ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش ۱۶ میلیارد متر مکعبی تولید گاز در ایران

وزارت نفت ایران می‌گوید که در طول ۲۹۵ روزی که از سال جاری می‌گذرد، بیش از ۱۶۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در ایران تولید شده است.

خبرگزاری مهر در گزارشی ادعا کرده‌ است که ایران با ثبت یک رکورد تاریخی در تولید گاز، «از آمریکا و روسیه پیشی گرفته و بیشترین افزایش تولید گاز جهان را ثبت کرده است.»

ایران تا پایان سال ۲۰۱۳، با تولید سالانه ۱۶۶ میلیارد متر مکعب گاز، در مقام چهارمین تولیدکننده بزرگ گاز جهان قرار داشت

انتشار این گزارش در شرایطی صورت می‌گیرد که برخی کشورها سال‌هاست سیاست ذخیره‌سازی منابع زیر‌زمینی را به اجرا گذاشته‌اند.

خبرگزاری مهر رکورد افزایش ۱۶ میلیارد متر مکعبی تولید گاز در سال ۲۰۱۴ میلادی را در شرایطی به عنوان رکورد تاریخی گزارش کرده که چندان مشخص نیست عواید حاصل از این افزایش تولید چه بوده است.

از سوی دیگر در روزهای گذشته، ورود یک جبهه هوای سرد به ایران، احتمال کمبود گاز را افزایش داده بود و به همین دلیل، شرکت ملی گاز در استان‌های مختلف مانورهایی را برای مقابله با افت فشار و کمبود گاز برگزار کرد.

خبرگزاری مهر اما مدعی است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی شرکت بریتیش پترولیوم انگلیس، ایران تا پایان سال ۲۰۱۳، با تولید سالانه ۱۶۶ میلیارد متر مکعب گاز پس از کشورهای ایالات متحده آمریکا، روسیه و کانادا در ردیف چهارمین تولیدکننده بزرگ گاز جهان قرار داشته است.

وزارت نفت ایران می‌گوید که در طول ۲۹۵ روزی که از سال جاری می‌گذرد، بیش از ۱۶۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در ایران تولید شده است که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نشان‌دهنده رشدی حدود ۱۶ میلیارد متر مکعب است.

شاید به دلیل همین افزایش تولید باشد که قرار است فردا دوشنبه، ۲۲ دی ماه/ ۱۲ ژانویه، وزیر نفت عراق به تهران سفر کند تا در کنار گفت‌و‌گو درباره میدان‌های مشترک و تجارت فراورده‌های نفتی، در مورد صادرات گاز نیز با مقامات ایرانی، به بحث و گفت‌و‌گو بپردازد.

به گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت گفته است که توافقنامه جدیدی برای صادرات ۲۵ میلیون متر مکعب گاز به عراق، منعقد شده است.

ایران در سال جاری هشت میلیارد متر مکعب گاز نیز به ترکیه و جمهوری نخجوان صادر کرده است که این حجم صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بیش از یک میلیارد متر مربع افزایش داشته است. میزان صادرات نفت به این دو کشور در طول ماه‌های فروردین تا آبان ماه سال ۹۲، حدود هفت میلیارد مترمکعب بوده است.

برداشت روزانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز بیشتر

بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ایران، در طول ۱۰ ماه گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، روزانه نزدیک به ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز بیشتر از پارس جنوبی برداشت شده است.

گفته می‌شود جهش حدود ۱۶ میلیارد متر مکعبی در تولید گاز طبیعی در ۱۰ ماه گذشته، در شرایطی انجام شده است که با توجه به بهره‌برداری از بخش‌هایی از طرح توسعه فاز‌ ۱۲ و ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی، پیش‌بینی می‌شود تولید گاز ایران تا پایان سال جاری به مرز ۲۰۰ میلیارد متر مکعب افزایش یابد.

آمارهای وزارت نفت حاکی از آن است که در طول نزدیک به ۲۹۵ روزی که از سال جاری می‌گذرد، روزانه به طور متوسط حدود ۱۵۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل شده است.

بر این اساس خبرگزاری مهر مدعی شده است که برآورد اقتصادی افزایش تولید و عرضه گاز به نیروگاه‌ها نشان می‌دهد که با افزایش عرضه ۱۰ میلیارد متر مکعبی گاز به نیروگاه‌ها، از مصرف معادل ۱۰ میلیارد لیتر سوخت مایع جلوگیری شده است که با احتساب هر لیتر ۵۰ سنت قیمت گازوییل صادراتی ایران، حدود پنج میلیارد دلار در مصرف سوخت صرفه‌جویی شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.