ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علی یونسی: بر آموزش زبان و ادبیات محلی اصرار داریم

دستیار حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی می‌گوید گویش‌های مختلف مانند شعبه‌های فرهنگستان زبان هستند. او از عزم دولت در آموزش زبان‌ محلی در مدارس و دانشگاه‌ها خبر داد.

دستیار حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های دینی می‌گوید گویش‌های مختلف همانند شعبه‌های فرهنگستان زبان فارسی هستند. او بر عزم دولت در آموزش زبان‌ و ادبیات محلی در مدارس و دانشگاه‌ها تاکید کرده است.

علی یونسی می‌گوید حیات زبان فارسی در حفظ گویش‌های مختلف ایرانی است. خبرگزاری مهر روز جمعه ۱۹ دی به نقل از او نوشت: «گویش‌های مختلف ایرانی گنجینه‌ها و ذخایری هستند که هم فرهنگ ما را حفظ کرده‌اند، هم واژگان هم ادبیات ما را.»

یونسی عنوان کرده که آموزش زبان‌های محلی هم برای حفظ خود این زبان‌ها مهم است و هم برای زبان فارسی: «ما برای حفظ زبان فارسی باید گویش‌های ایرانی را حفظ کنیم و از آنها برای رفع نیازهای زبان فارسی استفاده کنیم.»

دستیار حسن روحانی افزوده که گویش‌های مختلف زبان فارسی، شعبه‌های فرهنگستان زبان فارسی در جاهای دیگر هستند. به تاکید او، زبان فارسی و زبان‌های محلی ضد هم نیستند: «نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از این بابت نگرانند؟»

پس از روی کار آمدن حسن روحانی مسئله زبان مادری، تقریباً بیش از هر دوره دیگری در محافل مختلف ایران بحث‌برانگیز شده است. علی یونسی در طول ماه‌های گذشته بار‌ها بر آموزش زبان‌های غیر فارسی در ایران تاکید کرده، اما تاکنون آموزش این زبان‌ها به مرحله اجرا درنیامده است.

یونسی که در دوران ریاست جمهوری خاتمی، وزیر اطلاعات بود، گفته که می‌خواست در دولت روحانی کاری را بپذیرد که از عهده دیگران برنیاید.

نتایج انتخابات یازهمین دور انتخابات ریاست جمهوری در ایران نشان می‌دهد که حسن روحانی در سه استان کردستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی بیشترین درصد آرا را به خود اختصاص داده است. به نظر می‌رسد استقبال از حسن روحانی در این سه استان که محل سکونت بخشی از اقلیت‌هاست به وعده‌هایی ربط دارد که به مردم این مناطق داده شد.

در اصل ۱۵ قانون اساسی آمده است: «زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌‏های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.»

تشکیل فرهنگستان «زبان و ادب آذری» و نیز تاسیس «خانه اقوام» برای جامعه کردهای مقیم مرکز از جمله وعده‌هایی است که روحانی و یونسی به اقلیت‌های قومی داده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Majid

    «گویش‌های مختلف ایرانی گنجینه‌ها و ذخایری هستند که هم فرهنگ ما را حفظ کرده‌اند، هم واژگان هم ادبیات ما را.» شتر مرغی دیگر ملبس به شکل و قواره ای که فرهنگ ایرانی صفویه بعنوان روحانیت!؟! در دین خالص خداوند وارد کرد!!! چرا که: یک مسلمان فقط و فقط گویش ها و رهنمودهای خداوند در تورات  و انجیل و قرآن در بنیاد گزاری فرهنگ یک قوم مسلمان را بعنوان گنجینه و ذخایر در مد نظر میگیرد بدون تاکید بر زبان و ملیت آن قوم!