ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رییس اداره کتاب برکنار شد

اختلاف بین عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد و علی شجاعی صائین بر سر انتشار یک کتاب بالا گرفت. پادرمیانی وزیر ارشاد هم مؤثر واقع نشد.

علی شجاعی صائین از مدیریت اداره کل امور کتاب برکنار شد. عباس صالحی، معاون فرهنگی ارشاد، همایون امیرزاده را به جای او به مدیریت اداره کل کتاب منصوب کرده است.

عباس صالحی در مراسم معارفه شجاعی صائین

خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند که عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علی شجاعی صائین را برکنار کرده است. خبرگزاری فارس می‌گوید همایون امیرزاده به طور موقت به سمت مدیریت اداره کل امور کتاب منصوب شده. اما خبرگزاری کتاب ایران گزارش داده که انتصاب او به این سمت قطعی‌ است. در حکم معاونت فرهنگی وزارت ارشاد نیز انتصاب همایون امیرزاده به سمت ریاست اداره کتاب قطعیت دارد.

ظاهراً علی شجاعی صائین و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با هم از دیرباز بر سر انتشار رمان «زوال کلنل» نوشته محمود دولت‌آبادی و همچنین به خاطر محمدرضا اسدزاده، سردبیر خبرگزاری کتاب اختلاف داشتند. کار این اختلاف بالا گرفت و وساطت علی جنتی، وزیر ارشاد هم کارساز نشد و سرانجام علی شجاعی صائین، یک پاسدار بازنشسته که در دولت محمود احمدی‌نژاد هم مسئولیت‌های فرهنگی داشت، از مدیریت اداره کل کتاب برکنار شد.

کتابی که باعث برکناری رییس اداره کتاب شد

خبرگزاری فارس می‌گوید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد به خاطر اختلافش با شجاعی صائین تاکنون چندین بار استعفا داده، اما وزیر ارشاد استعفای او را نپذیرفته است.

۲۵ دی ۱۳۹۲ شجاعی صائین به حکم علی جنتی، وزیر ارشاد به مدیریت اداره کل کتاب منصوب شد و یک سال بعد به حکم معاونت فرهنگی برکنار شد. عباس صالحی گفته بود شجاعی صائین را به این دلیل به مدیریت اداره کتاب برگزیده که کتاب‌شناس است و ارتباط خوبی با نویسندگان دارد. نویسندگان اما از انتصاب یک مقام دولت احمدی‌نژاد به ریاست اداره کتاب ناخشنود بودند.

از اوایل بهمن ماه برخی رسانه‌های مخالف دولت، محمدرضا اسدزاده، سردبیر خبرگزاری کتاب را به همکاری با بی بی سی فارسی، همکاری با مخالفان جمهوری اسلامی در امارات و کویت و همکاری و همراهی با برخی روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب، دیدار با محمد نوری‌زاد و برخی از چهره‌های نهضت آزادی متهم کرده بودند. اسدزاده در بیانیه‌ای که در خبرگزاری کتاب ایران منتشر شد، این اتهامات را رد کرده است.

خبرگزاری فارس می‌گوید محمد رضا اسدزاده در باکو کتابی منتشر کرده به نام «من این نسل» و برای انتشار این کتاب درخواست مجوز داده، اما شجاعی صائین با انتشار آن مخالفت کرده و این امر موجب اختلاف او با معاونت فرهنگی وزارت ارشاد شده است. رییس برکنار شده اداره کتاب ظاهراً اعتقاد داشته که محمدرضا اسدزاده در کتابش به ارزش‌های ملی توهین کرده و خواهان برکناری او از سردبیری خبرگزاری کتاب ایران شده است.

نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در نخستین واکنش ها به برکناری شجاعی صائین از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته است به وظایف قانونی‌اش در سانسور کتاب‌ها عمل کند. این نماینده مجلس با اشاره به کتاب محمد رضا اسدزاده مدعی شده که نویسنده در این کتاب به بسیجیان توهین کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.