوئاشی

• روزنامه‌های لوپوئن و لوموند نوشته‌اند که یکی از مهاجمان کارت شناسایی خود را در خودرو جا گذاشته بود و همین سرنخ یافتن ‌آنها شد. حمید مراد، ۱۸ ساله، نیمه‌شب خود را به پلیس تسلیم کرد. او فردی خانه‌ به دوش معرفی شده و تنها روشن است که در شمال شرقی فرانسه به دبیرستان رفته است.

• سعید کوئاشی به دلیل آن که قصد پیوستن به جهادگرایان در عراق را داشته، مدتی زندانی بوده است. او و برادرش از والدین مهاجر الجزایری در پاریس به دنیا ‌آمده‌اند.

• شریف کوئاشی سابقه دستگیری و زندان دارد. او در ژانویه ۲۰۰۵ وقتی قصد سفر به دمشق را داشت بازداشت شده بود. آن زمان پایتخت سوریه دروازه ورود جهادگرایان به عراق بود.

شریف که آن زمان ۲۲ ساله بود، در برابر دادگاه گفته بود تصاویر ابوغریب انگیزه پیوستن او به جهادگرایان بودند. او مربی بدن‌سازی بوده و پس از سپری کردن یک سال و نیم از حبس سه ساله خود، آزاد شده و در سوپرمارکت کار کرده است.

• ضاربان در زمان حمله به شارلی ابدو شعار الله اکبر سر داده و گفته بودند که انتقام حضرت محمد را می‌گیرند.

• گروه‌های مختلف حقوق بشری و نهادهای حامی حقوق روزنامه‌نگاران، حمله به شارلی ابدو را محکوم کرده‌اند. سازمان گزارشگران بدون مرز، کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران و عفو بین‌الملل از آن جمله‌اند.

• عصر چهارشنبه د‌ه‌ها هزار نفر در شهرهای مختلف فرانسه در سوگ کشته شدگان به خیابان‌ها و میدان‌ها آمدند. لوموند تعداد حاضران در تجمعات را بیش از ۱۰۰ هزار نفر عنوان کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پایان گروگان‌گیری‌های پاریس با کشته شدن عاملان آن | سایت سیاسی،خبری خاوران

    […] بیشتر بخوانید: عاملان حمله به شارلی ابدو در شمال فرانسه دیده شدند […]

  • Amirarsalan

    این حملات از طرف رژیم ایران و سپاه قدس برنامه ریزی شده تا با ایجاد رعب و وحشت مواضع نمایندگان اروپا خصوصا" فرانسه را در گروه 5+1 عوض کنه و آنها را با قول مبارزه با تروریست نروتر کنه. مسولین اصلی القاعده و برخی از رهبران داعش در ایران زندگی میکنند و مجبورند دستورات آنها را برای اجرا به افراد القاعده و داعش بدند