ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

داعش از شهر نفت خيز کرکوک عقب رانده شد

تلفات ديشب در کرکوک درحالی يکی از شدیدترین تلفات پیشمرگه‌ها از آغاز درگیری‌های عراق است که داعش توانسته يک میدان کوچک نفت خام در شمال شهر کرکوک را به تصرف خود در آورد.

یک فرمانده کرد همراه با ۲۵ پیشمرگه دیگر، در حمله‌ای برای عقب‌راندن نیروهای دولت اسلامی (داعش سابق) از کرکوک، کشته شدند.

تصویری از مرز اقلیم کردستان عراق و گروه دولت اسلامی

به گزارش الجزيره، پیشمرگه‌های کرد، پیکارجویان گروه دولت اسلامی (داعش) را که به شهر نفت‌خيز کرکوک حمله کرده بودند، از این شهر عراق بيرون راندند.

به گفته مقامات کرد، شيرکو فاتح، فرمانده ارشد و دست‌کم ۲۵ پیشمرگه ديگر، جمعه شب ۳۰ژانويه/۱۰ بهمن، در يکی از شديدترين حملات عليه داعش کشته شدند.

مريوان عبد خالق از مسئولان پیشمرگه‌های کرد گفته که «پیکارجویان داعش با استفاده از هوای مه‌آلود، حمله خود را آغاز کردند، اما با اين حال ما موفق به شکست دادن آنها شديم.»

مقامات نفتی و امنيتی عراق شنبه ۳۱ ژانويه/ ۱۱ بهمن، به خبرگزاری رويترز گفته‌اند که پيکارجويان داعش يک میدان کوچک نفت خام را در شمال شهر کرکوک به تصرف خود در آورده‌اند.

به گفته آنان، در اين ايستگاه نفتی ۱۵ کارگر مشغول کار بوده‌اند که در حال حاضر و پس از حمله داعش ناپديد شده‌اند.

گروه دولت اسلامی از تابستان گذشته، چهار ميدان نفتی را در شمال عراق به تصرف خود در آورده است و برای تأمين هزینه‌های مالی خود، شروع به فروش نفت خام و بنزين کرده است.

تلفات ديشب در کرکوک يکی از شدیدترین تلفات نيروهای کرد عراق است که در خط مقدم مبارزه با داعش قرار دارند.

داعش در يک یورش ناگهانی در سال گذشته تقريباٌ يک سوم عراق و سوريه را در اختيار گرفت.

کرکوک و مناطق حوالی آن اقوام گوناگون از جمله عرب‌ها، ترکمن‌ها و کردها را در خود جا داده است. اقلیم خودگردان کردستان کرکوک را جزء قلمرو خود محسوب می‌کند؛ امری که به دلیل حضور عرب‌ها و ترکمن‌ها در این شهر مورد مناقشه است.

دو بمب‌گذاری

جمعه ۳۰ ژانويه/۱۰ بهمن، حملات در نقاط ديگر عراق نیز ۲۷ کشته بر جای گذاشت. يکی از اين بمب‌گذاری‌ها در بازاری در بغداد رخداد داد. در انفجاری دیگر نیز یک بمب‌گذار انتحاری به ايستگاه بازرسی خارج شهر در شمال پايتخت حمله کرد.

در حمله به بازار بغداد، بمب اول در نزديکی چرخ دستی‌های مورد استفاده برای فروش لباس منفجر شد و پس از آن بمب دوم هنگامی منفجر شد که مردم با عجله برای کمک به سوی قربانيان انفجار اول رفته بودند.

مقامات بيمارستانی و پليس گفتند که «در اين حمله ۱۹ نفر کشته و ۲۸ تن ديگر زخمی شده اند.»

همچنین پليس عراق اعلام کرده که خمپاره فرود آمده در یک واحد مسکونی در منطقه شولا در بغداد نیز دست‌کم چهار نفر را کشته و هفت نفر را زخمی کرده است.

داعش تقريبا يک سوم عراق از جمله بزرگت‌رين شهر شمالی، موصل و نقاط مهم مرزی با سوريه را در اختيار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.